Hundar iFokus

Hundar

Etikettjakt
Läst 4021 ggr
Saffran0Spice
7

Är det olovlig jakt?

Idag har jag träffat en person med hund som (jag tror) ägnar sig åt olovlig jakt.
Han skickar sin hund efter harar, kaniner, fasaner och annat småvilt , hunden jagar eller biter ihjäl dem och kommer sedan till husse med dem.
Enligt husse så gör de detta året om då hunden tycker det är roligt…

Då jag inte kan regelverk kring just detta så undrar jag - är det olovlig jakt?
Personligen tycker jag det är hemskt att han skickar hunden att stressa ihjäl/bita ihjäl småvilt på det sättet som de gör de på.

Det handlar ju inte om skadedjursbekämpning eller vanlig jakt, utan om nöjes jakt. Husse tar inte ens hand om djuren efter jakten, utan de kastas bort eller grävs ner 90% av gångerna =/

[Trollbjörken]
5

Ja det är olovlig jakt. Dels har han ju inte uppsikt på hunden då den INTE får jaga och bita ihjäl vilt, speciellt mellan första mars till mitten på augusti då de flesta djuren har ungar med sig, det är då koppeltvång om man inte har sån pli på sin hund att den inte sticker och stressar vilt, vilket hand tydligen inte har. Vet att jaktsäsongen för hare håller på mellan den 1 september till den 31 januari+, fasan 1 oktober till den 31 januari, man få absolut inte jaga dem året runt! Så tycker verkligen du ska anmäla. Sen kanske det inte går att göra någonting då han antagligen inte kommer visa upp bevis för att ha jagat året runt, men det är ju värt ett försök.

Thaisilk
4

Är det ens hans egna jaktmarker? Kolla vem som äger marken/markerna och ta sen kontakt med markägaren/-ägarna  Jaktbrott  är straffbart oavsett viken tid på året det sker.

Wellcraft
3

Känns inte mer olovligt än när katter tar kaniner, fågel, smågnagare osv året runt.
Men det rätta svaret, vet jag inte.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Trollbjörken]
4

#3 förutom att en hund ska man ha kopplad och under uppsikt, det gäller inte en katt

Wellcraft
2

#4 Det är samma djur som dödas, fast desto mer av katterna.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Trollbjörken]
3

#5 sant, men nu är det ju inte jag som sitter och skriver reglerna. Sen har det ju lite att göra med att om man släpper hunden i skogen för den här sortens jakt så kan den även skrämma rådjur/älgar/hjort med ungar osv samt ha ihjäl ungarna. Tror inte en katt kan skrämma dom faktiskt, och den kan absolut inte ha ihjäl rådjurskid mm

Wellcraft
1

#6 Folk släpper ut sina katter vind för våg och låter dem jaga också.
Katter kan bl.a skrämma marklevande fåglar, äta deras ungar, samma sak gäller andra fåglar. Döda ormar, groddjur & ödlor, samt smågnagare.

Reglerna för utekatter har jag inte koll på mer än att man ska ha sin katt under uppsyn, kan behövas en uppdatering där.

Pratade aldrig heller om några regler eller lagar, sade bara min åsikt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Saffran0Spice
1

#1 ok, vart är det man vänder sig då?
Är det till kommun, LST, polis eller jakförbundet?

#2 Nej det är inte hans marker, där vi möttes är kommunägd mark - i närheten av ett naturreservat. Det var därför jag reagerade så starkt på att han jagade med hunden där..

[Trollbjörken]
1

#8Jag vet faktiskt inte riktigt vart man vänder sig…men du kan ju kontakta jägareförbundet så lotsar de isåfall vidare dig till rätt ställe. Lycka till! Håll oss gärna uppdaterade om hur det går 🙂

[Forest]
2

Fast även om det är egen mark så finns det regler och lag att följa. Man äger inte djuren utan marken. Under tiden 1 mars till 20 augusti måste du hålla din hund under extra stor uppsikt när ni är ute i naturen. Detta framgår av paragraf 16 i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Där står att hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. 

TS jag tycker du ska anmäla detta för det är olovlig jakt.

Lagen (1943:459) om tillsyn över hundar och katter 1 §

Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller olägenheter.

Lagen om tillsyn över hundar och katter 7 § 

En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad får dödas av jakträttsinnehavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndighet. 

När man läser lagtexterna är det lätt att tro att man har lagen på sin sida om man blir störd av grannens katt, men så är oftast inte fallet. Djurägaren har ett ansvar att sköta sin katt så att olägenhet inte uppstår, men olägenhet i lagens mening kräver en mycket allvarlig störning, t.ex. så kallade ”katthus” där katter har tillåtits föröka sig ohejdat så att man har 100-tals katter på samma gård. 

Sedan år 2002 finns det en prejudicerande dom som säger: 
"I ett villaområde är det inte ovanligt att folk har katter och katterna får vistas ute. Tåligheten när det gäller katter enligt rättspraxis är att en familj kan ha upp till några stycken katter. Att dessa har möjlighet att röra sig fritt utomhus är också accepterat. Att katterna därvid vistas såväl på ägarens som på andra fastigheter är också accepterat. 

Ifråga om katter som tränger in i fastighetsägarens hus torde det vara familjens sak att freda sig genom att hålla fönster och dörrar stängda om katterna enkelt kan komma in genom dem. Även i övrigt får fastighetsägaren själv överväga vilket skydd som kan finnas för att freda tomten mot passerande katter. En kattrepellent som förekommer är citronsyra som läggs i sandlådor för att avhålla katter från att förorena i barnens leksand" 

Enligt domstolspraxis är det alltså helt normalt för ett hushåll att ha några katter, och att dessa får röra sig fritt i omgivningen. Att katter passerar eller förorenar andras fastigheter bedöms inte utgöra en olägenhet, inte ens om du är allergisk mot katter.

De prejudikat som finns visar att den som vill fredas för katter har ett ansvar att själv ordna med det. Man får absolut inte lägga ut gift eller på annat sätt skada katten. Det kan ge böter eller fängelse i upp till två år.

Om en förvildad katt far illa ta gärna kontakt med ett katthem för att se om något av dessa kan ta emot katten, eller med polisen. