Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 3940 ggr
Flubben
0

Munkorg, är den här bra?

Hej!

Eftersom jag har en schäfer med för lång nos så hittar vi inga munkorgar där jag bor eller i närmsta staden, därför måste jag nu beställa en via nätet. Är det någon som vet om den här är bra?

http://elithund.se/produkt/bende-munkorg-stal/

Eller någon som har något annat tips? Måttet vid nosryggen måste vara mer än 10 cm, runt 12-13 cm :)

Fridaaaa
0

Hade valt i läder istället 🙂
Tycker inte de där ser så bekväma ut nämligen 😛

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte en baskerville till min och mannens schäfermix när vi skulle ut och resa med tåg. Baskerville ultra muzzle heter den. Plast, diskret, enkel att ta på och av. Tillät honom att både dricka och äta med den på medan vi reste. Han kunde även hässja utan problem.

Jag är jättenöjd med modellen och med tanke på att den är "öppen" för nosen så var där inget som skavde mot nosspegeln heller. Samt så finns det en rem att sätta mellan ögonen också men det behövdes inte då vi tränade en hel del innan vår resa med munkorgen så han försökte inte krångla sig ur den. :)

att det ser knöligt ut vid nackremmen är för att den vart väl tilltagen och istället för att ha en flärp som fladdra runt så valde jag att surra den runt sig själv.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Majken!
0

Vad är syftet med korgen?

Flubben
1

#1 Fast den är för liten :/

#2 Testade en sådan men risken är att hon kan bita igenom med den som passade på längen :/

#3 Hon har flugigt på min åtta kg hund nu två gånger och vägrar släppa (den lilla hunden ska nu tillfälligt få bo med en annan tills vi har kommit på en lösning) och hon har även börjat rygga lite mot folk igen. Så det är mest en säkerhetåtgärd. Vi ska boka tid hos vet. också och se att det inte är något annat fel då jag tycker hon är värre än vanligt. Men främst ska den användas på promenader och i "sociala" sammanhang. Dels för att jag ska kunna känna mig säker på att om jag missar minsta lilla (hon varnar inte innan hon hugger sig fast) att hon inte nyper någon.

Majken!
0

#3 I sådana fall är den korgen du länkat till bra, de kan hässja i den och det är en bra passform.

Fridaaaa
0

#4 För liten? Inte länkat till någon.
Jag tror nog hon varnar, men att du inte ser tecken på det helt enkelt.

Flubben
0

#5 Okej det var det jag tänkte, tack! 🙂

#6 Förlåt, trodde du menade den av samma märke i läder, läser slarvigt tydligen 😇

Och nej inte då vad två väldigt duktiga instruktörer och en uppfödare som  även har jobbat med försvarets schäfrar i många år kan se. 🙂

kalindas
0

Har också en hund som "smäller" utan tydlig varning. Ibland kan man hinna se att han spänner sig sekunden innan eller att vitan syns i ena ögat. Han är även impulsstyrd vilket gör att han flyger på de hundar och katter som han normalt älskar, men just en sekund så rör de sig på fel vis eller liknade och så smäller det. Sekunden efter förstår han inte varför de han älskar är rädd för honom.
Hans beteende grundar sig i rädsla, gammal smärta och dålig mentalitet.
Kör med munkorg på honom nu också och det verkar fungera bra. 🙂
För att "straffa" en hund som reagerar så gör bara saken ännu värre tyvärr, så detta är en trygghet för både honom och ev. djur som hamnar i skottlinjen.
Har en collie, så den bästa munkorgen jag fick tag i till honom var till Greyhound. Den kan han flämta i och även drick vid behov.

/Elisa

Fridaaaa
0

#7 Kan vara tecken ni missar. Behöver inte vara tydliga för oss men för hunden/hundar t.ex.

Har själv munkorg på Lillan när vi tränar socialt pga hennes osäkerhet. Har just en i läder med rum mellan ögonen då jag tycker de sitter bättre 🙂

Flubben
0

#8 Precis, det går bra tills den inte gör det.  Här grundar det sig också i rädsla och osäkerhet och vi ska till vetten för att kolla om hon har ont eller om det är något annat fel. 

Det som är är att hon inte släpper, utan hon håller fast för kung och fosterland och om man ens försöker få henne att släppa genom att ta tag i henne eller liknande blir det en kamplek istället, måttligt kul.. -.-

#9 Det jag känner med lädermunkorgen är att det känns som om det blir "varmt" och fuktigt om man skulle ha den under längre perioder även om de ska vara luftiga. Typ som den här http://elithund.se/produkt/klin-kassel-munkorg-med-stalplatta/ . Men jag kanske bara är känslig, tycker verkligen inte om att andas med munskydd och sånt själv 😃

Vad är det för någon du har till din hund?

Fridaaaa
0

#10 Har en hund som dregglar en del och kan lätt bli varm men blir inte den jag har på henne i alla fall 😉

Hittar inte den jag har tyvärr nu när jag googlade.
http://djurmaxi.se/images/hund/skydd/606208_vb.jpg liknande denna.

kalindas
0

Min håller inte fast men han hugger, tuggar och vrålar. Oftast med bra bitkontroll. Men risken är att han en gång biter för hårt.  😕
Kolla upp ev. smärta. Min visade sig ha en stor prostatacysta i magen, plus att han utöver det hade smärtor i ryggen. Sen kombinationen av smärta och att jag reagerade för hårt första gången han flög på en av mina katter, gör att han är i obalans. 😕
Länk till en annan munkorg här, fast inte säkert den funkar på schäfer.
http://www.torshammarens.se/textiltryck/lure-coursing?product_id=10314

/Elisa

Flubben
0

#11 Okej, jo såg några sådana på affären här också fast det var bara storlekar för småhundar, tror inte ens att hon skulle få på dem på tassen 😃

Det jag är lite orolig för är om de kan lyckas nypa igenom lädret bara. Därför känns det säkrare med korg 🙂

Fridaaaa
0

#13 Ok märkligt att de bara hade det men finns för större hundar också (har sankt bernhard), en av få munkorgar som sitter bra på henne. Dock inte så långsmal nos om man jämför med schäfers…
Klarar inte min sankt bernhard det borde inte din schäfer göra det ;) Tror det är hållbarare än plast definitivt.

Flubben
0

#12 Trist när det är så, jag i alla fall känner mig rätt dålig som hundägare. 

När det hände var jag rätt lugn faktiskt, lyfte henne i bakbenen för att få henne ut balans och konstaterade att det inte hjälpte alls, bad pappa hämta vatten (tur att man har en hund som inte gillar att duscha 😛) och sen så var det hela över eller ja, hon släppte i alla fall men var tvungen att hålla i henne rätt hårt för att hon inte skulle på igen, j*kla hundskrälle! 🤐

Synd att man inte fick se hur den satt på, tror nämligen att den är för smal på bredden :/

Flubben
0

#14 Jo här hade de plast, metall och nylån (men man vill ju att de ska kunna hässja) och på ett ställe hade de lädermunkorgar för småhundar. Men det kanske är så att de men större hundar känner sig "säkrare" om det är hårt runt ikring istället för mjukt. Var på tre olika ställen i två städer och ingen hade någon som passade, haha synd att man inte kan klippa av nosen lite 😉

Fridaaaa
0

#16 i de flesta munkorgar som finns idag kan de hässja :)
Ja jag tycker personligen inte plast känns bättre än tjockare läder i alla fall. Men alla tycker vi olika 🙂

kalindas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser Nelsons munkorg ut som jag fick köpa av en bekant som haft den till sin Greyhound. Nelson har ganska kort nos för att vara collie, så det funkar bra.

/Elisa