Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 550 ggr
Dumpuck
0

Hundmöten - din erfarenhet

Alla har vi olika erfarenheter av hur hundmöten går till, för många hundägare är just hundmöten ett av de jobbigaste saker som kan inträffa under en promenad oavsett om du och/eller hunden är lugn eller ej.

Därför tänkte jag fråga:

• Hur går dina hundmöten till, hur agerar du själv och hur hanterar du hunden för att mötet ska gå så smidigt som möjligt?

• Stissar hunden upp sig och drar mot den andra hunden, hur hanterar du det? 

• Är det någon gång som du blivit upprörd på något sätt vid ett hundmöte, varför?

• Om din hund inte bryr sig om andra hundar, på vilket vis tränade du för att komma dit och vad är ditt tips till andra hundägare när det kommer till hundens träning?

• Vad kan du ge som tips till andra hundägare vad gäller ägarens egna stress och oros nivå, hur kan man förbereda sig själv inför en promenad och ett eventuellt möte för att det ska gå så smidigt som möjligt?

Kom ihåg att alla har olika erfarenheter, vissa hundar är exempelvis född med osäkerhet som gör att bland annat möten blir svåra oavsett ägarens agerande. Vissa ägare blir också omedvetet stressade/oroliga inför hundmöten, vilket många hundar känner av och agerar därefter.
Trampa därför inte någon på tårna för att dennes hund kanske stissar upp sig rejält och blir svårhanterad eller kanske till och med hänger sig i kopplet för andra hundar!

Fridaaaa
1
  • Hur går dina hundmöten till, hur agerar du själv och hur hanterar du hunden för att mötet ska gå så smidigt som möjligt?
    Är lugnt. Hjälper inte att stressa upp sig eller liknande, tvärtom. Är som vanligt helt enkelt. Bara traskar på. Ser till att jag & hundarna är på motsatt sida av vägen och hundarna går inte nära mötande hundar

Sätter hunden ner och försöker få kontakt med min hund.

• Är det någon gång som du blivit upprörd på något sätt vid ett hundmöte, varför?
    Japp flera gånger, folk som t.ex bara släpper fram sina hundar, ska gå nära inpå eller liknande.

• Om din hund inte bryr sig om andra hundar, på vilket vis tränade du för att komma dit och vad är ditt tips till andra hundägare när det kommer till hundens träning?
    Mina bryr sig ibland, ibland inte. Men berömt när de varit lugna och bara traskat förbi, försökt se hundarna före mina hundar (lyckas sällan haha) och då försöka få kontakt innan hunden lägger märke till andra hundar

• Vad kan du ge som tips till andra hundägare vad gäller ägarens egna stress och oros nivå, hur kan man förbereda sig själv inför ett möte för att det ska gå så smidigt som möjligt?
    Bästa är att inte tänka för mycket och inte stressa upp sig i onödan. Försöka vara lugn. Man för över sin oro och stress till hunden och då blir det bara värre istället.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wellcraft
0
  • **Hur går dina hundmöten till, hur agerar du själv och hur hanterar du hunden för att mötet ska gå så smidigt som möjligt?
    **Är jag under träning så brukar han vara så pass fokuserad på mig att han inte bryr sig om andra hundar om jag distraherar i tid.
    Under en vanligt promenad vill han gärna fram till andra hundar, då tar jag honom åt sidan och ber honom sitta tills han lugnat sig.
  • **Stissar hunden upp sig och drar mot den andra hunden, hur hanterar du det? 
    **Samma sak där, ber honom sätta sig fot & sen får han sitta och vara passiv, när han är lugn får han godis.
    Ja, många gånger släpper andra ägare fram sina hundar bara för att de ser att min hund vill fram.
  • **Om din hund inte bryr sig om andra hundar, på vilket vis tränade du för att komma dit och vad är ditt tips till andra hundägare när det kommer till hundens träning?
    **Som sagt, under träning bryr sig inte Elviz om andra hundar. Jag kollar av omgivningen och får vi hundmöte så ger jag Elviz en uppgift, ex. gå fot. Självklart är det viktigt med en massa gott godis.
  • Vad kan du ge som tips till andra hundägare vad gäller ägarens egna stress och oros nivå, hur kan man förbereda sig själv inför en promenad och ett eventuellt möte för att det ska gå så smidigt som möjligt?
    Att bara försöka vara så lugn som möjligt, håller man ordentligt i hunden så kommer ingenting hända.
    Håll avstånd.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

nadilda
0

1. Jag ber om kontakt och går förbi, eller så går jag bara förbi utan att göra något speciellt. 2. Hon bryr sig inte, gör hon det av någon anledning ber jag om kontakt och får det alltid. 3. Japp, framförallt på alla dessa "flexitanter" utan koll som finns i vårat område. 4.Alltså hon bryr sig inte alls, men hon bara är så. Vi har tränat mycket kontakt men aldrig hundmöten. 5. Jag är ju bortskämd med en "lätt" vovve och har aldrig haft någon annan, så är inte rätt person att komma med tips.

