Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 625 ggr
Ambrose
0

Raka spår

Jag har börjat köra raka spår med Nita och har en liten kort fråga. Det går med en rasande fart och hon missar fotsteg. Oftast vart annat då hon bara rör sig framåt istället för att aktivera näsan ordentligt och spåra varje steg. Kan jag hålla in henne, eller eventuellt gå med henne mellan mina ben nu i början så att jag kan styra så att hon är noggrann och ordentlig? Eller finns det några andra tips på hur jag kan göra utan att hon blir beroende av mig i spårandet? :) Vill ju gärna störa så lite som möjligt och låta henne jobba och använda nosen ordentligt.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Ison
0

Har du gjort rutor? Alltså trampat upp en ca 1x1m stor ruta och lagt godis i den, för att lära henne "träff på lukt" och inget godis om man går utanför rutan. Även lägga små godisar i varje fotspår, och när hon lärt sig vara noggrann utöka mellan godisarna. När min hund blir dragig och använder " mer muskler" än hjärna så platslägger jag honom. När han slappnar av så får han fortsätta spåret.

Ambrose
0

Yup. Gjort rutor i ca 2 veckor. Hon tappar inte spåret utan spårar helt enkelt för fort utan att vara noggrann. Roligare att spåra än att käka godis typ :P Jag lägger även godis i varje spår.

//Ambrose

[VargVikens]
0

Prova håll in henne,  gå i ett "lagom" tempo och håll emot.

Tror inte du ska ha henne mellan dina ben eller liknande eftersom du styr henne omedvetet då.

Ambrose
0

#3 Får prova det och se till att berömma när hon gör det ordentligt då :)

//Ambrose

Sugar Mist
0

Eller längre liggtid. Funkar också.

-

Ambrose
0

#5 Kan försöka med det nästa gång jag är hos föräldrarna. Lite svårt här. Mitt i ett bostadsområde med många hundar nere på ängen så måste vakta spåret hela tiden :)

//Ambrose

Ambrose
0

Var hos uppfödaren idag och provade ett spår. En man som håller på en del med spår och har hållt kurser på bruksklubben var där. Fick tipset att ha kopplet mellan benen på henne och hålla så att hon hinner ta sig tid att lukta ordentligt. Hon tog varenda steg.. de flesta stegen var helt klockrena och jag behövde inte ens hålla imot hälften så mycket. Underbart! Är superstolt över Nita! :D

//Ambrose