Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 7019 ggr
Viccan92
0

Collie

Nu blir det visserligen ingen ny hund på ett bra tag om mina föräldrar får säga sitt. Det är om det skulle hända min nuvarande hund något och det hoppas jag ju verkligen inte. Men iaf så har jag börjat fundera lite på vilken ras jag skulle vilja ha. När vi letade efter hund för 2år sedan så kollade vi collie och funderade på att åka och titta men hon som skrivit annonsen var väldigt upptagen och han hade inte tid att prata med oss. Därför blev det en amris. Visst jag gillar honom men vill ha en störra hund med mer motor och annurlunda päls. Har haft nuffe med men mindre än dem och mer motor.

Jag vill kunna träna agility, spår, utställning och ev apporterande skulle vara roligt. OM nu hunden är med på det. Vissa gillar ju inte sånt och då får jag ju acceptera det helt enkelt. Sen vill jag gärna kunna cykla med hunden med. Cyklar med mina amris nu men vill kunna hålla lite snabbare takt så man inte trillar för att man cyklar för sakta. Älskar dessutom pälsvård. Okej inte så mycket som en amris behöver för utställning men liksom måttlig pälsvård. Typ en till två gånger i veckan.

Tror ni att collie skulle passa mig? Om inte har ni några andra förslag?

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Viccan92
0

Just det hur är temperamentet hos collie? Har träffat en del väldigt oroliga hundar som har varit rädda för väldigt mycket.

carsbo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

låter som om collie vore din ras, alla saker du vill ha av en hund har collie.

Vi har 3 collies från samma kennel. I min erfarenhet är collies väldigt sociala och smarta. De behöver akvitivet men inte så mycket som en del raser. En del behöver mycket mer än andra, men alla behöver en del. Collies är inte som tex. bordercollies som blir sönderstressade om de inte rör på sig tillräckligt. Collies är glada för promenader och i ditt fall cykling.

Jag måste säga då att våra 3 collies är som svart, vitt och gult.

Astrid älskar människor och är så social att hon är jobbig ibland. Ska alltid ligga i knät, och om man lägger sig ner för att sola så komer hon o förstör solbrännan genom att lägga sig halvt på en. Men hon är inte smart och det tar veckor att lära henne saker.

Vera är den smartaste hund jag någonsin träffat. Hade hon hamnat hos någon som skulle tränat henne i olika grenar skulle hon ha varit världsmästare i det mesta, utan att överdriva. Hon har lärt sig saker på minuter som tar andra hundar dagar att lära. En tjej lånade vera en gång 2 ggr i veckan för att lära sig att vara kursledare i lydnad. Men Vera var för smart för att tjejen skulle kunna lära sig bra för att sedan lära andra hundar som förstår mindre fort. Vera är inte så kelig av sig, utan hon kommer då och då för att få en liten kram eller klapp, så är det bra sen. Hon är ledaren av våra 4 hundar. Är inte rädd för att visa tänderna när de andra hundarna irreterar henne på något sätt, typ stör henne där hon ligger o vilar. En gång kom Inez för nära min pojvänns skor(Vera älskar killen lika mycket som jag) och hon bet Inez så att hon blev så rädd att hon kissade på sig.Vera är jättemodig.

Inez är en speciell hund.. Hon har verkligen utseendet. Hon har långt och fint hår, mjuk och gosig. Skitfina öron(collie ska ha tippöron), Astrid o Vera har inte fina alls. Men Inez kan vi inte ställa ut för hon är för mycket vit, som en ko ungefär. Tyvvär. Men hon är rädd för allt. Kissar på sig av rädsla jättelätt. Ganska social men inte så mycket som Astrid.  Smartare än Astrid på långa vägar men inte alls som vera.

Kort sagt är alla hundar individer, det går inte att säga att alla collies är si och så. Men överlags så ska de passa till dina krav.

F.V Inez, Vera, Astrid

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Viccan92
0

Vad bra att du tycker det. Får väl helt enkelt leta efter de perfekta föräldrarna för mina krav och hoppas att det blir en hund som passar mig. I det här fallet stabila föräldrar helt enkelt.

Tack för ett himla bra svar. Vilken kennel är dina hundar från?

Loveradio
0

Vad är amris en förkortning av?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Viccan92
1

Amerikansk cocker spaniel. Dem kallas även för amerikanare ibland.

carsbo
0

#3  Kennel Mironik`s  
http://mironik.anyware.nu/

Kan verkligen rekomendera henne, hon har superhundar och fokuserar verkligen på colliens välmående, den har tidigare varit sönderavlad sen Lassie filmerna.

