Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1150 ggr
viktoria91
1

Resa till Irland med hund?

Jag planerar smått att åka till Irland ca 5 dagar nästa år och undrar hur man gör om man vill ha med hunden? pass, vaccinationer, karantän, avmaskning och liknande. Någon som vet?=) Blev inte klok på jordbruksverkets hemsida.

VildaVittra
2

Varför ska du ta med dig hunden när det rör sig om så få dagar?

Sedan är det Irlands motsvarighet till jordbruksverket du ska vända dig till då det är deras importeringsregler som gäller, inte våra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Kitten86
1

Skulle också undra varför hunden ska med när det gäller så kort tid? Såvida inte själva resan är pga hunden!

Skulle rekommendera dig att RINGA jordbruksverket för att få informationen och kraven förklarade för dig. Om inte annat så kan de vidarebefordra dig till JBV motsvarighet i Irland som kan hjälpa dig vidare!

viktoria91
0

Jag bad inte om ifrågasättande.

Kitten86
0

Menade inte som ifrågasättande. Tänkte mer som en nyfiken fråga varför ta med hunden på en sådan kort resa till Irland med tanke på förberedelser osv och eventuell karantän t.ex. (har ingen aning vilka regler som gäller dit kan tilläggas). Oftast så väljer man ju att resa utomlands med hund under en längre tid eller i samband med t.ex. avel eller utställning.

Om jag var du skulle jag som sagt ringa jbv för att få krav förklarade för mig och om inte annat få hjälp med vilken organisation i Irland som motsvarar vårt jbv som man kan kontakta och få hjälp vidare! Bra att tänka på att det kan skilja mellan krav att ta sig in i Irland med hunden och andra krav för att få hunden in i Sverige igen efter resan. Så man inte fastnar på hemvägen sen…