Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 4545 ggr
[lenniiis]
0

Hur har ni tid?

Alltså, hur gör ni människor med era hundar när ni jobbar? Nu vänder jag mig till er som inte har någon snäll släkting som hjälper er. Jag undrar hur ni som har vanliga 7 - 16 / 14 - 22 jobb, vanliga 9 h om dagen jobb alltså, får ihop det? Hur har ni tid? Man vill ju inte att hunden ska vara hemma i mer än 5 timmar väl? Blir faktiskt jätteledsen när jag tänker på att jag inte kommer kunna ha hund någonsin i mitt liv. I alla fall inte än på minst 20 år känns det som (när våra barn (om vi ens skaffar några) är 10 år och kan gå ut med dom direkt efter skolan typ…).

Min kille jobbar på ICA Maxi och jag är för närvarande arbetssökande (tog studenten i somras) men är utbildad undersköterska så jag kommer jobba både kvällar och helger när jag väl får ett jobb.

Karmatarerskanise
1

Det finns ju dagmattar och hunddagis.

[FridaGenborg]
0

När jag och sambon i framtiden börjar jobba kommer hunden/hundarna vara på hunddagis 🙂

Hildgrim
0

Har man inte tid eller snälla släktingar så får man köpa sig tiden. Min hund går på hunddagis när jag jobbar. Det är en smidig lösning om man jobbar "normalt", alltså dagtid på vardagar. Tyvärr verkar det svårare att hitta hjälp för kvällar och helger, men jag antar att dagmatte skulle vara ett alternativ då.

Gasoline
0

Antingen så jobbade jag och sambon olika tider så att hunden inte var hemma mer än 4 timmar själv, eller så åkte jag hem på lunchen när jag jobbade på samma ort. Hunden har även fått varit med på vissa utav mina arbetsplatser.

[lenniiis]
0

Har dom det bra på hunddagis, då? Vad kostar det ungefär i månaden (förstår att det är olika överallt, men cirka?)? Det gör faktiskt ont i hjärtat! Jag är uppväxt med hund och har aldrig varit utan, och nu när jag bor hemifrån och är arbetslös är saknaden så stor :( Vi har dock två fina ragdoll-missar, men det är ju inte samma sak tycker jag. Jag vill gå ut och leka, kasta pinnar m.m. Buuuuhu :(

labradoodle
3

Jag sparade tillräckligt mycket pengar för att vara utan jobb i fyra månader, i syfte att ha en lång semester och ge goda grunder för min valp. Snart är valpen sex månader och då ska han in på ett litet dagis, medan jag återgår till den gamla vardagen.

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Hildgrim
0

#5 Min hund trivs jättebra på sitt dagis. :)
Priset ligger runt 2200-3500kr/månad häromkring jag bor.

Majken!
11

Man löser det på bästa sätt för sin hund och för sin själv. Just nu är min hund ensam hemma väldigt många timmar, jag arbetar heltid och skyndar hem för att rasta henne på min 45-minuterslånga lunchrast. Upplägget är verkligen inte optimalt men det fungerar fantastiskt bra trots hur det "borde" vara och hur det ser ut i teorin.

Det jag tycker är viktigt är inte i vilken utsträckning hunden är ensam, utan vad man faktiskt gör för sin hund när man är tillsammans med den. Jag har ingen tv, när jag rastar eller tränar min hund har inte jag telefonen i närheten eller hörlurar istoppade, när det är vi så är det VI. Min hund får den aktivering hon behöver för att klara av många timmars väntan, vi har hittat en fin balans och en ganska trivsam vardag.

Misarn
0

Är just nu sjukskriven för en arbetsskada sen ett halvår tillbaka, men när både jag och sambon jobbar går vi båda skift som gör att tjejerna inte behöver vara själv mer än 4-5h någon dag ibland.