Loveradio
0

#5 Ah okej :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Viccan92
0

Ska behålla länken och kolla lite på hemsidan. Har hört att det finns lite olika sorters collie. Alltså storlek och form. Vet inte om det stämmer.

Jo det är pga det jag har hört om sönderavlingen och sånt som jag har varit lite så. Så vill ju gärna ha hund från en bra kennel med friska hundar. Det är väldigt viktigt för min del.

carsbo
0

#8 Näe, det finns collies o så finns det schelties(stavning) det är en miniatyr av collie men mer skälliga. Collie varierar i storlek endast om de är tikar eller hanar. Tikarna är mycket mindre än hanarna, vera är typiska tikstorleken(hon är ganska liten o knubbig) medans hanarna är stora och maffiga.
Monika fokuserar på 4 saker, att höfter och ögon ska vara fria från fel, och collien som social och smart hund.

[Asta]
0

Här är en till som gillar collie. Men som sagt, leta upp en uppfödare som är seriös och som inte bara avlar på utseende. Det gäller att få upp rasen igen. Vi har en femmånaders här hemma och än så länge verkar han vara väldigt snabbtänkt och smart. Lär sig nya saker väldigt snabbt. Vi får väl se vad som händer när han börjar bli könsmogen.

Viccan92
0

Ja det var ju inte riktigt så jag tänke men okej. Känner en sheltie med och han är inte rolig. Skällig och totalt livrädd för det mesta. Då blir det nog en hane för min del. Har ju en hanhund nu med så känns enklast.

Det är ju jättebra och viktigt. Synd att hon inte verkar ha hundar i den färgen jag helst vill ha men det tar ju iaf ett år innan jag ska skaffa valp så man vet aldrig. Vill ha en blue merle helst.

carsbo
0

#11 med färgen syftar du på mironik´s? Hon har blue merle kullar också Glad Inez skulle varit blue merle men blev ko istället. Hennes systrar var melre dock.

På bild - Inez

Viccan92
0

Bra det. Fast vill helst inte ha en ko även om det vore charmigt ;P. Får hålla lite koll och hoppas att jag får skaffa hund då. Får skaffa en hund om jag säljer alla kaniner men så gärna vill jag inte ha en hund. Älskar mina små långöringar för mycket. Dem stannar.

carsbo
0

Det kan man ju förstå :) Du hinner ju ändra dig tills dess, men har man en gång haft en collie stannar man oftast vid den rasen Flört

Cassii
0

#12 Måste säga att det va en mycket fin ko! Kyss

carsbo
0

#15 tackar sa Inez Flört Hon är ett litet troll den ungen.. tror hon skulle blivit avlivad om hon inte fått kommit till oss för ingen vill ha en collie som är så vit, fast jag tycker hon är snyggare än blue merle *personlig åsikt alert* Tungan ute

Kan lägga till att alla av våra tjejer är släkt, Vera och Inez har samma mamma, och Astrids pappas syster var Vera och Inez mamma

Cassii
0

#16 Ja, fast oftast är det ju oftast uppfödarnas "fel" att det blir "kor" :) Haha, dubblar man två hundar med vit faktor = kor :) Vi fick tyvärr en i min tiks kull och två i samma kombination 1,5 år innan :p Menmen, det syns inte på min lilla skit :)

Tycker hon va ovanligt fin för o va en liten koo :D

carsbo
0

#17 inte i collins fall då alla färger har vitt i sig Flört Det går lixom inte att skylla på uppfödaren då för det finns inte helsvarta collies o inte hel gråa o svarta blue merls heller, o inte helbruna heller :)

Cassii
0

#18 Färger på shelties o collies är densamma :p O det är om båda föräldrarna har vit faktor, kollar du på min tik så har hon vit faktor :)

carsbo
0

#19 ja? jag förstår inte riktigt ditt resonemang nu :) Du sa att det är uppfördarens fel att det blir en kofärgad collie för två föräldrar med vitt i sig kan få för vita collies. Och alla collies o shelties har ju vitt på bröst, ben o svans :)

Cassii
0

Nej, inte att de har vitt i sig. Utan att de har vitfaktor.. Jag ger dig en länk så att vi inte missförstår varandra :) :

http://hem.passagen.se/neyobi/colours/wf.htm

carsbo
0

Jaha, du menar att de bär de generna i sig? Fast de är ju svårt o veta inan för uppfödaren om det ska hända, pappan till Inez var blue merle o mamman var svart/vit/brun. Alla de andra i kullen var antingen svart, vit, brun eller jättefina blue merle. Det är ett fel som kan hända när man avlar med blue merle antar jag. Söt vovve du har, ser ut som en liten räv Flört

