Podengo/Dalmatiner
Såg en annons på ICA idag om valpar - Podengo/Dalmatiner blanding för 4500kr
Vad tycker ni om den korsningen?
- Ja, vi vet att väldigt många är emot blandrasavel osv, (det tycker jag själv är fel) det jag undrar är alltså inte hur fel blandrasavel är - utan vad tycker ni om kombinationen av dessa två raser?
Ser ni några fördelar med att kombinera just dessa två, eller är det bara negativt?
Själv vet jag inte så mycket om dessa två raser i sig utom att Dalmatiner har en unik njurfunktion olik andra hundar.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Har inte mycket mer att säga än att dessa valpar kommer från två högst speciella raser, så hoppas köparna är rätt kunniga.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#1 Det var min känsla också - för dessa två raser är väl ganska skarpa om jag inte har helt fel?
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
#2 Lite skärpa finns ju i och med att dalmatinern är en vakthund, dalmatinern ska dock inte bli särskilt aggressiv.
Podengon ska inte vara särskilt skarp alls (även om de finns), inte enligt rasstandarden eller de (få) podengoägare jag stött på mig, men speciella raser är det allt.
edit, jag är relativt kräsen med vad jag vill kalla mycket skärpa, uppfattningarna kan ju även vara individuella.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#3 Ok, ja vad jag vet är podengo jakt hund - det är alltså en kombo jakt/vakt, håller med dig då, hoppas köparna är kunniga!
Jag hoppas också köparna är kunniga. Podengo vet jag inget om men dalmatiner kräver en hel del av sin ägare. Både vad gäller motion samt aktivering.
Mvh Linn