Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1085 ggr
Ylvut
1

Frågor inför hundköp

Hej, jag har under längre tid velat ha hund men innan har det vart min mamma som sagt nej. Sen ett år tillbaka bor jag och min pojkvän ihop och vi har pratat om hund i framtiden flera gånger och vi vill båda att det ska ske. Min sambo är allergisk mot de flesta hundar men har alltid klarat av allergivänliga hundar så som kerry blue terrie (inte säker på stavningen), Pudel och Yorkshireterrier. Min sambo har fast jobb och jag börjar plugga till våren och jobbar nu lite extra hos en familj och på en förskola i närheten av där jag bor. Jag har funderat väldigt mycket på vilken ras jag vill ha och har kollat på många olika raser och har nu kommit fram till att dvärg schnauzer är den ras som nog passar mig bäst. Vad jag läst om den så ska den vara som en stor hund fast i litet format. Vilket är väldigt bra då jah älskar att vara ute och min sambo gärna vill ha en jogging kompis. Eftersom det är ett stor steg att köpa hund så vill vi vara säkra på att vi klarar det och inköpet av valp kommer nog inte bli förens till våren/sommaren. Jag håller på och göra en budget inför inköpet och för varje månad. Såhär ser min budget ut just nu, har inte skrivit i några siffror än utan kollar mest på vad jag behöver köpa Första inköpen Valpen Mat Sovbädd Mat&vattenskål Täckna försäkring Halsband/sele Koppel kam Godis Bilbur Bajspåsar Leksaker Medlemsskap i skk Månadsbudget Mat Försäkring Bajspåsar Godis Sparande inför ev vetrinär besök Tänkte mest fråga om det låter rimligt det jag skrivit och om det är något jag glömt skriva till i min budget.

AnneN
1

Ska ni ha en dv.schnauzer så behöver du även saker till trimning eller ta med i budgeten att gå till hundfrisör med jämna mellanrum då det är en trimras.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ylvut
0

Okej vad behöver man för saker för trimmning? Blir förmodligen hundfrisör i början innan vi lärt oss själva. Vad brukar kostnad för det ligga på ungefär? Hur ofta trimmas dem är det mellan 6-8 veckor?

Ambrose
2

Några tillägg till vad som gärna kan införskaffas. Vissa är mer nödvändiga än andra, men jag har själv valp nu och detta är sådant som jag har stor användning av :)

Tuggben eller liknande tugg
Klotång
Handdukar
Filtar till bur och ev även bädden
En liten godisväska eller liknande. Superbra när man tränar hunden. Jag har alltid min med mig och dessutom finns det ett extrautrymme där jag kan ha bajspåsar, nycklar, pengar,  liten mobil etc
Id bricka till halsbandet
Tandborste?
Valpschampo, den kommer rulla sig i skit, nästan garanterat :P
Kompostgaller för att avskärma vissa delar av huset
Spårlina, super när man ska träna inkallning
Papper och bra medel för att torka upp kiss/bajs inne
Underlägg till mat/vattenskålarna så inte golvet blir förstört
Sladdlister eller liknande kan vara bra för att valpsäkra hemmet

Första hjälpen grejer. T.ex:
    Sår rengöring
    Bandage
    Maskmedel
    Fästingmedel
    Fästingplockare
    Pincett
    Sparris på burk (Om hunden får i sig något vasst så lindar sig sparrisen runt det)
    Kanske blodstopp om du klipper fel i klorna
    En liten sax

Finns säkert  mer saker som folk kan tipsa om, men räkna med att detta(allt man skaffar i början) kommer kosta säkert 3000 eller mer. Själva valpen kostar väll 10-15 000 och räkna med 500-1000kr i månaden. Spara även undan pengar till valpkurs och andra kurser. De brukar kosta 1000-1500 typ :)

När det gäller rasen du valt så vet jag inte så mycket om den, men fundera på om du kanske kan tänka dig att göra lite roliga aktiviteter med den. Spåra, agility etc.. vad nu en dvärg schnauzer tycker om. Ju mer man gör med hunden i form av olika aktiviteter där de får använda alla sina sinnen, desto lyckligare hund och desto bättre relation :) Spår och trick träning kan man börja med redan när valpen är liten. Låt den bara landa i några dagar och sedan kan ni köra igång och lära den allt möjligt. 

Eftersom din kille är allergisk skulle jag rekommendera dig att verkligen hitta en bra uppfödare där ni får hälsa på flera gånger. Både för att träffa föräldrarna, valparna och rasen i allmänhet så att det inte visar sig att han inte tål valpen. Det hade varit oerhört tragiskt för alla inblandade :( Dessutom kan en god kontakt med uppfödaren hjälpa om det nu skulle bli så att ni måste göra er av med hunden.