Cassii
0

#22 Det är svårt att förklara vad jag menar vid datan :p hahha, ja det gör hon verkligen! Lexie tackar! Såg en räv i dag när vi va ute o gick o de va läskigt lika varandra :o

carsbo
0

aja det blir säkert bra endå Flört jag tycker mycket om min lilla felaktiga ko även fast hon är enligt rasen fel ^^  fast mentalt sätt är hon inte bra men det var tyvvär inte någon i kullen. Så det har inget med färgen o göra

Michaela-N
0

En hund som jag tog hand om väldigt mycket innan vi flyttade för en vecka sen var en lh collie. Världens coolaste hund. Fäller dock kopiösa mängder med hår hela tiden, och det märks inte ens på henne. Hon är lika fluffig ändå. Om man skulle skrapa ihop alt hår hon fäller under en dag hade man kunnat skapa en ny collie.

Viccan92
0

Det där med färger och sånt är intressant. Har gått en genetikkurs men vi kunde ju inte gå igenom precis allt. Men jag vet vilka gener som är dominanta och ressiva. Eller ja iaf de flesta. Är ju mycket med vilka färger och sånt som slår igenom. Inom collie finns det ju bara tre färger om man inte räknar kossorna då. Så det är ju lite enklare. När jag parar mina kaniner så är det en himla massa man måste tänka på med färger och sånt.

#25 Visst inte att dem fällde så mycket. Får väl vänta tills jag flyttar hemifrån. Min pappa är allergisk men vi har både katt och hund inomhus så vi tänker inte så mycket på det. Men låter som om collie fäller mer än våra katter. Undra om man kan spinna garn med colliepäls?

[Asta]
0

#25 Det låter inte normalt att fälla på det viset. Man brukar behöva borsta igenom hunden ca en gång i veckan, men rejäl fällning endast vid fällningsperioderina vår och höst

Viccan92
0

#27 Så hur mycket fäller dem då?

Cassii
0

#25 De bör endast fälla två gånger per år. Sheltien som har ganska mycket päls räcker med att jag borstar en gång i månaden, o hon ser alltid nyborstad ut. Hon fäller ca 4 månader efter löp och hanar fäller ca 1 gång per år.

Viccan92
0

#29 Så ungefär inget alls annars. Bara man borstar ordentligt. Min hund fäller inte alls om jag är noga med att borsta bort allt dött hår. Men collie har ju annurlunda päls och mer dessutom. Känner en sheltie men vet inte hur mycket han fäller. Tror inte det är så mycket. Dem är ganska petiga i sin familj.

kalindas
0

Det finns korthåriga collies också. Flört

Det är oftast en inta alltid menatlt bättre än långhåren. Även något livligare och intensiva.

Var noga med att välja en kennel med inriktning på bruks och där uppfödarna är noga att MH testa avkommorna. (Mironik's som skrivs om här ovan har jag bara hört bra om)
Du kan via MH få en liten hint om hur valparna kan bli mentalt efter en specifik kombination. Ha även koll på att det inte är för hög inavelsgrad på hundarna. Risk för dolda sjukdomar är större då.
Nu är det krav på MH på collie, så man bör kolla hur föräldrarna klarat det. Om de t.ex. är skottfasta och kan stressa av efter varje moment.

En mentalt sund collie är en dröm att äga. Lättlärda, följsamma och väldigt intelligenta! Glad

Det vanligaste problemen med collies är att de kan vara ljudkänsliga och en del har lite mer stress än som är sunt. Något (som i alla fall förr) var vanligast på långhår är att de kan ha problem med trappor och hala golv. Men är hunden bara mentalt bra i botten så löser den dessa svagheter med åldern.

Ang. vitgenen så tror jag det enbart kan dyka upp om du parar två blumerle med varandra. Vilket man inte får göra i Sverige. Man får inte heller para sobel med bluemerle här.
I USA ser man däremot ofta hundar med vit kropp och bara färg på huvudet och även merle hundar som är sobel.

Nedan bild på min Nelson, min tredje Kortis. Glad

/Elisa

Cassii
0

#30 Fast de fäller otroligt mycket när de väl fäller, då kan man även passa på att bada, då åker all död päls av :)

Michaela-N
0

Haha hon fäller länge i alla fall :) Näää hela tiden är det ju inte. Men väldigt länge under perioderna och borstning varje dag hjälper inte så mycket.

[Asta]
0

Det gäller att bada dem när det är fällning så kan man korta ner fällningsperioden ordentligt.