Lathundarna
0

Olika skift samt hundgård.

fackdack
0

Alltså min fars arbets kompis har en rottis dom första månaderna eller året var dom hemma hela tiden så den vart rumsren. Lärde den med att vara själv hemma började kort och gick längre utöver tiden Men nu jobbar han och hans sambo hel tid och i bland är detöjligt för dom att sa sig ut med rottisen under lunchen men oftast är den själv. Om inte min lilla syster tar sig tiden till henne.

Kazince
0

Hunddagis häromkring kostar mellan 1500-2000 beroende på om hunden är där deltid (3dagar) eller heltid (5 dagar).

Elander
0

Jag jobbar inom kommun, kvällar/helger/nätter.
Har en sambo som jobbar 7-16. Vi får ihop det väldigt bra, hundarna är oftast själv runt tre timmar när vi jobbar. Men eftersom jag jobbar helg är jag ledig en del vardagar.

Det händer någon gång i månaden att jag jobbar dagtid 8 timmar, då har vi hundarna i hundgård :)

Throw me to the wolves and i will return leading the pack.

Blogg: Johannaelander.myshoroom.se

Fridaaaa
1

6 timmar är rekommendationen och är det vi har dem ensamma max.
Om inte svärmor & hennes man kan ta hundarna så åker jag hem på rasten om inte sambon heller varit hemma då men jobbat mycket helger och kvällar och då är sambon alltid ledig.  Svärmor har även hundgård som vi kan ha tillgång till för den stora hunden.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[lenniiis]
0

Hm, känns som att hundgård är ett bra alternativ, men då kommer vi ändå inte kunna ha hund på minst 5 år då vi bor i lägenhet nu. Så tråkigt :( Hunddagis är ju bra för er som känner att ni kan betala det varje månad, men det kan inte jag. 

Okej, nu till något helt annat - vilken ras skulle passa oss och vår livsstil? Om vi beslutar oss för att köpa hund inom ett par år och kan lägga 3000 på hunddagis i månaden. Vi båda har växt upp med golden retriever och älskar rasen.

Det vi (mest jag, han är mer en kattmänniska) söker hos en hund är följande:

Människokär
Busig
Frisk
Går ihop med katter
Lagom motion

Jag tänker mig promenaderna typ så här:

Morgonpromenad, 30 minuter
Lunchpromenad, minst 30 minuter (bus och kasta pinnar ingår inte i inräkningen, utan detta är räknat i hur hunden får gå och lukta m.m)
Eftermiddagspromenad, minst 1 h
Kvällspromenad 30 minuter
(Mina föräldrar brukar även gå ut och kissa sin innan de lägger sig)

Om vi leker med tanken att jag har ett uskjobb och min kille jobbar på sitt kommer vi jobba ungefär så här:

Min kille på vardagar: 05.30 / 06.00 - 14.00 / 16.00 eller 09.00 - 18.00 (denna är dock sällsynt för honom)

Och jag kommer ju jobba väldigt olika, antingen 07.00 - 16.00 eller 14.00 / 15.30 - 21.00 / 22.00. 

Min kille skulle i teorin kunna gå ut med hunden på sin rast (vi bor 400 meter ifrån ICA Maxi) men jag tror inte att han är villig att göra så… 

Åh. Kanske får leva mitt liv med enbart katter då…… =(

OurOzzy
0

Vi ordnade så att vår hund kan vara på dagis redan innan vi skaffade honom då vi båda jobbar oregelbundna tider. Fungerar hur bra som helst, det är en mindre grupp hundar som bor i hemmamiljö och inte i boxar. Vår hund är nöjd och vi behöver aldrig ha dåligt samvete då vi jobbar. Och det är värt det, hade inte velat välja bort hund pga jobb.

www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyrSkämtar

luckysheltie
0

Hm, har ni någon speciell storlek som ni vill att hunden ska vara i?

