Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 10974 ggr
labradoodle
8

Vilken bil till hunden?

På grund av nytt jobb så måste jag skaffa bil till hösten 😭

Jag tar med glädje emot förslag på bilar/bilmärken ni kan rekommendera. (Jag höll på att skriva bilraser, herregud…) Men begagnat är det som gäller, och helst inte allt för dyrt.

En kombi är en fördel eftersom flera passagerare får plats, men en mindre skåpbil är också helt okej (t.ex. Citroën Berlingo). Huvudsaken är att det är utrymme nog för en hund på 55-60 cm i mankhöjd och på 25-30 kg.

Jag ska kunna installera en krocktestad bur (tänker Variocage) eller galler i den.
Men det blir antagligen bur, av säkerhetsskäl.

Har ni några förslag? Vilka bilar har ni?

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Wezza
0

Har väl inga direkta tips men vet lite hundfolk som har Volvo V70.

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

kalindas
0

Min kompis säljer sin Renault Megan kombi 2003. Den har varit fullservad alla år och har Jeppegrindar bak då hon haft hund. Hon vill ha 10 tusen för den, då det pyser/piper från bromsservon.
Hade jag haft råd att köpa bil så hade jag köpt den. Gått som en klocka alla år.

Min collie som är samma storlek som dina hundar får utan problem plats. 🙂

http://www.blocket.se/halland/Renault_Megane_Combi_55056087.htm?ca=20&w=1

/Elisa

[tk1971]
0

Vår ena bil är en Opel Combo. Mycket rymlig, billig i inköp och drift, vår har gasdrift men den finns även som dieselbil. Vi är väldigt nöjda med den. Den enda nackdelen är att gasnätet inte är särskilt bra utbyggt så man får verkligen planera om man ska ut på längre resor, särskilt norrut.

Den körs oftast av sambon som behöver en oöm och rymlig bil i jobbet. Själv kör jag omkring i en Kia Rio, och då sitter Fia i en bur i baksätet.

peafie
0

Min labbetjej åker ytterst värdigt i en liten Nissan Micra. Har fällt baksätet och satt in en bur - så allt funkar om man är lite uppfinningsrik. ;)

En i min närhet har nyss köpt ny bil till sina tre hundar. Hon valde en hög och fyrhjulsdriven bil, vilket är guld värt om man hänger mycket i skogen med hundarna. 

Annars tänker jag på Volvo 945 eller VW Passat, de är stora bak. Skåpbilsmodeller kanske typ Renault Kangoo?

Bloggen     ○    Instagram

labradoodle
0

Tack så jättemycket för era förslag!
Jag har tagit en titt på allihop nu :) Jag får hålla utkik på blocket!

Och #2, du är för söt! Tyvärr har jag ingen möjlighet att ta mig ända bort till Halland, men priset var ju verkligen lågt!

#4 Hihi, ja eller hur! Det vore ju smidigt att lösa det så. Men vad har du för bur då? Variocage kräver nog en bagage tyvärr, om det inte finns något annat smidigt sätt att installera den då. Men det gäller ju att få ut den ur bilen sedan också 😉

Älskade Charlie 🌺

peafie
0

#5 En Robust hundbur har vi. De skräddarsyr burar, för som man kanske kunde ana så fanns det inte någon till en Micra. 😃 Men den är trevlig. Skramlar inte, känns stadig och hunden gillar den. Ursäkta röran i bilen.

Men ja, kan man välja så kanske man väljer en kombi, haha. Jag skaffade bil och hund i fel ordning och istället för att köpa ny bil fick det bli den här lösningen - vem behöver ta passagerare liksom? Haha

labradoodle
0

#6 - Nja, jag ursäktar dig inte för röran… Haha nejdå, vad tror du toker! Jag tackar bara som varmast för bilden! 😃 Ser ju riktigt bra ut ändå. Är det krångligt att ta ur den?

Älskade Charlie 🌺

peafie
0

#7 Haha! Nej, det är inte alls krångligt. Bara att be sambon, hehe. Nämen, den är lätt att lyfta ur, man behöver inte ens vara två personer. Men köper jag en till hund får det nog bli en större bil också. :)

[Forest]
0

Tänk på att testa verkligen så acn fungerar det är skönt på sommaren för både oss människor och djuren ;) Vi har haft Saab 95 och nu Volvo xc70 den är som högre V70 stor o bra och det är en bil jag kan rek dig :)

[FridaGenborg]
0

Har en Ford focus, tycker det är bra bilar till ett bra pris och dessutom ser bilarna väldigt fräsch ut. Billig i bensin, skatt och försäkring 🙂

Lilllens
0

Vi ska köpa en merca, w124 (kombi). Den har ganska stort bagageutrymme :) Jag vill dock ha en Volvo V70 eller XC70 men killen vill absolut ha en merca så jag får nöja mig tills vidare.

Elander
0

Jag kör passat med måttanpassad bur från robust. Är tvärnöjd, en diesel så är snål som bara den :) rejäl o säker. Har två hundar, en är 40 i mank o den andre 80. De får plats :)

Throw me to the wolves and i will return leading the pack.

Blogg: Johannaelander.myshoroom.se

labradoodle
0

Tack allihopa! Jag kollar på varje modell ni föreslår!

Mina föräldrar kör båda VW passat. De är supersköna att köra och rymmer massor! Nackdelen är att jag är bosatt i stan, och alla kombibilar tar ju lite mer plats och är krångligare att parkera.

Ena sekunden tänker jag att kombi är bäst, andra sekunden tänker jag att en mindre bil är bäst om man bara skippar passagerarsätena.

Många använder Robust här inne alltså?
Men hur fungerar de egentligen vid krock?

Ja, det är så här man blir en bekymrad människa 🤪 Man sitter och funderar över bilar istället för att glädjas åt det nya jobbet, haha!

Älskade Charlie 🌺

labradoodle
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 - Hihi, helt rätt Forest - AC är ett måste! När hunden sitter i bilbälte istället för bur, brukar vi ta ner rutan och låta honom sticka ut huvudet och "smaka på luften". Och han älskar det! Han älskar vind, blåst och kyla!

Underbar bild va? Skämtar Ja, det här ÄR min söta björnvalp
som ser ut att ha förvandlats till ett monster!

Älskade Charlie 🌺

[tk1971]
1

#14: vilken härlig bild!

tjoopa
0

Vill du ha en mindre kombi är volvo v40 kanske något? :) Dock är det nog smidigast med galler då det kan vara lite knepigare att ta i och ur buren till en lite större hund ;) Åt våra 2 små havanais ryms det en bur plus att vi har lite utrymme för packning.

FjantYoda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Morsan har Ford mondeo och den verkar rymlig, kollade bur till deras och om jag inte missminner mig tror jag alla mimburar rymdes enligt tabellen, hon har en engelsk springer spaniel och har ofta en hel del packning när dom åker till stugan Vi kör en suzuki s-cross, som vi är mycket nöjd med men den är ju mindre och är nog svårt att hitta en billig begagnad eftersom den började tillverkas typ förra året men vi älskar den, den är dessutom rätt bränslesnål Hittade bild på mammas hund och min fjant i mondeon, inte platsbrist ;)

https://www.instagram.com/aros_yoda/

peafie
0

#13 Den absolut säkraste buren är ju en MIM-bur, men den kostar ju dessvärre en del också. Robust tror jag ändå anses vara ett av de bättre burmärkena, liksom typ Jeppe. Det står på hemsidan att deras burar är krock- och trycktestade (men det behöver iofs inte betyda att de gick igenom testet :)).

[Forest]
0

18 finns fler sorter på krocktestade burar hur kommer det sig att just MIM-bur gör den bättre än övriga burarna? kan man läsa om det något test mellan dom olika krocktestade burarna? Är själv på jakt efter bur men ska åka och prova ut bur i slutet av månaden. :)

13-14 passat var vi lite sugna på men dom gick föll bort då min man är lite för kräsen när det gäller "ska hända mer när man gasar" 😇 Annars är dom fina bilar, man sitter skönt i dom och ofta bra väghållning dessutom. Härlig bild våra gillar att ha öppet fönster med men sticker inte ut huvudet så som din björn ;) Lite varning bara en bekant till mig vars hund stack ut näsan fick stenskott i ögat, ögat fick plockas bort helt av veterinären då det inte fanns något att "rädda". Bara lite varning finns även flygande insekter som gör satans ont o få på när man åker bil :S

peafie
0

#19 Det finns nog fler krocktestade burar, jag gjorde lite research och hittade detta test.