[Malin3033]
0

Sedan jag köpte sheltie ska jag aldrig mer ha korthårig hund. Enklare päls än sheltie/collie pälsen finns inte. Är din blue merle vit på kroppen också? På bilderna tycker jag mig se en blue merle färgad hund, inte en kossa ;) vissa collies/shelties lämnar mer vitt än andra, viktigt då att inte para två hundar som har lämnat valpar med mycket vitt (extra bred krage, mycket vitt i ansikte, vitt upp på låren m.m.). Men är det förstagångs föräldrar kan man ju aldrig veta detta. Men merle + merle är en helt annan femma och är förbjudt att para av hela andra anledningar än att det blir vita hundar.

Viccan92
0

#31 Jo jag känner till korthåriga har dock aldrig sett någon i verkligheten. Men vill hellre har en mer långhårig hund. Är väl inte lika mycket pälsvård på en korthårig kan jag tänka mig Flört. Men himla bra att du hört bra om den kenneln. Ska verkligen behålla den länken jag har.

#32-34 Okej ska man bada mycket då. Funkar det på andra raser med? Har aldrig hört talas om det. Men det vore himla bra. Blir ju tyvärr lite svårt att göra det på katter. Annars hade det varit himla bra. Har bara badat min gamla hankatt en gång när han luktade ko.

#35 Sheltien jag känner har två vita fläckar på ryggen. Hade aldrig hört om det tidigare.

[Asta]
0

#36 - nej, inte bada mycket, men när det är en fällningsperiod.

Viccan92
0

#37 Jojo det var det jag menade med "då" ;). Hur mycket ska man bada annars? Min hund har jag fått bada jätteofta eftersom han har allergi. Blev av meda allergin efter att han badat honom varannan dag i flera veckor. Därför har jag inte så bra koll på hur mycket man ska bada hundar utan allergin.

Cassii
0

#38 Jag badar min sheltie vid fällning o annars var annan månad :) eller om hon är smutsig :p

Viccan92
0

#39 Okej. Här kan bli mycket smuttsigt. Har hört att snö inte fastnar i pälsen. Stämmer det? Har ingen större lust att han en collie full med snöbollar i pälsen. Amrisen full med snöbollar räcker gott och väl. Får totalt panik när det händer.

Anne.K
0

Våran collie som jag växte upp med var väldigt snäll och rar, en helt underbar hund.

Dock kunde han va lite rädd för höga ljud, men det var inget problem direkt, förutom på nyår då grannar sköt raketer, då blev han väldigt stressad. Höga åskknallar var inte heller populärt hos honom.

Sedan kunde han va lite som en katt ibland och ville inte alla gånger göra som man sa :P han var rätt mycket sådan att han gjorde saker när han själv kände för det, och var lite egen av sig, och envis kunde han va med :P

Men annars så var han alltid en glad, social och en fantastisk familje hund, var snäll mot både barn och andra djur. Våra kattungar blev han alltid extra pappa åt, haha.

Fällde mycket gjorde han dock, massa pälstussar under de värsta fällningsperioderna. det blev borstning och dammsugning väldigt ofta de tillfällena :P

Och på vintern så drog han in massvis med snö i pälsen, massa snöbollar jämt. det kunde va jobbigt.

Men utöver det en fantastisk hund :D

Skulle lätt skaffa collie igen om jag hade möjlighet :)

(han fick somna in när jag var 16 år (idag är jag 24), då var han 12 år, gick bort pga cancer, kommer alltid sakna honom <3 )

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Malin3033]
0

En pälstyp så som sheltie/collie ska INTE badas ofta. Jag skulle säga Max 2 ggr om året om det inte är absolut nödvändigt att göra det oftare.

Viccan92
0

#41 Låter underbart. Är mer säker på att det är en collie som jag ska ha. Envisa hundar är inget större problem jag kan vara envis jag också om det behövs. Sen så dammsugar jag ganska mycket som det är för min hund är dammkvalsterallergiker.

#39,42 Okej nu får jag dubbelt här. Vissa säger bad en gång i månaden och vid behov. En annan max 2ggr om året. Lite svårt att veta. Med tanke på hur lerigt här är om hösten så kan det ju ändå inte bli 2ggr om året. Förre året fick jag ta min hund till badet varje dag den veckan. Han såg ut som ett lerigt monster när vi kom hem.

carsbo
0

att bada en hund tar bort fettet i håret. fettet i håret är nödvändigt för att väta inte ska nå kroppen och kyla ned hunden. jag skulle bara bada hunden när den är för smusig/för fettig/inför utställningar.