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Fridaaaa
1

#15 Människokär, frisk och går bra med katter är något som är individuellt, inte rasbundet skulle jag säga, sedan är vissa raser friskare än andra likaså oftast mer människokära också vissa.
(kasta helst inte pinnar med en hund, kan sluta riktigt illa):

Vad hade ni tänkt mer än promenader? Storlek på hund?Pälsvård?

[Forest]
0

Här jobbar jag och min man ofta olika tider därmed är dom mycket sällan själva, händer det att vi jobbar samma tid eller att dom blir själva så finns det lösningar. Lösningen är antigen åker husse hem för att rasta dom samt ge dom lite mat, eller så har vi dagmattar. Det är så sällan vi jobbar samma tider, dessutom har vi två barn 12 och 16 år så i sommar har inte dagmattar behövs eftersom barnen vart hemma och tagit ut dom mm :)

Hildgrim
2

Fast om ni båda har jobb sen så är väl inte dagis omöjligt? Då rör det sig ju "bara" om 1100- 1750kr/person. Om hund är viktigt och ett stort intresse för er så går säkert dom pengarna att spara in på annat.

spidey
5

Nu uttrycker jag är opopulär åsikt men jag anser att många är lite väl nojjiga ang ensamtid för hunden. Men så har jag sett hur man gör i andra länder där det är fullständigt socialt acceptabelt och norm att hunden är ensam när man jobbar - så är det bara, inte verkar hundarna må sämre än svenska hundar. Vi har höga krav i Sverige, som jag följer, och jag tycker vi ska vara stolta över vår djurhållning. Men som sagt, tycker det nojjas lite väl ibland. De klarar att vara utan oss.

De flesta jag vet rastar på lunchen alternativt betalar någon annan att rasta nån gång mitt på dagen, och inte mår de det minsta dåligt över det. Det är ingen fara. Det som gäller är att inte lämna valp ensam alls/länge, och att ensamträna ordentligt och grundligt - så att hunden inte upplever stress av att lämnas ensam. Man måste ta ensamhetsträningen på allvar, det handlar inte bara om att hunden inte ska skälla/yla, finns högre mål än så att nå med den träningen.

Själv planerar jag att hunden ska få promenad på lunchen när jag jobbar + att jag då kommer ha två vilket jag personligen upplever gör ensamtid lättare för hund.

Rafflan
0

När jag var ynge så såg det ut såhär:
8.00 jobbet/skolan
12.00 mamma åkte hem och lunchade och rasta hunden
13-15 någon av oss barn kom hem
Så hunden var ensam emellan 5-7, om man räknar bort lunchen när mamma var hemma.

När vi ungar blev äldre och började pendla till gymnasiet skaffade vi en till hund så dem hade varandra emellan 08.00-17.00 (utom lunchen då mamma gick hem och rastade dem)

Nu när jag jobbar har jag hundarna med mig i ett rum på jobbet, dem sitter dock ensamma där hela dagen medans jag jobbar, utom lunchen då dem är med mig,  men dem har varandra.

Varför ska man inte ha en hund ensam så länge? det svar jag fått är att dem är sociala djur, så har man 2 eller 3 som funkar jätte bra ihop borde dem ju klara sig utan problem bara dem få rastas och busa av sig :)

Rafflan
0

#15 ni bor inte så ni kan gå hem till hunden på lunchen? :)

tjoopa
0

Jag jobbar som undersköterska, jobbar natt för att det ska passa hundarna bättre ;) Min sambo jobbar 6-11 och 17-21 och jag jobbar 23.15-06.15. Våra behöver alltså bara vara hemma ca 30-40 minuter på morgonen när sambon far till jobbet och jag inte har hunnit hem. När vi tidigare bara hade en hund gick han på dagis, han kunde verkligen inte vara själv hemma. Nu när vi har 2 går det bättre även om det är ha som vill på gnälla och vara lite orolig…

[lenniiis]
0

#17 Storleken har ingen betydelse, det enda viktiga är att den är långhårig. =)

#18 Hm, mest bus med att kasta pinnar och så. Ingen av oss är intresserade av att gömma saker så hunden får leta m.m… Haha! Pälsvården får gärna vara lätt. Har inget emot att borsta ett par gånger i veckan.

