Spår - ointressant
Har nu hunnit lägga två spår till min hund som är en chinese crested. Jag låter de ligga i 15-20 min o har ingen klöv (inte fått tag på nån) så har ja ett färskt revben istället. När vi ska spåra så luktar han men sen går han bara därifrån o vill inte följa spåret alls. Hur ska jag gå till väga? Är de bara o inse att han inte är nån "spårhund"?
Hemsida: Nivinas kaniner
Har du testat att lägga godis i spåret för att få upp intresset?
Lägg ett hundratal spår, låt din hund förstå vad den ska göra och hur roligt det blir i slutet innan du dömer ut den.
Du kan hjälpa hunden på traven också genom att följa med en bit i spåret, visa på backen att det är något där. Ha honom i koppel i början om han verkar vilja gå iväg. Snitsla spåret så du vet var du gått och beröm lugnt om han nosar i spåret. I slutet ska det förstås vara superbelöning!
Ska testa de med godis.
Har lagt ett "godis spår" en gång med enbart godis o även då va de ointressant o fortsätta lukta sig fram till de andra godisarna. Och ändå la jag dom välidgt tätt.
#3 Har testat men han lyfter bara huvudet och när jag visar han ner mot spåret med handen så luktar han lite o struntar helt i de o vill åt sidan o göra annat :/.
Hemsida: Nivinas kaniner
Lägg korta spår, små godisar i varje steg och en super belöning i slutet, typ köttbullar, korv , kyckling you namn it. Gör spåret intressant, prata lite med hunden typ "vad hitta du?, oj va duktig du är, är det något där borta" osv så du får upp fokusen lite:) fick larva mig lite så med min i början, nu spårar han jätte bra!
skulle tipsa om ett köttbullespår, kanske halva eftersom din hund är ganska liten. Sen massa klapp och lek när spåret är slut. Jag personligen skulle undvika o säga något fören spåret är slut för att inte distrahera. Sen räcker det med ett spår åt gången, så han inte tröttnar. Är jobbigt och lära sig nya grejer ju :p
Om inget fungerar kanske du kan prata med någon kunnig på en brukshundsklubb i närheten? Bara byta lite tips och ideér liksom :)