Tips sluta skälla
Skaffade en omplacering för ca 6 veckor sedan och har fått jobba väldigt mycket med honom. Fick behandla honom som en valp helt enkelt, lära honom gå i koppel, sitta, leka, inte hoppa etc. Han är superduktig och väldigt lättlärd men han skäller För mycket. Hade vi bott i hus hade jag inte brytt mig nämnvärt men nu bor vi i lägenhet med både grannar under och jämte. Han skäller inte när någon granne eller vi går i trapphuset utan först när någon är vid dörren. Alltså när det knackar, plingar, låser upp eller när någon/vi bara går in. Det spelar ingen roll om det är jag eller sambon eller om det är någon okänd, han skäller lika mycket ändå.
Vi säger till honom (tyst! tyst! ungefär x)) och han blir tyst efter ca två skall till. Han vet också om att det är fel för han drar öron nedåt/bakåt, sänker huvudet och om jag tar något steg fram slutar han och backar/går undan. Jag kan tycka det är okej om han varnar när vi är hemma men bara med ett skall. Någon granne har inte klagat men man vill inte skapa osämja och det känns nästan pinsamt ibland när man träffar folk i trappen. Någon som har något bra träningstips angående detta? Det är en väldigt verbal hund som "gnyr" och halvskäller när man leker och busar med honom.
Vad hade du gjort? Har du haft liknande problem eller sett/läst något bra tips? Eller kanske kan tipsa om en blogg/bok så skulle det vara uppskattat med :) Jag vill verkligen inte vara en dålig granne, alla är så snälla i hela huset och jag vill vara snäll tillbaks ^^,
Ett fiffigt tips är att lära honom att smyga efter något och vara tyst.
I mitt falll där jag har en schäfer, så gillar hon att spana efter sorkar och råttor och hon smyger själv fram och jag har själv lärt henne ett kommande för att "smyga" och vara tyst. - "vem där" säger jag tyst. och då börjar hon tassa på tå och så lägger jag till kommande att "stanna" "vänta".Det funkat bra här, men alla hundar är ju olika, vissa börjar skälla mer när man är hemlighetsfull.
Men om hon t ex gillar en leksak.. så kan du börja gömma den och införliva kommandon som; (säga tyst) - Var är DEN? ..tills hon lär sig leken. Och så tar du fram den som en belöning.
Sen kan du gömma den utanför dörren och säga - Vem där.. och be någon ringa på dörren och hon måste smyga och vara tyst för att får belöningen… få leksaken bakom dörren. Mycket beröm och sen bara fortsätta pränta in.. så kommer hon tro att hon ska vara tysta och vänta på leksaken om det ringer eller låter vid dörren. Då kommer hon koppla ljudet vid dörren med överraskning + vara tyst istället.
Men var tålmodig. 6 Veckor är inte så mycket för en hund. Har ni "bondat"? Litar han på dig? Om inte, så jobbar på det först.
Min hund var helt gaalen efter att jaga harar, skator och änder och allt som gick att jaga. Men jag lärde henne att vara stilla iställlet när hon såg dessa djur genom att jag uppmärksammade henne på: - Titta där, en hare. Då ville hon springa iväg direkt, men jag stoppade henne och lugnade ner henne och fick henne att förstå att hon får gärna titta hur länge som helst på haren, men inte jaga. När hon tittat klart så fick hon en godis och så gick vi vidare. Det har funkat jättebra, jag behöver inte ens säga till henne längre. Hon stannar upp och bara sitter stilla och tittar intresserat och när haren skuttat vidare så vet hon att hon får en godis.
Ett annat tips är: Istället för att säga TYST.. säg något som alltid funkar.. typ. GÅ LÄGG DIG. Ibland kan hunden uppfatta vissa ord som extra uppjagande…. (TYST, kan låta uppjagande för att tonen går upp på slutet) men GÅ LÄGG DIG brukar funka.. för där går tonen nedåt.
jag vill också ha tips så följer
Jag hade antingen lärt in "skall" på kommando och även lärt in "tyst" på kommando. Träna fram dem precis som du gör med sitt och ligg så att han får ett tillfälle då han faktiskt får beröm för att använda sitt skall. Det är även viktigt att han faktiskt vet vad "tyst" betyder. Att det innebär att han får beröm när han är tyst inte "bäst jag blir tyst annars blir matte grinig". Ett annat alternativ är att lära honom göra något annat i de situationerna som tidigare redan har föreslagit. Att smyga eller kanske hämta en leksak som nu alltid har liggandes vid dörren. De flesta hundar är inte så bra på att skälla samtidigt som de bär något i munnen, men finns ju självklart de som fixar det med. Så.. hitta en ny plats för skällandet och ersätt det med något annat beteende när någon kommer in genom dörren :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se