#23 Min kille gör, men han är inte villig att göra den uppoffringen (just nu är det mest jag som längtar efter hund).

#24 Så gör mina föräldrar också! Mamma jobbar natt och det är endast därför de kan ha hund, säger dem.

Karmatarerskanise
2

#25 Min erfarenhet är att man inte ska skaffa hund om inye båda är lika sugna. Det är lätt att det blir bråk om mycket gällande hunden.

Att gå hem på lunxhen är för mig inte nog. Visst klarar sig en del hundar många timmar. Men det är inte snällt mot hunden att som basis låta den vara ensam så mycket. Det är sociala djur och de mår bäst i mänskligt sällskap.

[lenniiis]
0

#26 Fast det är väl ganska svårt att vara precis lika sugna? När mina föräldrar skaffade en till hund, när vår gamla dog, tjatade mamma på pappa och han tar jättebra hand om henne ändå. Gnäller aldrig och älskar henne precis lika mycket som mamma! Vad är det för erfarenhet du varit med om?

Karmatarerskanise
3

#27 Har både varit med om det själv och har vänner som varit med om att det blir problem om inte båda vill ställa upp lika mycket och vill vara lika involverade.

fridarebecka
0

Jag och min pojkvän jobbar ungefär som du och din pojkvän gör/kommer göra låter det som. Vi löser det genom våra familjer som väldigt gärna ställer upp när dom kan. Kan dom inte så kan sambon åka hem på rasterna/min mamma går ut med han på lunchen. Vår hund klarar att vara ensam 9 timmar utan problem (nån gång ibland), men blir det fler än 1-2 dagar i rad så kör vi honom till sambons pappa som alltid är hemma men bor för långt bort för att vi ska kunna köra honom dit varje dag. Så somsagt så har vi haft turen att ha många runt omkring oss som vill hjälpa till :) Annars hade vi behövt skaffa dagmatte eller ha honom på dagis.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
tjoopa
3

#26 Måste faktiskt hålla med till viss del. Om ni inte båda är lika sugna på hund finns risken att det kan leda till osämja. Du kan skaffa hund men då blir hunden DITT ansvar och du får ta varje del av hundens liv på egen hand. Den dealen gjorde jag när vi skaffade våran första, jag skulle ha allt ansvar. Nu blev min sambo mer och mer involverad då han egentligen ville ha hund men tyckte att mitt val av tidpunkt att skaffa valp var sämre ;) Jag känner en annan som också har den dealen med sin man, hon har 4 hundar och sköter dem helt på egen hand. Hennes man kan släppa ut dem på tomten eller ge dem mat på sin höjd, allt annat gör hon. Men om han inte vill ha hund egentligen kan du inte lägga det på honom att rasta osv. Så tyvärr om dina arbetstider inte passar för att ha hund och han inte är så sugen så kanske du tyvärr inte kan skaffa hund nu :/ Är inte dagmatte/hund dagis ett alternativ så tyvärr.

Misarn
5

Njae tycker du låter lite ung och naiv angående hund. Kan förstå att tanken på hund är lockande men att ha en egen hund är väldigt stor skillnad än att ha vuxit upp med hund då mamma och pappa tog det största ansvaret.  Sen att ni bara ska ta promenader och "kasta pinnar" ibland så bör ni inte ha hund enligt mig om ni inte tänker aktivera den mer.  En leksakshund skulle passa.
Jag låter säkert väldigt hård men det är ett liv och ett ansvar som ni tar ansvar över och om du precis tagit studenten så borde du istället lägga fokus på att först växa in i rollen som självförsörjande och arbetande, lära dig om livet med ansvar över ekonomi m.m. ni kommer hinna ha hund och kommer förhoppningsvis inse hur mycket arbete det är med hund.

Karmatarerskanise
2

#25 alla hundar behöver hjärngympa. kasta pinnar är uppstressande och inget man bör syssla med. Bus är ju kul, men i lagom dos.

Kan ni inte erbjuda någon mental träning alls?

Lilllens
0

Vi jobbar olika. Jag har för/eftermiddag och även nattjobb. Killen har vanligt 7-16-jobb. Det brukar gå ihop bra, men de är ensamma någon timme också. Fast jag har nästan alltid hundvakt om det verkligen skulle behövas.

Carry-Rocksalt
0

Pappa åker hem på lunchen. Jag och min lillebror kommer också hem tidigare än mamma och pappa så hundarna behöver inte vänta riktigt lika länge som ett helt arbetspass.

Rafflan
0

#26 mår bäst av mänskligt sällskap? en hund mår väl bäst av att ha sällskap av andra hundar? en människa kan ju aldrig ersätta en annan hund ;)

#27 Håller med dig, är killen okej med att BO med en hund men inte vill sköta allt runt omkring den så ser jag inget problem, dock får ju killen ha lite sunt förnuft, är du tex magsjuk är det ju schyst om han kan rasta hunden just då tex  :)

Jag hade min första hund när jag flyttar ihop med sambon och sen skaffade jag hund nr2, det är jag som sköter rastning, matning, bada, klippa klor, vaccinationer, killen kan gå ut med hundarna om jag är sjuk eller nåt, men annars gör han inget med hundarna och det är inge problem. Han gillar dock att gosa med hundarna i soffan och sängen ^^,

Rafflan
0

#31 & #32 wow, anmäl mig för att mina hundar lider då kanske.

Jag tränar inte med mina hundar, dem får springa löst när jag rastar dem och vara med i stallet när jag inte ska rida och springa löst och busa där. Den ena var tänkt till lydnad och agility men pga andra saker i livet så har det inte blivit nåt med det. Och dem mår jätte bra trots detta, dock är dem ju ur grupp 9 :)

luckysheltie
0

Eftersom att vi är en familj, jag, min mamma och pappa och mina två storasystarar har vi olika scheman. Vissa dagar har den ena sovmorgon och vissa dagar slutar den ena tidigt. 

En bild på vår sheltie Lucky😃

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Karmatarerskanise
2

#35 Ja, det är trots allt vi som berikar deras liv med vårt sällskap, träning, saker och mat.

#36 Var skrev jag lider?

En frisk hund mår alltid bäst om den får använda hjärnan.

Misarn
4

#36 Hundar mår alltid bäst av kombinerad aktivering med motion och hjärngympa. Det behöver inte vara spårsökning varje dag, träningen ska vara varierad. Men låta hundarna använda sin hjärna. Sen så behöver hunden få möjlighet att umgås med sin "flock" och i dom flesta fall så är det människan., vi är deras "flock" och det är vi som är i centrum för dom. Vi kan aldrig mäta oss med om det skulle vara en hundflock men vi bor i ett moderniserat samhälle 2014 och man får utgå ifrån dom förutsättningar hundarna har idag. Alla har inte möjlighet att ha en flock med hundar och då blir det människan som berikar hundens liv.

Rafflan
0

#38 & #39 ja men tror säker hunden har roligare med en hundkompis med tanke på att man aktiverar hunden så få timmar/dygn, oftast är hunden bara "med" när man lagar mat, pluggar, ser tv, sover, osv. Med en annan hundkompis kan dem leka osv när vi gör annat och dem kan tala "sitt språk" vilket inte vi kan :)

Så en människa är inte bättre än en hundkompis, dock behöver hundarna oss osv, men ändå.

Karmatarerskanise
0

#40 Där är vi oense.