När jag letade hundbur så stötte jag alltid på åsikten att MIM var bäst, och jag har för mig att en av anledningarna var att den var krocktestad både för hundens och passagerarens säkerhet. Dessutom tycker Agria om den, man får både rabatt på försäkringen och slipper självrisk vid krock.

Dentaku
1

Precis, deformationszonerna i en MIM tror jag dels fyller en funktion för hundens säkerhet men framför allt för passagerarna i baksätet.

Jag har sett bilder där man lyft upp en bil på en svetsad stålbur för att visa att den inte ger vika - frågan är bara hur baksätet ser ut om en sådan bur trycks framåt vid en påkörning bakifrån…

Nu har jag iofs själv en svetsad bur - jag hade hellre köpt en MIM men det blev lite bråttom när vi bytte bil. Dessutom tror jag att jag haft passagerare i baksätet en gång under det år vi haft den här bilen. Men jag tycker definitivt att MIM är det bästa valet ändå.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Dentaku
0

Jag har f ö en V70 och är supernöjd - en sak man kan tänka på är att det KAN tänkas att man vill skaffa en till hund och då är det bra om det finns plats för två. 😛 Det var bl a därför vi bytte bil…

Och jag har fortfarande inte sålt den gamla MIM-buren(enkel) om det är någon som behöver en.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

imsuchadiva
0

Jag lägger en röst på kombi och en röst på passat :) Kombi tycker jag är det allra bästa när man har hund, så man får i en bra bur utan att behöva krångla. Passater går billigt och bra och är skapligt rappa.

labradoodle
0

Hej igen! 😃

Nu är skiten köpt. Jaja, det blev väl inte världens flashigaste eller kvickaste bil, men den var billig, liten, snål och rymlig där bak! En Ford Focus kombi! MIM-buren passar galant och Charlie diggar sin nya bil.

Jag var så inställd på en Volvo V40. Men när jag äntligen bestämt mig så såg jag ju att de inte kunde ta någon passande MIM-bur alls! Snacka om att börja i fel ände…

Haha, Forest (#19)! Och jag som tycker det händer massor när man gasar i den nyare Passaten av föräldrarnas två. Men den har sån där TSI (turbo eller vad det nu är, axar fort gör den i alla fall, haha!) så det kanske är därför! Jag ska förresten tacka dig för dina varnande ord om stenskott. Jag har vidtagit stor försiktighet till hans stora sorg! 👍

Nu är det bara att tuta och köra!

Älskade Charlie 🌺

[FridaGenborg]
1

#24 Låter som en bra bil 😉 Vi är fortfarande supernöjd med vår Ford Focus också!

labradoodle
0

#25 - Bra där 😃 Jag vet inte vad du har för årsmodell, men om er säkringsdosa är som på min, så ber jag till bilgudarna att ni aldrig behöver byta säkring nummer 63 som ligger på baksidan av hela dosskiten och dolt bakom sladdar. Det tog mig säkert 1,5 timme innan jag kom åt den, för att sedan se att säkringen inte ens hade gått. De gråa hårstråna växte så det knakade. Men annars är jag toppennöjd! 😂

Älskade Charlie 🌺

[FridaGenborg]
0

#26 Vi har en -00, haha då får jag hålla tummarna på att jag slipper det!

[TeamGolden]
0

Volvo och audi gör de snyggaste suv:arna tycker jag, suktar själv efter just en suv då de är de snyggaste bilarna enligt mitt tycke (förutom sportbilar då ;-))

labradoodle
0

#28 - Nä usch, SUV skulle jag aldrig tänka mig. I alla fall inte när jag bor i stan, någon måtta får det vara på utsläppen och förbrukningen. Jag förpestar tillräckligt! 😛 Och de mer miljövänliga modellerna är för dyra.

Snygga är de, men personligen ogillar jag att köra för fina bilar. "Jag ska inte tro att jag är något" tänker jag bara. Vi körde Hummer i USA och till och med där skämdes jag ihjäl 🤪

Älskade Charlie 🌺

OurOzzy
0

Vi har en Volvo V70 och där får Ozzys krocktestade bur plats samtidigt som halva bagageutrymmet finns kvar för annan förvaring, och dessutom får du en bil med mycket komfort och körglädje.

www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyrSkämtar