Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 1299 ggr
labradoodle
0

Storlek på MIM-bur?

Vilken storlek skulle ni valt till en hund på cirkus 60 cm höjd och 24-28 kilo? Vilken storlek använder ni själva? Jag funderar över dubbelbur, för att det är mer yta och det eventuellt kommer en till hund någon gång. Men hund nummer två lär inte köpas förrän om ett par år. Så av säkerhetsskäl är det väl klokast att köpa enkel? Mer yta är ju sämre vid krock. Eller kan man ha dubbel och använda vägg för att begränsa ytan? Ni som har erfarenhet av dessa burar och lite större jycke - berätta allt ni har lust med! :)

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Lathundarna
0

Kelpien på 52 cm i mankhöjd här hemma åker i strlk L, men M hade funkat lika bra. Skiljevägg om han åker i dubbelburen (även den en L).

labradoodle
0

Tack för svaret! Kan jag ställa tre frågor till? 🤐

1. Är det svårt att ta bort mellanväggen?
2. Måste mellanväggen vara i mitten eller kan jag välja själv var den ska placeras? (Det står ju i och för sig att den kan flyttas i sidled… Men är det svårt?)
3. Upplever du väldigt dålig sikt i backspegeln när trots allt en så pass kraftig bur står där bak? (Det beror ju förstås på höjden på både bur och bagage.)

Älskade Charlie 🌺

Taxelina1
0

Jag har en dubbelbur. De större hundarna är stövarna och dom får bra plats. Kommer inte ihåg vad jag har för storlek på buren. Men jag kan säga att den är TOPPEN… Jag har hört en del säga att hunden ska kunna ligga i den. Själv vill jag allt att den ska både kunna sitta, stå och ligga utan att för den delen har stort omkring sej.

Funderar du på att skaffa ytterligare en hundkompis kan jag råda dej att skaffa en dubbelbur direkt. Du kan anpassa den på längden efter bilens storlek bak. Dra ut den eller trycka ihop den lite Troligen får du den i ett paket och får plocka ihop den själv. Det gjorde vi på timmar. ( När buren var färdig och vi skulle lyfta ut den fick vi inte ut den från rummet. Lyckades få isär den till två delar )

Frågorna du ställde kan du få svar på hos den affär som säljer buren. Gå dit och prova dej fram. När vi köpte vår, hade dom olika storlekar som man kunde testa till bilen.

Jag brukar lägga packningen i den bursida som eventuellt är tom. Ska jag in och handla kan man lätt låsa burarna. Vill någon in och stjäla ändå, får dom jobba lite .

Hälsning från en stor djurvänCool

labradoodle
0

Tack så jättemycket för svaret! Ja jag vet inte alls vad jag ska ta, haha. Och ska han kunna sitta upprätt? För i så fall kräver han en XL. Men å andra sidan läser man om flera som är kanonnöjda med sina burar (och hunden likaså), men de har ändå valt en bur som bara är några centimeter över manken. Är det okej att ha en lägre ifall den är bredare t.ex? Det är en djungel det här. Jag får åka till en butik och testa!

Älskade Charlie 🌺

Lathundarna
0

1) Nej, man skruvar bort den hyfsat enkelt, men när det ska göras kan jag av erfarenhet rekommendera att man först lyfter ut buren ur bilen ;) 2) Ingen aning då vi aldrig provat. 3) Självklart tar den lite sikt om den sticker upp över baksätet, men för mig är det inget som stör. Man vänjer sig fort vid hur man kan få bra sikt trots bur. Köper du buren i affär kan det vara värt några hundralappar extra för att de ska montera ihop den åt dig. När jag satte ihop mina tog dubbelburen en och en halv timme att montera, och jag fick alldeles för många gråa hår på köpet ;)

JamieBlue
1

#4 Vi hade en dubbelbur till vår hund (tror den var XL) och han är något större än din hund, 63 i mankhöjd och väger 33 kg. Så L eller XL, inte mindre skulle jag satsa på. Om ni ändå funderar på en hund till kan ni lika gärna skaffa en dubbel med en gång. Man kan ju använda avskiljaren om man vill och behöver. Avskiljaren kan du bara sätta i mitten tror jag. Förstår absolut inte människor som köper en bur som är lika hög som mankhöjden, vid längre turer måste det vara jätteobekvämt för hunden att inte kunna sitta upp och sträcka lite på sig. Jag skulle definitivt säga att buren skymmer sikten bak, men det går ju ändå…

Taxelina1
0

Jag anser absolut att hunden ska kunna sitta rakt upp. Mina sitter ofta och ser sej omkring när vi åker.

Det som även är bra med MIM är att det finns en evakuerings lucka. Skulle man råka bli påkörd bakifrån och man inte får upp bagage luckan, kan man ta ut hundarna framifrån i stället.

Hälsning från en stor djurvänCool