Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 7084 ggr
Vizzla
0

Finns d några golden retrievers kvar?

När jag var liten (vilket är lääänge sedan) så var golden retrievers just golden - lite guldbruna. Idag ser jag bara vita goldens?

Finns det kvar några riktiga goldens för det är väl därför de heter golden pga färgen?

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

LuLeLo
1

Jaaa, jaktgoldens finns ju. De är ju riktigt snygga, med en rödgyllene ton :).

Tass Josephine

Ellenfyrkant
1

De finns kvar. Kolla runt på uppfödarklubbens uppfödarlista. :)

Mvh Ellenfyrkant

Vizzla
1

Jag är inte intresserad av en själv. Bara undrar hur det kommer sig att det är så stor skillnad. Här i Luleå har jag nog inte sett en gyllene golden på flera år!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

-Aida-
1

Samma här, har inte sett guldbruna på väldigt länge, ser nästan bara vita.

Agda
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår golden kommer ifrån en kennel som avlar på dual purpose goldens, de avlar på de mörkare varianterna.

Vår är efter riktigt mörka föräldrar, själv är hon inte jättemörk.

Cahira
1

De är vanligare här borta.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Candy123
1

Vi har en som är lite mörkare (Boss), och en som är lite ljusare (lady)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Thaisilk
0

Hört talas om vitt guld? 😂

En golden ska ju inte vara röd heller utan just "golden".  "Färg:  Alla nyanser av guld- och gräddfärg, dock inte röd eller mahognyfärgad. Endast på bröstet är några få vita hårstrån tillåtna."

Dessa två framgångsrika kennlar är bara några exempel på att det fortfarande finns GOLDEN  golden av hög kvalitet (även om även dessa kennlar har hundar av den ljusare färgen också.)

http://www.daintys.se/
http://www.combine.nu/

Saffran0Spice
2

Min blandras jag hade fick sin pappas färg (som var renrasig golden)
Han gick mer åt det guld gula/röda hållet =)

fredricakarlsson
1

Tror TS menar en sån här golden (färgen). Det finns goldens som har denna färgen kvar. Men det är ju inte så ofta man ser dem..

Saffran0Spice
2

#10 aha!
Ja vi har 4 sådana golden på våran BHK som är medlemmar =)
Alla är aktiva jakt-goldens ^^

Många tror att de 4 är tollare pga färgen =)

Wellcraft
0

Finns många kennlar som föder upp riktiga goldens (en golden ska inte vara vit enligt mig, hör bara på namnet). Detta är ofta, om inte alltid folk som föder upp rena jaktgoldens, Eldflammans kennel föder upp de mest vackra golden retrievers :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Thaisilk
1

#12       Tja - du vet väl att du rekommenderar en kennel med totalt 14  uppfödda valpar ur bara två kullar och ingen enda med något jakt eller utställningsresultat…  Vackert kennelnamn dock - men kanske inte så lämpligt på en goldenkennel eftersom en golden inte ska vara skarpt orangeröd som en eldflamma.

Wellcraft
1

#13 Tja - vart skrev jag att jag rekommendera kenneln? Så vitt jag ser så skrev jag ungefär "Eldflammans kennel föder upp de mest vackra golden retriever".
Är du mer intresserad av kenneln kan du ju ringa upp, följa henne på facebook o dyl.

Har själv dock haft kontakt med henne så jag vet att hon är riktigt bra & noggrann med underbara hundar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Rafflan
0

Golden i utställningsvärlden ska vara vit/ljus och väldigt stor och det är dem som används som familjehund och för lättare träning. Jakt golden är dock betydligt mörkare men är också en arbetshund.
Och då dem flesta svensson svensson har hunden som sällskap/lättare träning så är det nog därför man mest ser vita golden :)

Belimas
0

Ja de finns men de är nog snarare en raritet numera i alla fall här i Sverige, i USA tycker jag det verkar vara mer vanligt med färgade goldens eller i alla fall för något/några år sedan när jag såg resultat från en utställning där.

Här i min stad har jag sett en som är "golden" annars är det mest "vita" vilket inte är goldens i mina ögon. Ska man ha en golden med färg så får man nog i dagens läge antingen importera eller söka sig till en kennel med jaktlinjer eller DP-linjer.

Ellenfyrkant
1

#15 Behöver inte nödvändigtvis vara så. På utställningshundarna har man medvetet gått åt det allt ljusare hållet. På jakthundarna avlar man på prestige. De härstammar från samma ras från början så klart färgen finns hos b

Mvh Ellenfyrkant

[Forest]
0

10 Den golden ser man sällan här, dom kallar jag mer guldröda jätte fina. Jag hittade en kennel med bra bild på lite olika mörka färger på golden ❤️ javascript:nicTemp();

htt
0

Jag tror vissa har fått saker och ting om bakfoten. 
Det finns mörka utställningsgoldens likväl som det finns ljusa jaktgoldens, så varför kategorisera? Även om det är mindre vanligt….