Tider för mat?
Det är dags att minska ner måltiderna till två gånger om dagen, så nu ska hunden få samma mängd mat som förut, men fördelat på två gånger istället för tre.
Nu undrar jag NÄR han ska få maten. Första målet blir ju direkt på morgonen, vilket för oss varierar mellan 8-9 på morgonen. Men när ska han få andra målet? Ska jag ge honom det alldeles före läggdags (runt midnatt), eller runt middagstid? Vilken tid är lämpligast?
Runt middagstid skulle jag säga, annars får hunden vänta med mat på över 12h vilket kanske inte är så bra?
Får jag fråga varför ni drar ner från tre till två?
Hellu
Min får 2 gånger om dagen - 8-8.30 och mellan 17-19 beroende på hur aktiva vi varit under dagen =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Vi provade att ge 2 gånger om dagen men det funkade inte på vårt matvrak. Så nu får hon tre gånger, en gång på morgonen vid 8-10, vid middagstid 17-19 samt en liten portion precis innan läggdags. Funkar super!
Min 6 månadersvalp får frukost mellan 7 och 8 och får middag någon gång mellan 18 och 22 :) Hon får dock färskfoder och kött, tror de blir lite känsligare med torrfoder. Tycker det är bättre att inte ge på någon exakt klockslag ifall man någon gång skulle råka bli sen med maten
Jag tänker att det är bättre att ge runt middagstid om hunden behöver gå ut efteråt. Det blir ju också bättre fördelat över dagen som #1 skrev.
#1 Därför att det är standard att man gör det runt 6 månaders ålder.
#2 Då borde mellan 19-20 bli lagom för vår då? Eftersom han får frukosten mellan 8-9, och sen går vi och lägger oss runt midnatt.
#3 Ja, man får ju anpassa efter hund =) Jag har också fått rådet att man kan ge något litet på kvällen om det behövs.
#4 Nee, exakta klockslag blir det aldrig med nånting här hemma, det är vi för oorganiserade för =P
Tänk på att hundar "ursprungligen" ska äta ett stort mål om dagen.. Nu med all avel har många hundar fått för svaga magar för det dock.. Du märker nog hur länge hunden orkar gå utan :)
Vi gav förut 3 gånger om dagen men nu är det 2 gånger (lillhunden kan få 3 gånger). Vi ger på morgonen ofta runt 7-8 tiden så vi hinner rasta hundarna sen efter de fått maten. Sen får de igen på kvällen vid 7 tiden så de hinner rastas efter maten innan de är läggdags. Så mitt på dagen får de tuggben, kong fylld med godsaker om de blir lämnade ensamma ev godis vid träning och lillhunden kan gå ett mellanmål eftersom han behöver lägga på hullet.
Ett hem utan en hund är inget hem
Jag skulle rekomendera er att ge kvällsmålet 12 timmar efter frukosten. Så får hunden mat ungefär var 12e timma.
Min hund får mat på morgonen när vi gå upp (6 på vardagar och runt 8 på helger, ibland mycket senare dock) men på kvällen fick hon länge mat klockan 18 varje dag. Vilket har resulterat i att hon ALLTID ska ha kvällsmat vid 18. Ibland börjar hon tjata redan vid 16:30, sen tjatar hon om mat tills hon får den. Det är väldigt störande, framförallt om hon någon dag fått frukost vid 14… Så såhär i efterhand gillar jag inte riktigt fasta tider utan tror mer på att ge maten efter ett visst antal timmar.
Mvh Linn
Min får ca 7 på morgonen, och 15-17 på kvällen :)
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Morgon (direkt när vi vaknar) och runt18-19 får alva mat. Då hinner hon bajsa en gång innan vi går och lögger oss vid 22.
"På natten är alla katter svarta"
Jag tänker lika som flera ovanför, mat får ju lite fart på magen så jag ger hellre middagen lite tidigare så att han får en chans att göra ifrån sig några timmar efter maten om han skulle vilja det :) Dessutom sover han på natten och gör inte av med särskilt mycket energi, så jag ser det inte som ett problem att han får vänta längre än 12 h då och han verkar inte heller bry sig om det :)
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)