Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1736 ggr
doodlebreak
0

6 mån o deppig. Könsmognad?

Jag tycker min hund på nästan 6 månader verkar så låg. Han har varit mer eller mindre låg i två veckor nu. Han verkar allmänt seg, han är trött och sover mycket. Han ser nästan lite ledsen ut till och med. Men han hänger på om man vill hitta på något (dock inte så entusiastiskt till en början, det kommer vartefter), så det är inte som att hans kropp skriker efter att sova. Aptiten är sämre, han slickar inte rent skålen som han brukar utan lämnar det mesta, och hälften av gångerna börjar han inte ens äta av maten. Men jag ser till att han äter upp, genom att blanda i diverse… (Jag tror egentligen inte han ogillar fodret, det är dessutom fiskolja på som han älskar och kan slicka i sig rent.) Magen fungerar bra och han verkar inte ha ont någonstans, feber har han inte heller. Valptänderna är tappade även om de nya fortfarande växer ut, men han biter inte i allt längre så det kliar nog betydligt mindre. Vid lek går motorn som den ska, likaså ute på promenaderna, där han snarare är mer dragig och piggare än vanligt. När han är lös springer han som en dåre. Han är glad när man kommer och när man leker. Men däremellan är han väldigt gnällig. Och han har börjat få separationsångest, han springer t.o.m. efter när man går på toa. Och så verkar han som sagt så hängig och deppig. Han nosar mycket på promenaderna och hundintressaet har ökat markant. Han är så otroligt ivrig och blir som förbytt när han möter hundar. Han lyfter nästan alltid på benet när han kissar, men han kissar länge och mycket, så det är inte stänk jag talar om. Dock började han lyfta på benet redan när han var 3 månader gammal, även om det inte var lika ofta. Så det behöver ju inte betyda något. Kan det vara så att han börjar bli könsmogen? Eller åtminstone påverkas av hormoner och börjar bli tonåring/unghund? Det är ju en stor hund så det känns lite tidigt för könsmognad. Fast det är ju olika för varje individ förstås. Jag har inte erfarenhet av valpar och unghundar tyvärr… Han känns frisk så därför har jag inte ringt veterinären (än). Men det är klart, jag blir ju lite fundersam över skillnaden på hans utstrålning emellanåt… Vad tror ni?

Saffran0Spice
2

Hade kollat upp det, sådan skillnad på hunden bör kollas upp =)

[Annamaja27]
0

Håller med!

[Forest]
0

Det kan höra ihop med löptik men så pass ung hund brukar inte veta helt vad som är på G.  Du har inte tänkt på om det vart varmare dessa dagar och därmed han äter mindre? 

Jag tror du kan vänta till måndag med kontakta vetten för att få en tid för ett besök under tiden kan du se lite hur han äter o verkar må mer.