Kallaterrier
0

Vår hund har det lite jobbigt med hundmöten, men det har blivit mycket, mycket bättre. Vissa hundar gillar hon inte alls, andra är hon överförtjust i. Hon är en terrier så hon reagerar på en tusendels sekund om man inte är alert själv.

Vi har skvallertränat en hel del och gör det fortfarande, men hur vi beter oss beror på situationen. Är det trångt och inte går att hålla tillräckligt avstånd OCH det är en hund som Kalla reagerar ilsket på, då kanske jag bara tar min dragandes och morrandes hund i kort koppel och går förbi. Är det inte trångt, då försöker jag hålla sådant avstånd att min hund klarar av att fokusera på sitt hundmöteskex (det bästa hon vet ungefär), leta upp godisbitarna jag slängt ut på marken eller göra en enkel lydnadsövning. Om jag fortsätter att gå eller står still tills mötet är över, det beror på situationen. Det viktigaste för mig är att hundmötet blir lugnt och behöver vi ta rejält avstånd för det, då gör jag det.

Den allra viktigaste faktorn i att det hela går bättre nu är att jag och sambon har verktyg att hantera det hela, innan visste vi helt enkelt inte vad vi skulle göra, vilket ökade vår hunds osäkerhet och eskalerade situationerna.

Det händer väl att jag blir irriterad ibland när folk, trots att de vet att jag kommer med en hund som har problem med detta fortfarande låter sin jycke springa fram eller stannar och tittar vad vi håller på med, när det jag håller på med är att försöka distrahera min hund från att vilja äta upp deras.

Det viktigaste rådet jag kan ge är att ha en plan och sedan koncentrera dig på din hund. Ge tusan i vad andra säger och tycker, de har ingen aning om hur du jobbar med din hund. Känner du att du behöver hjälp med det hela, kontakta en instruktör. Vi gick  en kort hundmöteskurs som gav oss fina verktyg att jobba vidare med själva.

Karolina-H
1
  • **Hur går dina hundmöten till, hur agerar du själv och hur hanterar du hunden för att mötet ska gå så smidigt som möjligt?
    **Jag ser till att hålla mig så lugn jag kan och gör ingen notis om att vi möter en hund, inget spänt koppel eller ryck utan bara fortsätta som om inget har hänt. Det är inget speciellt att möta en hund och det betyder inte att man ska hetsa upp sig och bete sig dumt vare sig som hund eller människa
  • **Stissar hunden upp sig och drar mot den andra hunden, hur hanterar du det? 
    **Om någon av mina hundar stissar upp sig och dra så vänder jag och tar ut en sväng i gräset och berömmer när de följer med. Skulle det bli helt hysteriskt från någon av dem (vilket händer ytterst sällan) så sätter jag dem ner och går inte innan det har lugnat ner sig igen
    Många gånger när folk släpper fram sina hundar eller inte kopplar sina lösa hundar när jag tydligt visar att jag inte är intresserad av att hälsa på dem. Mina hundar hälsar inte på allt och alla utan har 1 max 2 hundar i området det busas med och då bara när alla är lösa.
  • **Om din hund inte bryr sig om andra hundar, på vilket vis tränade du för att komma dit och vad är ditt tips till andra hundägare när det kommer till hundens träning?
    **För det mesta så tittas det bara men inget dragande i koppel eller liknande, vi har tränat stenhårt sen vi fick hem dem att man hälsar inte på andra hundar och om matte/husse stannar och pratar får man inte gå fram trots att den andra personen har en hund utan man väntar lugnt.
    Försök bara ignorera att du möter en hund och var som du alltid är på promenaderna och gå på. Har man en hund som blir osäker så ta ut en sväng runt den andra hunden för att ge avstånd och slippa att de blir spänt. Sen var lugn, lugn och ännu mer lugn att stressa upp sig och vara orolig ger dåliga hundmöten.

Codeavalone.blogg.se

lisa90
0

Jag kortar kopplet, håller honom på motsatt sida av den andra hunden och bara promenerar på. 

Om den andra hunden stressar upp sig brukar min också göra det. Då flyttar jag ut på kanten, sätter mig på huk och håller honom över bröstet. Då lugnar han sig på en gång.

• Ja, när det kommit lösspringande hundar framspringande och ägaren inte ens försöker kalla in dem.

Jag har inte tränat på nåt specifikt sätt för just hundmöten, men jag har tränat mkt kontakt och han får träffa andra hundar ofta. Vi tränar också mkt på klubben bland andra hundar.

