Vilket färskfoder?
Har en labradorkille som alltid ätit torrfoder - och bajsat mängder (minst 5ggr per dag), varit väldigt dålig i magen och lätt rasar i vikt. Han är väldigt kräsen så började komplettera med färskfoder. Nu äter han nästan bara Mush (Mix) och han är riktigt fin i både mage, hull, päls m.m. Nu till bekymret: av mush olika Mixer (som ska vara helfoder) ska han äta 800gr per dag (minst, för att han inte ska gå ner i vikt). Detta kommer kosta mig minst 1200kr i månaden. Så jag undrar nu om det finns något annat färskfoder som ni kan rekommendera som inte kostar skjortan (för en student) men som ändå håller bra kvalité? Kan tillägga att han är allergisk mot lax och "rå" kyckling.
Jag har Bravos färskfoder biffar till min.
Brukar blanda så att min får torrfoder och biffar ibland.
Men min kompis har det biffarna som heltidsfoder och hon betalar max 350:-/ månaden.
http://www.bravodjurfoder.se/%C3%A5terf%C3%B6rs%C3%A4ljare/sverige-19097978
Vom og Hundemat
-
Känner du att små förpackningar blir dyrt i längden är det smart att köpa stora förpackningar. Vom og hundemat har 5kg korvar för ca 150kr.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Om du inte är rädd för att ge lite spannmål så kan jag rekommendera Klass hundfoder om det finns i närheten hos er.
En 500 grams korv kostar 12:- st, alltså rätt mycket billigare än t.ex. Vom og Hundemat som ligger mellan ca 19-24:- st.
Nordic spannmålsfri är billig och har bra innehåll 🙂 Även VoH som några nämnt är bra!
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
vom og hundemat, bara att mixa mellan olika sorter.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Varför tipsar så många om VoH när TS hund är allergisk mot kyckling? Nästan alla deras sorter är kycklingbaserade och dom få som inte är det är inte så mycket att hänga i granen tyvärr.
#7 Jaså? Förutsätter då att du testat alla andra sorterna ordentligt.
Exklusiv har funkat jättebra för mig, skitbra till kräsna hundar. Toppen innehåll.
Lamm & ris är inget helfoder men kompar med det ibland, funkar super.
Vom är också bra att ge som tillskott då & då.
Så varför är exklusiv så dåligt?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#7 Läste inte så långt, my bad.
-

Nordic spannmålsfri, eller någon av emmzo-sorterna borde väl kunna funka? Själv ger jag Nordic spannmålsfri, toppenfoder verkligen! :)
#11 Iofs, är man inte villig att tillsätta eget benmål då så kan det ju bli problem.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Nordic ger jag till min tjej med lite känslig mage, hon har också svårt för rå kyckling.
#14 Vad menar du? Jag syftar på att jag inte förstod vad problemet med just exklusiv var i mitt tidigare inlägg, sedan förstod jag ju att det handlade om ben och kommenterade det.
Vet inte vart jag skrivit att det är guds gåva?
Jag försökte inte heller tvinga dig att tillsätta ben, om det var det du trodde :P
Snarare menade jag att om man inte vill/orkar/kan tillsätta ben så blir det problem, varpå jag förstår att man inte ger fodret.
Du får gärna utveckla ditt inlägg lite då du gick på lite för fort.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#15 Varför Hildgrim inte gillar exklusiven har jag ingen aning om. Jag gav det som tips, men tillade att den inte funkar på mina eftersom det är för lite ben. Nej ger jag färskfoder vill jag inte behöva tillsätta en massa saker, Och speciellt inte nu när jag inte har någon frys att lägga ben i. Det lät som att du blev irriterad över att man inte är så imponerad av den maten, jag kanske misstolkade. Men jag är van vid att folk höjer fodret till skyarna och blir arga om man råkar säga något negativt.
/Lova
Ny blogg!
#16 Ja då blev det missförstånd för jag menade just att jag förstår att man kanske inte vill ge fodret om man behöver tillsätta.
Ger själv inte VoH längre så har inga större anledningar att höja det till skyarna, tycker dock det är ett bra foder.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Kolla först vad du har för olika återförsäljare omkring dig.
≧◔◡◔≦
#8 Anledningen till att jag inte tycker om Exklusiv är för att den inte innehåller något muskelkött alls, endast innanmäte. Som komplettering till ett foder med högre köttinnehåll så fungerar det säkert jätte bra. Men jag personligen tycker inte man ska utfodra hundar med enbart innanmäte utan anser att dom behöver ha kött också. :)
#20 Tack för åsikt! :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Tack för alla svar! Får klura lite på vad jag ska välja, läst lite om de olika men inte kommit fram till något exakt än.
Han har fått superfina muskler, tänderna är vita och fina och pälsen glänser. Bekymret har blivit att han ser "pluffsig" ut. Motionerar honom som jag brukar men ändå blir det så. Vad kan det bero på?
#22 Har han börjat se plufsig ut sen du började med Musch?
#22 Högre näring/ smältbarhet?
Har du vägt honom? Han kanske bara gått upp lite för mycket i vikt?
Mush är rätt fett, så inte otroligt att hunden gått uoo i vikt.
Men kolla vilka färskfoder som går att få tag i nära dig - det brukar finnas återförsäljare på respektive tillverkares sida. Färdiga färskfoder och med hög kötthalt är väl Nordic och Priima (den spannmålsfria sorten, men jag har haft hundar som fungerat ypperligt på deras andra sorter med).
Emmzo har väl "färdigt" färskfoder utöver deras BARF-korvar. Kan inget om dom då det inte finns hos mig än. Det ska finnas ett Pondus med, som många är nöjda med men har aldrig sett det själv. Det beror ofta på vart i landet man bor.
Sen finns Bravo, men dom har tyvärr försämrats enligt mig - och har tillsammans med KLASS-foder lägst animaliskt innehåll av dom färskfoder som finns. Bravo har även otroligt mycket potatisfibrer i sina produkter vilket är synd. Jag gav det mycket förr, men har en hund nu som inte klarar av den mängden potatis - hon får ont i magen.
Bravo har färskfoder med lamm och med vilt.
Jag vet ej om Fodax har något utan kyckling. Fodax är inte så dyrt. I norra Sverige finns Pondus till bra pris.
Oj, förklarade visst inte ordentligt märkte jag nu. Han har gått ner 1kg på en månad (innan -2-3 kg/månad). Så han går alltså inte upp i vikt men såg svullen ut i kroppen. Men det har nu lugnat sig, kanske bara var första tiden när han började med fodret?! Har funderat på att testa på Bravo också, kanske inte riktigt lika dyrt som det blir av MUSH och verkar vara ett helt okej foder. Har också fått veta att det ska komma ut ett nytt färskfoder liknande mush så kanskew testar detta först! :) Tack för all hjälp!
Har man många hundar eller stor hund så vet jag att man kan köpa voh i större korvar 5 kg till billigare kg pris. Jag köper kyckling 33 och kyckling m ris just för att ena hunden är känsligare i magen men då med ris eftersom den andra lätt går upp i vikt. Så jag skulle prova voh nr 33 eller den för aktiv hund i 1 månads tid för att se hur magen mår. Efter detta beställa 5 kg korvar av önskad foder sort.
Får du tag i Nordic, så välj hellre det än Bravo. Nordic har högre animaliskt innehåll och bättre innehåll även i dom med spannmål. Nordic special eller Nordic spannmålsfri borde passa. Bravo består numera av oerhört mycket potatisfibrer som i stort sett bara åker rätt igenom. Trist, men dom har försämrats mycket.