När det gäller mat. Hitta ett bra foder med kvalitet. Hunden behöver oftast mindre mat ju bättre fodret är. Så utgå inte bara från kilopriset.

Har du några andra frågor så säg till.

Lycka till!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Ylvut
0

Tack så jätte mycket för tipsen. Ja valet av uppfödare kommer vara en väldigt stor del och vi har tänkt att ta kontakt med uppfödare i närheten och se om vi kan hälsa på och helt enkel gosa med hundarna och se så att det verkligen går. När de gäller aktivering så gillar jag agility väldigt mycket och planerar att träna det.

CissiD
0

Tycker du fått bra tips redan men några saker jag tänkte på va. 

Jordbruksverket kommer vara en kostnad för ägarbyte på 100kr när man får hem valpen.

Sen din månadsbudget bör du lägga in leksaker eftersom de biter sönder en del speciellt när de är små och har vassa tänder. Sen även tuggben bör vara en sådan sak du har många i början och sen köper lite då och då så lägg in det i budgeten också. 

En smart sak är också att ha ett extra koppel valpar biter på kopplet när de är ute och går vilket man självklart tränar bort direkt men det kan va bra att ha ett extra om det blir för stora tuggskador. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Ylvut
0

Tack så jätte mycket, jag håller på och knåpar på min budget nu och längtar till nästa år då vi har en till familjemedlem :)

CissiD
0

Ja de e underbart med hund! Ja fick min nu i slutet av maj. Ja hade inte tänkt på att valp tänderna biter hål i allt. Så de blev en del nya leksaker och får fortfarande skaffa nya. Leksaker och tuggben är viktigt att ha om man inte vill ha hemmet sönder biter. Trotts ben överallt så va vår kille gärna och åt på lister och en vägg. Dessa valpar! :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

[Forest]
0

Man kan hitta mycket fynd och hundbädd funkar fint att vika ihop ett gammalt täcke och sy sen ihop påslakan det är skönt om man sparar så man kan ta av det för tvätt och gör flera "överdrag" av samma påslakan. Så tänk på att man kan fynda en del men kosta gärna på vissa saker som koppel gillar man läderkoppel kan man köpa ett för ca 100 kr som håller hela hundens liv.  Leksaker mycket kan man göra även här själv :) 

Bara små tips hur man kan hålla små saker lite nere om man vill. 

Foderkostnaden behöver inte bli så dyr så själva månadskostnaden tror jag inte blir så farligt, ni har valt en trevlig ras har flera bekanta/släktingar med rasen :) Något som kostar lite det är trimma hunden kommer inte ihåg exakt vad syrran sa hon pynta för lämna in deras hund men det var inte så billigt, nu gör man det bara ett par gånger per år. 

Nyfiken fråga varför ska du vara medlem i SKK? 

Tycker andra kom med bra tips och tänk på att mycket köttben finns att köpa som är godare för hunden med :)

Ylvut
0

Trodde man var tvungen att vara medlem i skk, de kanske man inte behöver. Jag tänkte att man kanske kan hitta saker som bilbur för en billigare peng på blocket. Min vän berättade för mig och rallylydnad nyss och de lät väldigt roligt.

Ambrose
0

Ska man tävla eller ställa ut så behöver man vara medlem i SKK. Om man dessutom försäkrar i Agria så får man 10% rabatt på försäkringen. Vilket blir några hundra om året. Gäller även om man är medlem i vissa andra special eller rasklubbar. :)

//Ambrose

[Forest]
0

10. Är du verkligen säker på att man inte får ställa ut hund om man inte är medlem och inte tävla? 10 % visst gör det lite om man anser Agria är så pass bra själv anser jag inte det men det hör inte hit ;) Ska ställa ut hund och jag är inte medlem i SKK det sa dom inget om när vi anmälde oss för ställa ut ena hunden.

Ambrose
0

För att få vara med på en officiell utställning med din hund måste du vara medlem i Svenska Kennelklubben (SKK). Om det är en specialklubbsutställning måste du vara medlem i den specialklubb som din hundras tillhör. Vidare måste hunden vara vaccinerad. Enligt http://mobil.agria.se/hund/artikel/att-stalla-ut-sin-hund finns säkert info på SKK också men snart slut på batteri på mobilen så hinner inte leta runt mer :)

//Ambrose

Ambrose
0

//Ambrose

[Forest]
0

12-13 tackar :) Fick infon av uppfödaren det går via henne så jag behövde inte vara medlem i SKK men eftersom jag är medlem i ras och hundkubb så funkar det fint fint även att ställa :)