Har man stora problem skulle jag rekomendera att man får hjälp av en tränare. Och ta ut avståndet till den andra hunden medan ni får bukt på problemet, om det inte är möjligt vid nåt tillfälle - bara håll i hunden tills den andra passerat. Ju bättre problemet blir desto mer minskas ägarens oro, därför gäller det ju då att träna träna träna (t.ex. skvallerträning).

-Aida-
0

**Hur går dina hundmöten till, hur agerar du själv och hur hanterar du hunden för att mötet ska gå så smidigt som möjligt?
**Vid hundmöten håller jag honom nära mig, jag håller i halsbandet med ena handen och kopplet i den andra, håller koll på hans reaktioner och hur den andra hunden reagerar, vilket avstånd jag måste hålla för att dom inte ska bli stressade, alltid är jag avslappnad och tar det lugnt vid möten.

Stissar hunden upp sig och drar mot den andra hunden, hur hanterar du det? 
Går han för nära andra hunden så gör han de, men jag går lugnt förbi och drar honom med mig samtidigt som jag säger "kom här"
Däremot har han kommit på att han kan gå baklänges, då kan han kolla på hunden samtidigt som vi går.
Är de en hund vi möter som skäller mycket och hoppar, då sätter jag min hund ner på marken så, han blir mer avslappnad om han sitter och har lättare att lugna sig, är han tillräckligt lugn så kan vi gå vidare.

**Är det någon gång som du blivit upprörd på något sätt vid ett hundmöte, varför?
**Jag blir lite sur när folk säger "nä men de är okej dom kan träffas" och bara släpper fram sina hundar, tänk om jag inte tyckte de va okej, tänk om jag tränade på något och dom förstörde de hela, de har hänt för mycket, när jag går ut nu mera ser jag sur och bestämd ut, har heller ingen ögonkontakt med något, folk som kommer och pratar och förstör har minskat riktigt mycket.

**Om din hund inte bryr sig om andra hundar, på vilket vis tränade du för att komma dit och vad är ditt tips till andra hundägare när det kommer till hundens träning?
**Lyckades innan unghunds perioden började, jag använde kontakt övningar som vi tränade på mycket innan, sen använde jag de i hundmöten, då höll jag en godis bit i form av nån bit lever, korv eller kyckling, skinka vad man nu vill använda och höll den i ena handen, min hund gick bredvid mig och vi hade ögon kontakt hela tiden, tills jag sa stanna - sitt, då fick han belöning, han fokuserade på mig och kunde gå förbi andra hundar utan problem, men när unghunds perioden började struntade han i allt sånt och all korv, kyckling, skinka va inte längre värt att arbeta för, han börjar bli lite mer mottaglig för träning igen så jag ska börja långsamt använda samma metod igen för de gick så bra förut.

**Vad kan du ge som tips till andra hundägare vad gäller ägarens egna stress och oros nivå, hur kan man förbereda sig själv inför en promenad och ett eventuellt möte för att det ska gå så smidigt som möjligt?
**Håll ett avstånd du känner är okej, var avslappnad, känner du osäkerhet så kommer hunden känna de med, de bästa är att ignorera andra hundägare tycker jag och fokusera på er själva, har du en metod du använder i hundmöten så fokusera på den och strunta i alla andra.

Sugar Mist
0

Hur går dina hundmöten till, hur agerar du själv och hur hanterar du hunden för att mötet ska gå så smidigt som möjligt?Jag går på som vanligt. Varför skulle jag inte liksom? Hunden tar efter ens egna betéenden och sinnesstämmningar, så är man själv spänd och spänner kopplet blir hunden spänd och stressar upp sig, för det är ju uppenbarligen något som händer just i hundmöten, matte blir ju osäker!!!!!!
Stissar hunden upp sig och drar mot den andra hunden, hur hanterar du det? 

Oftast ger han blanka fan i andra hundar. Ibland tittar han lite, ba åh, vem är du? Är jag på dåligt humör eller jättetrött kan han blir lite dragig, då äre bara att säga "HÄR Flynn" och då brukar det gå som vanligt.

Är det någon gång som du blivit upprörd på något sätt vid ett hundmöte, varför?

Nja, inte speciellt. Folk brukar inte gå fram då jag och jycken har stoneface mest, annars ser han bara intensiv, galen och FÖR glad ut så folk håller sig undan.

Om din hund inte bryr sig om andra hundar, på vilket vis tränade du för att komma dit och vad är ditt tips till andra hundägare när det kommer till hundens träning?

Förklarade rätt bra innan tycker jag. Att bara gå på och låtsas som inget är det bästa man kan göra, hundar är oerhört lyhörda djur som tar efter en. 

**Vad kan du ge som tips till andra hundägare vad gäller ägarens egna stress och oros nivå, hur kan man förbereda sig själv inför en promenad och ett eventuellt möte för att det ska gå så smidigt som möjligt?
**Ignorera den andra jycken och dennes matte så kommer din hund göra det den med så småning om.

-