Emot swebus totaltförbjud
Hej!
Nu har det blivit kännt att swebus-express har totalförbjudit att ha djur ombord på bussen.
Tycker det är fel och har då gjort en namninsamling. Tycker du heller inte om det så gå in och skriv under.
jag har skrivit på nu
Hej!
Jag blev djupt bestört när jag får jag reda på att Swebus förbjuder djur from 27/8. Skälet Ni anger ang allergi, låter i mina öron som ett svepskäl…??? Eftersom allergener sitter minst lika mycket i djurägarens kläder och övriga persedlar, för allergiker att reagera på. För att inte tala om rökarna som kastar sig av bussen vid stoppen, för att sedan kliva på igen, stinkande av rök och alla med starka parfymer. Betydligt allvarligare och mycket mer frekventa problem gissar jag, än ett (vanligen) väluppfostrat djur som reser med Era bussar och som sitter på en begränsad plats, långt bak i bussen. Jag kommer nu INTE att boka resa med Er så som jag hade tänkt inom någon vecka för att åter resa mellan Kalmar och Uppsala (ToR) och inte heller framöver de resor jag planerar på den sträckan. Jag kommer inte heller att välja Swebus för andra resor jag kan komma att göra. Jag kommer även att uppmana mina vänner och bekanta att välja andra resesätt än Swebus.
Tråkigt att Swebus väljer att gå på "allergimaffians" lobbying. Varav de flesta inte är så förskräckligt allergiska som de låter påskina. De som har sådana svåra problem, väljer garanterat andra resesätt.
samt medicinerar i förväg för att klara att vistas bland "folk och fä" på en daglig basis.
En god vän till mig ställde frågan om det stämde med detta förbud och fick detta till svar
Hej "****",
Det stämmer att vi kommer att införa djurförbud from 27/8.
TYvärr är det så att det inte alltid är så att de sitter långt bak med sina djur och då har det blivit problem.
Vänliga hälsningar
Carola Aldenholt
carola.aldenholt@swebusexpress.se
Swebus Express AB
Kundservice
Box 5090
550 05 Jönköping
Tycker Ni att detta är en god motivering? Det anser inte jag! Om personerna sätter sig långt fram är det upp till busschauffören att säga till dem att flytta på sig! Om de inte gör det kan man avvisa dem och låta dem gå resten av rundan!
Detta svaret fick en annan
_Hej
Det är sant att det är djur förbud på våra bussar from 27/8 pga allergier.
Det stämmer att det är allergikänsligt dessa saker oxå detta är dock inget som vi kan stoppa.
Vänliga hälsningar
Carola Aldenholt
carola.aldenholt@swebusexpress.se
Swebus Express AB
Kundservice
Box 5090
550 05 Jönköping_
Så man kan starta ett förbud, men inte stoppa det? Varför kan man inte kompromissa? Säg att varannan buss är "djurvänlig" så skulle alla bli nöjda och man slipper diskriminera någon.
Vad händer nu med de som jobbar och måste ta sitt djur med sig?
Ska djuret dö av hjärtinfarkt eftersom det separeras från ägaren? (ja, det finns faktiskt djur som stressar ihjäl sog om de inte från tidig ålder lärt sig att vara ensamma)
Är det sådana saker Ni vill ha på Ert ansvar?
Eller vill Ni kanske inte ha några kunder?
Jag tillhör dem som inte brukar resa med mina djur, eftersom jag lärt mina att klara sig under dagen hemma. Men jag kommer i varje fall också att sluta åka med Er, såsom många andra djurägare som diskrimineras på detta groteska vis!
Varför skall denna form av diskriminering få förekomma?
Snart kanske man inte ens får åka med en yllekofta på bussarna? Nej, detta kommer Ni att förlora på. Jag kommer i varje fall att ta bilen i fortsättningen, som Ni forcerar så många djurägare att göra, så i förlängningen bidrar Ni även till miljöförstörelsen i och med detta beslut!
Vill Ni ha detta på Ert samvete?
Eller hade Ni kanske inte tänkt på det?
Sov gott om nätterna!
MVH
Caroline Olsson
Djurskyddsombud Kristianstad

Det är jätte bra om ni alla kan hjälpa mig att putta upp denna tråd så att vi kan få in så många namninsamlingar som möjligt.=)
ja verkligen. jag har med skrivit på, men är de förbud på lala bussar eller? lika dant med spårvagnar?

det är förbud emot alla swebus-express bussar. De bussar som gåröver hela sverige.
Kom ihåg att säga till alla era vänner också så att vi får in så många namn som möjligt =)
Har också skrivit på nu
Har också skrivit på nu
Jag skrev också på, och gubben med!
hur skriver man på ??
jag har med skrivit på
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Nu finns mitt namn också på listan…
Kan dom inte göra som på norrlandskust bussen och inrätta en stängd avdelning för allergiker?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#9 gå in på längen och klicka på länken där det står underskrift.
Men tack allihop att ni vill skriva på. Förhoppningsvis så ändrar sig swebuss då dom ser detta =)

Denna tråd är viktig så jag puttar och hoppas att fler skriver på.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag är emot swebus totalförbud och har skrivit på MEN det är skillnad på att träffa/vara i närheten av ett djur när man är allergisk och att sitta bredvid någon som har hund hemma….

putt*
tack Åsa för att du hjälper mig =)
Hur blir det för t.ex. synskadade som inte klarar sig utan ledarhund, ska de inte kunna åka buss? Dåligt av Swebus.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

jag skrev på =)
kom på att man måste ju klicka på länken i sin mail me.. =) så nu va d gjort iaf =D

putt

*putt*
_**/Mvh Anne

putt
Putteliputt!
Glömde,
jag har skrivit på!
Putt

tack för att ni puttar upp.
Har fått höra att jag behöver minst 1000 namn för att detta skall hjälpa. Så om ni kan kontakta alla som ni känner som kan tänka sig att skriva på så gör det =)
Jag har dålig erfarenhet av namnlistor. Har aldrig varit med om att de har hjälpt :(
Har du inte skrivit på Hera? Någon gång kanske det hjälper…vem vet =)
Är inte så hej på att skriva mitt fulla namn på en lista. Kan vem som helst se de?
Jag vet faktiskt inte 
Njaa.. alltså vem som helst kan ju komma in på iFokus utan att vara medlem och gå in där och se jaa.. men jag tror inte någon går in på en lista och trackar varenda en som är på listan. De brukar inte hända iaf.
men jag förstår om du inte vill.. de finns alltid en chans att de syns
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Så, har skrivgt på nu. Vill ju inte vara sämre än er ;)
En hifare är alltid en hifare och vi är bäst i test 

ja vi håller tummarna på att det blir bra. Har också inte den bästa erfarenheten av namnlistor. Men som sagt, någon gång borde det funkar =)

Dom skadar ju iaf inte att skriva under, så länge det finns liv finns det hopp och så länge det finns hopp finns det liv.
_**/Mvh Anne

precis =) jag håller tummarna i alla fall =)
Nu har nya busstabeller kommit ut hos oss.
Där står det att djuren ska lämnas hemma, om dom inte absolut måste följa med. Sen får man betala dom eventuella skadorna som kan uppstå.
Kan tänka mig att hundägarna lätt kommer få skulden för alla skador som kommer i en buss nu då ;)

ja dom kommer nu. Förbudet har varit ett tag. Såg inget eller hade inte hört något fören jag fick reda på det här inne.

Skrivit på :)
*putt*
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Putt