Rafflan
0

#41 ok :)

Misarn
2

#40 läs om och läs rätt vad jag skrev. Ska tilläggas att våra hundar är aldrig bara med när vi gör vardagssysslor, dom är lika mycket familjemedlemmar som alla andra, men då har vi också två tjejer här hemma så dom får otroligt mycket utbyte av varandra, men alla har inte den möjligheten och då är människan den viktigare i hundens flock.

[lenniiis]
0

#31 Kan försäkra dig om att jag är väl medveten om ansvaret med hund. Pappa tog alltid morgonpromenaden och mamma tog lunchen när jag var i skolan, men sedan var det jag/mina syskon som gick ut med henne. Vi var väldigt delaktiga. 

Hur menar du med aktivera den mer? Kommer givetvis låta hunden springa lös varje dag m.m. Jag är bara inte intresserad av t.ex agillity etc!

#30 Jo, så måste det vara förstås! Vill bara förtydliga att jag absolut inte tänker skaffa hund om min sambo inte är villig att ta lika mycket ansvar. Och det är han ju inte än, så hund får vänta i minst 5 år. Jag längtar bara så.

#32 Alltså, vadå uppstressande? Kan du inte förtydliga vad du menar med hjärngympa? Kommer givetvis lära hunden vacker tass, sitt fint, rulla runt och alla de där grunderna, men mer än så vill jag liksom inte. Vill ha det precis så som mina föräldrar har det med sin hund. Massa gos, hon får vara med överallt, både långa och korta promenader (där hon på den långa får springa lös) etc etc etc.

Karmatarerskanise
2

#44 Vet inte vad som är otydligt med uppstressande? Känner du inte till stress?

Hjärngympa behövs genom.hela hundens liv. Det är allt som gör att hunden behöver tänka lite extra. Aktiveringsleksaker, söka efter maten, "agillity" i skogen, spår privat i skogen, tricks. Hundar behöver öite uppgifter och utmaningar för att de ska må bäst. Har man en hund ur rasgrupp nio kräver de ofta mindre än tex bruksraser,  men det är fortfarande hundar med en hjärna. Att springa löst eller jaga pinne kräver ingen extra tanke. 

Bra att du inte köper hund innan ni är på samma blad.

Karmatarerskanise
3

#44 Att ha föräldrar som har ansvaret är fortfarande långt ifrån jämförbart med att skafa en själv, när man dessutom bara är två personer.

Att man hjälper till med promenader när man bor hemma ger tyvärr inte mycket hjälp när man står där ensam med en galen valp ;)

Misarn
2

#45 & 45 Kunde inte sagt det bättre själv! 👍

poodlelicious
4

På sådana här forum tycker en del att man är en dålig hundägare om man lämnar hunden ensam mer än 5 minuter när man kissar eller om man inte tränar och tävlar i minst en bruksgren och om man inte spenderar all sin tid utomhus för där mår hunden bäst…

Slappna av. Självklart kan du tillgodose en liten sällskapshunds behov genom att gosa, gå lite promenader, kasta lite pinnar och lära hunden sitt, ligg och vacker tass. 

Du kanske ska vänta lite med att skaffa hund just nu eftersom du inte vet hur din framtid ser ut men efter det så kan du väl skaffa en liten ruffs! Dagmatte kan säkert vara ett bra alternativ för er. De flesta jag vet som är dagmattar är det för att de älskar hundar inte för att de tjänar så värst mycket pengar på det. 1000 kronor i månaden vet jag många som betalar för sin dagmatte. Det är inga problem om man har två heltidslöner.

Misströsta inte!! Det kan säkert bli en hund till dig i framtiden :)

Karmatarerskanise
3

#48 Ser ingen som sagt något av det du påstår. Varför övdrdriva så kraftigt?

Vi ser till hundarnas bästa. Vad är det vi ska slappna av över?

poodlelicious
1

Jag överdriver precis som alla andra… Det är väl klart att en hund kan må bra av gos promenader och lite tricks.