Cassii
0

#43 Många säger 2/ggr per år, alltså vid fällning. Men jag tycker personligen att det känns lite smutsigt, hunden blir ju smutsig! Min blir lerig, eller så stinker hon. Ibland fastnar det bajs i rumpan på henne och då måste jag duscha rumpan på henne, duschar magen om det regnat (utan schampo) men sen gillar jag när hon är nytvättad och vid utställning blir det ju också bad. Men man väljer ju själv :)

carsbo
0

#45 att hon luktar kanske kan vara av tass svett, brukar du klippa hennes hår på tassarna?:)

Viccan92
0

#44 Diskuterade med en uppfödare det där med att fettet försvinner. Och enligt henne så visst är fettet bra om man är ute mycket och så. Men numera så bor ju de flesta hundarna inomhus och hon anser att dem inte behöver det extre fettet längre.

Men jag tänker så att jag badar hunden när som ni bådar sägar att när hunden är smuttsig eller för fett och inför utställningarna. Det lär bli mycket fler än två gånger om året. Mycket fler.

carsbo
0

ja tänkte på det med. men också många bor på landet o har hundar ute mycket :) så bor man i en stad o inte har ute hunden mycket så är det klart att det går o bada den oftare i det fallet :)

Viccan92
0

#48 Ja du har rätt. Våra newfoundlandshundar badade vi ju aldrig iaf inte i badkaret. Dem var ju ute hela tiden året om. Dock så kan man ju inte få dem att avstå från att bada. En av våra hundar tog håll på isen och hoppade i. Galning säger jag men nöjd var han. Fast vattnet kommer jag typ aldrig in till huden på dem. Är skillnad.

[Asta]
0

Det är ju skillnad på att duscha av hunden eller delar av den med bara vatten eller att shamponera. Duscha den när den lerat ner sig gör vi också.

[Malin3033]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Men badar man för ofta kan det hela leda till en ond cirkel - ju oftare man badar ju tidigare börjar hunden "lukta hund" (den värsta lukt som finns enligt mig!) och sedan som någon annan sa. Det är stor skillnad på att schamponera eller duscha av efter att man varit ute i leran!

Här hemma kör vi schampo 2ggr/året och vissa extremt leriga höstdagar så duschar jag av dem med vatten. Men oftast tycker jag att det räcker att torka dem med en handduk, pälsen stöter ifrån smuts väldigt bra själv.

Viccan92
0

När det är lera inblandat tar jag jämt schampoo för annars får jag inte hunden ren. Fast om han nu bara har kort päls så är det bara vatten. Men antar att det blir schampoo för collie. Tanken är ju inte att jag ska klippa ner den som jag gör med min nuvarande hund.

Cassii
0

Jag badar, schamponerar (stavning) nog min hund ca 4-5 ggr/per år. Men sköljer av henne med vatten många fler.

Viccan92
0

Tror jag behöver veta mer om vad dem har för päls. Hur mycket dem stöter undan och sånt. Men ja det får jag reda på när jag skaffar en. När det nu blir får vi se.

Cassii
0

De har dubbel päls, först underull, som är vattenavstötande och sen har de täckhår över som är lite strävare, och underullen känns som bomull. När de fäller, så tar man i det och det blir som små bollar :)

Viccan92
0

Som newfoundlandhundar låter det som. Om jag bara kunde få känna på min kompis sheltie och följa med på promenad och så. Tyvärr så är han så himla osäker så man får inte röra honom. Sen så tror jag inte att min kompis är det som går ut mest med honom. Vill inte behöva gå med hennes föräldrar eller syskon. Men vore himla bra.

Cassii
0

#56 Vart bor du`? Bor du i sthlm kan du få känna o klämma på min sheltie

Viccan92
0

#57 Haha tyvärr så bor jag i Blekinge. Vänta där sa du något. För 1½år sedan hade jag praktik på en veterinärstation. En tjej där hade med sig sina två collie. Hon kanske kommer ihåg mig. Ska se om jag kan prata med henne. Hon har kennel men var länge sedan hon hade kull men kanske kan hjälpa henne. Tack. Ska maila henne direkt.

Viccan92
0

Mailade aldrig till henne. Hittade nämligen en uppfödare i min by. Hon hade ingen hemsida men jag kan nog iaf få träffa och känna på en collie sen om uppfödningen är seriös vet jag inte.

Viccan92
2

Är länge sedan jag skrev här. Men det blev en collie tillslut. Kommer aldrig byta till en annan ras. Collien passar mig perfekt även om vår kille är lite för stor.

kalindas
0

Vad kul! Grattis! 😃

/Elisa