Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 6373 ggr
Emmapower02
0

era åsikter om pälsglans?

som rubriken säger ? vad e era åsikter om pälsglans?

mvh Emma<3

Fridaaaa
0

Ingen mening med det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JenniN]
0

Jag är ny på detta, någon som kan länka eller förklara vad det är?

Rebornlady
1

Toppen tycker jag, använder en som är för hästar.

Saffran0Spice
5

Gissar att det är någon form av medel/pulver för att ge glansigare päls?

Isåfall - nej, inte ok
Friska hundar har naturligt glansig päls =)

Perly
2

Helt onödigt, rätt mat och pälsvård så är det kirrat ändå. 🙂 Och är väl bättre med en faktiskt välmående hund än en som bara ser välmående ut… 😉

Alltid Oavsett

russin
7

Enda anledning till att använda pälsglans på hund, är väl till långhåriga hundar vintertid då det kan avhjälpa problemet med snöbollar i pälsen.

Emmapower02
0

okej! visste inte vad det var jag heller,  Därför jag frågade :))

mvh Emma<3

Taxelina1
3

Jag använder pälsglans ibland. Till hästar och hundar är det toppen då det går att reda ut trassliga manar och svansar lättare.  Med pälsglansen fastnar det inte lika mycket skräp i hårremmen på både häst och hund.

Och jag har faktiskt använt det i mitt eget hår några gånger😎

Inget man använder förjämnan men är bra att ha😉

Hälsning från en stor djurvänCool

[tk1971]
0

Det är nog inget jag skulle lägga pengar på.

Linnea
1

På en strävhårig hund med hyffsat lång päls kan det ju underlätta att hålla pälsen tovfri och det sliter mindre på pälsen när man borstar den. Därför har jag alltid i pälsglans i man och svans på min häst för jag är noga med att inte slita på dessa i onödan (tagel är lite som strävhårig päls). Visst kan jag borsta varje dag men det blir oftast inte så utan nån gång i veckan. Det är inte farligare än balsam. Men på en hund med annan typ av päls än nämnd ovan, alltså för att göra pälsen mer glänsande, så hade jag inte använt det. Har det inte på hästens päls heller, enbart i man och svans.

Skynda långsamt så går det fortare.

Thaisilk
0

Pälsglans och hårglans finns ju både för djur och människor. Det innehåller en massa silikon och annat som förstör håret på sikt om det inte tvättas bort med starkt "stripschampo" då och då. 

Pälsglans har man för att få pälsen blank utan att behöva borsta den så noga, inte använda sämskskinn eller ge hunden/hästen fullvärdigt och välbalanserat foder. En latmansprodukt alltså!

Silikonet och de andra kemikalierna lägger sig runt hårstråna och gör håret halt så att det är lättare att reda ut tovor. Man bör dock vara mycket noga med att använda ett schampo som verkligen löser upp alla onaturliga produkter sedan. Såna schampon kan man inte använda hur ofta som helst eftersom de är för starka för hud och hår.  Hårglans och andra starka och onaturliga produkter är rena döden för håret på sikt!

Bäst är att inte använda hårglans alls utan hålla pälsen/håret rent och välborstat samt äta bra mat.

Innehåll i hårglansdroppar brukar vara bl.a : Dimeticone, cyclometicone, D-panthenol och parfym.
Cyklometikon (cyclomethicone) är detsamma som silikon. Kan orsaka klåda, stickningar, nässelfeber och allergiska reaktioner.
Dimethicone är en silokonolja som bl.a används mot huvudlöss.
Silikon: http://sv.wikipedia.org/wiki/Silikon

http://www.naturligtsnygg.se/tag/dimethicone/

Taxelina1
1

http://www.hogstaridsport.com/palsglans-p-921.aspx?gclid=CL2R6MfLuMACFaXNcgodmacAUQ

Jag har inte kvar etiketten på min sprayflaska. Har trillat av efter alla år. Men vad jag kommer ihåg så stog det giftfritt på den. Hittade en annan flaska. Innehållet står inte men det står att den är giftfri. Och även känsliga tål den, stog det.

När man använder en produkt så får man göra det med sunt förnuft. Ingen produkt är bra vid överanvändning🙂 Och det är väl givet att man ger sina djur ett bra foder och borstar dom. Något annat finns inte i min värld.

Hälsning från en stor djurvänCool

[TeamGolden]
5

De som tror att pälsen kan hållas fri från tovor av lite foder har aldrig ägt en långhårig hund 😂 ut i skogen i ett par timmar sen lär det behövas mer än en kamm om man inte vill slita bort halva hunden när man försöker få bort 3 ton skog från hunden. Det första året hölls min hund inte klippt utan blev tvungen att borsta och pilla i pälsen varje dag speciellt frön som kunde sitta hundratals på ben, mage, svans och öron och visst man behöver inte ösa på pälsglans men det underlättar 99% av borstningen då fröna glider ur pälsen istället för slits ut så pälsen kan bli ful och förstörd, samma med snöbollar under hela undersidan av hunden vintertid, låta det smälta är inget alternativ med tanke på kylan mot kroppen under så lång tid (skulle säkert ta 5-6 timmar att smälta bort det) och dra ut dem iskalla drar också med huuur mycket hår som helst och då testade jag kamm och pälsglans och även där, det underlättade något sjukt, speciellt på öronen magen var fortfarande rätt svår att få bort snökokor ifrån. 