Karmatarerskanise
2

#49 Ingen annan har överdrivit. 

Själv anser jag att man ska ge en hund det bästa och det innefattar mer än gos, lek, promenader och några tricks. En hund behöver inte må dåligt så det märks av att den blir understimulerad, men varför nöja sig med bra när man kan ge det bästa?

Tänkande varelser behöver utmaningar. Vi kan ge dom det. 

Nämn en enda bra anledning till varflr vi inte skulle det? Lathet?

poodlelicious
1

Såg en undersökning som visade att hundar är lyckligast så länge de får vara med. Att spendera mycket tid med sin hund var viktigare än aktiveringen.

Karmatarerskanise
3

#52 Så undersökningen sa att en hund är lyckligast utan aktivering? Länka till undersökningen,  för det tror jag inte på för fem öre. Finns en sådan undersökning hör den hemma i soporna. 

Självklart mår en hund bra av att vara med sin flock.  Men är du helt ovetandes om varför så många har problem med sina hundar? Det är just synen som du har. Att det räcker att den får vara med.

Få hundar mår bra utan aktivering. Undantag finns, men att skaffa en hund och hoppas på att man får en av dessa få hundar är faktiskt dumt. Risken för en understimulerad är väldigt stor.

Vi snackar inte avancerade saker. Aktivering behöver inte vara svår. Och jag har fortfarande inte fått någon förklaring till varför man skulle neka sin hund något bra. Tror du hunden blir sjuk? Deprimerad om den får tänka lite?

Fridaaaa
4

#52 Spendera mycket tid med sin hund är viktigt ja men där ingår även aktivering, motion och stimulans.
Alla hundar mår dessutom inte bäst av att vara med på mycket, alltså om vi åker iväg eller så, då är hon hellre hemma medan den lilla gärna hänger med.

poodlelicious
2

Det är en generell undersökning. Som alltid finns det undantag.

Jag vänder mig bara emot uppfattningen att en gammal tant inte kan ha en lycklig Bichon Havanais bara för att hon inte lägger spår i skogen…

[lenniiis]
0

#55 jag håller med dig! Mina föräldrar har alltid "bara" gått långa promenader, busat i skogen, kastat pinnar m.m. De har haft två golden retrivers som varit världens lyckligaste. Inte något tecken på understimulering! Dessutom har min mamma bra kontakt med uppfödaren och hade Cleo (som hunden heter) varit understimulerad hade uppfödaren sagt det.

Misarn
2

#52 & #56 Om du hänvisar till en undersökning så måste du också kunna lägga fram bevis annars är det bara dina ord och tolkningar. Om du läser igenom tråden så ser du också att vi diskuterat den sociala biten för hundarna att få umgås och få vara tillsammans med sin flock, är ingen som sagt något annat. Men om du allvarligt påstår att en hund mår bra att inte få använda hjärnan så vet jag inte vilken värld du lever i. Jag arbetar med människor med olika funktionsnedsättningar och märker av bara där hur understimulerad en människa kan bli av att inte få använda hjärnan att tänka och klura, resonera, argumentera, komma på lösningar m.m. Alla levande varelser måste få utlopp av sin energi både fysiskt och psykiskt annars blir dom understimulerade, och det kan ta sig i många olika former. En hund vänjer sig att den inte får aktivera hjärnan, den vet att när matte kommer hem så blir det en kort kisspromenad runt kvarteret och sen in igen då matte har mycket annat hon ska hinna med. Matte vet inte om dom söndertuggade skorna, tvättkorgen och inte heller hennes favorit tröja som låg slängd på golvet. Under promenaden skäller och drar hunden i kopplet, den vill springa, lukta och upptäcka världen som är, men matte bara rycker tillbaka och skäller på hunden. En understimulerad hund kan ta sig många olika former, vissa tydligare än andra. Låt oss klargöra en sak, det finns många miljoner olika hundägare, både bra och dåliga. Bara för att en sak har "fungerat" så betyder det inte att det är bra och att det är så man ska göra. Det finns hundar som lämnas ensamma i 10 timmar och det "fungerar" för hunden säger ingenting, är det då rätt att göra så? Att stimulera en hund kräver inte timmars planering, har man en skogsdunge så lägg ett enkelt spår innan jobbet, ta en lång promenad och ha hunden lös och låt den springa och motionera i sin egen takt, lukta och upptäck utan dig och med dig, ta en promenad genom stan med alla sina intryck, träna med klicker inne, åkt till brukshundsklubben och träna lydnad, låt din hund leka med hundkompisar eller varför inte ta en koppelpromenad ihop? Det finns hur många olika aktiveringar som helst som många kanske inte ens tänker på. Vissa kanske tycker vi överdriver, är extrema , men det är knappast er vi tänker i första hand på, utan det är den stackars hunden som blir impulsköpt och omplacerad fyra gånger på sina 2 år. Det är ett levande djur, med känslor och behov som du som ägare ska tillgodose. Det finns inga omvägar. Klarar man inte av det, skaffa ett gosedjur. Att ha hund är en livsstil och om man hellre prioriterar annat så ska man inte ha hund. Sen att bara för att en uppfödare säger en sak så är det inte heller säkert att det stämmer. Det finns på tok för många galna och idiotiska uppfödare som inte ens borde få ha djur, som bara vill ha prisrosetter och pengar. Om en uppfödare säger att din hund mår bra av att äta choklad eller att bara för att hunden haltar så är det växtvärk? (Något som inte ens (existerar) skulle du tro på det då?

Karmatarerskanise
1

#57 Tyvärr tror många att en hund som viftar på svansen, hoppar och drar är en lycklig hund.

poodlelicious
0

http://www.unt.se/uppland/uppsala/mycket-tid-med-agaren-gor-hunden-glad-2625858.aspx

Jag lyckades googla fram den! Det trodde jag faktiskt inte att jag skulle klara ;)

Fridaaaa
1

#59 Fast en artikelns stämmer inte. Man får lämna sin hund mer än 6 timmar per dag för det är bara en rekommendation men det är ju inte lämpligt kanske att göra det, inte om den inte kan få komma ut osv i alla fall.
Nej det är ingen helt pålitlig källa det där enligt mig.
Står även tydligt i artikeln att hundar behöver mental stimulans.

poodlelicious
0

Är en doktorsavhandling av en forskare inte pålitlig?

Fridaaaa
2

#61 Det skrev jag inte heller. Läs om läs rätt.
Och det är ingen doktorsavhandling du länkade till heller. Finns inga källor till det dem skrivit i den artikeln du länkade till. 

Men håller med att hundar behöver vara med sina ägare men också att de kräver mental stimulans. Däremot trivs inte alla hundar med att följa med sina ägare på olika ställen jämt, är även bra för hundar att vara ensamma ibland också 🙂

Karmatarerskanise
3

#59 Här kommer text kopierat rakt från artikeln som du hävdar påstår att hundar mår bäst bara de har sällskap.

"Men hunden behöver egentligen mer än så. Att ge dem en utmaning då och då är inte fel, säger Therese Rehn.

– De behöver mental stimulans för att må bra. De är ju rovdjur och behöver arbeta för sin föda. En bra kompensation kan vara söklekar, att hunden får leta efter saker."

Så vad tror du att din länk visar? Ingen har påstått att hundar mår bra av att ligga ensamma hemma flera timmar om dagen. Däremot visar den ju att det du hävdar är fel faktiskt är sant. Hundar behöver mental stimulering.

[lenniiis]
0

Nu tycker jag att det har blivit för OT. Kanske dags att låsa tråden? Ni får gärna starta en ny tråd om ni vill fortsätta diskutera :)