Nu är min hund nedrakad ''året om''  (rakas 3-4ggr per år) nu behövs inte pälsglans längre då varken snö eller skog fastnar i pälsen så på korthåriga raser är det säkert helt onödigt men för långhåriga, ja har ni ett bättre alternativ? Förutom att sätta täcke och papiljotter på hunden.

Fridaaaa
0

Har långhårig hund, behöver inte använda det

[TeamGolden]
3

#14 Inte tillräckligt långhårig om det aldrig hänt att hunden väger 2kg mer efter snöbus eller en skogstur ;-)

Fridaaaa
0

#15 Har overall på den mest långhåriga då hon fryser annars. Men hade inte haft pälsglans ändå utan löst på annat vis. Tar inte på saker på pälsen om det inte behövs.
Den stora räknas till långhårig men mest päls på svansen, baktill & tassarna, men fastnar inget där

Wellcraft
0

Äh, köp ett ordentligt foder så brukar pälsglansen komma av sig själv.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Thaisilk
0

Jag har långhåriga hundar - som INTE klipps ner för att underlätta för någon.

Det tar inga 5-6 timmar att bli av med snökockor i pälsen och det bildas bara såna vissa dagar med viss temperatur/luftfuktighet. I vintras hade mina hundar snöbollar i pälsen vid bara fyra-fem tillfällen.  Jag slår sönder bollarna med en borste innan vi går in och sen blåser jag med en megabrontostark fön. Det går också bra att blåsa ur en del smuts och annat som har fastnat i pälsen.  Annars är en dusch med ljummet vatten ett utmärkt sätt att tina snöbollar på.

F.ö. tar man ur pälsen ur det som har fastnat i den istället för att dra ur det som har fastnat. Det är den tekniken som är hemligheten som gör att man både kan behålla lång päls OCH få bort kvistar och annat snabbt.  

Det finns många andra sätt än att använda silikon för att tova ur en hundpäls.  Vanligt vatten, någon matolja,  bodylotion, majs- eller potatismjöl brukar fungera bra. Annars har man stor hjälp av FINGRARNA och en mjuk karda som man använder utifrån och in.

emeliagranstrom
0

Jag köpte pälsglans till häst i vintras till våra hundar så pälsen tovas och det blir fullt med snöklumpar på vintern. Funkade skitbra, inga snöklumpar alls. :) Sprayar bara på tassar, ben och lite under magen för det är där som de brukar fastna. Jag använder det inte i syftet att pälsen skulle se glansigare ut. Endast som skydd för snöklumpar som är riktigt jobbigt för hundarna!

[TeamGolden]
0

#18 du har väl ingen aning om varför min hund klipps ner? Hört talas om hudsjukdomar och allergier? Iaf har min hund känslig hud och på MIN hund tar det flera timmar att smälta snön (därför är det inte ens ett alternativ) och eftersom hans känsliga hud aldrig skulle palla med blöt hud under flera timmar måste han genast torka och därav är han nedrakad. Det är bara urlöjligt att anta att han är nedrakad för min egna lathet utan att veta den rad olika hudsjukdomar som finns hos hundar och där bland min hund som får fukteksem extremt lätt, vet inte ens om ditt inlägg var riktat till mig då du inte taggade trådnummer eller vad det kallas men drog den slutsatsen eftersom du kommenterade det jag skrivit.

[Annamaja27]
1

Säger som flera andra. Jag har också använt pälsglans ibland vintertid mot snöklumpar. Nu är även min långhåriga hund nerrakad. Urskönt!! 😃

Linnea
0

Använder som sagt inte på hund däremot på häst och då enbart man och svans. Tagel är inte som "vanlig" hundpäls, det är ganska strävt oavsett vad hästen får för foder. Kan säga att min hästs päls är väldigt glänsande men tagel blir inte det på samma sätt. Effekten från pälsglansen sitter i några dagar, max en vecka sen är taglet lika strävt som vanligt så det behövs inga starka schampon för att tvätta ur det.

Skynda långsamt så går det fortare.

Kadoor
2

Ser inte meningen med pälsglans  om man bara vill använda det till att pälsen ska se glansig ut. En frisk hund har glansig päls naturligt, sedan är det ju en annan sak om man använder det för att till exempel lättare få bort tovor eller för att snö inte ska fastna lika lätt.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -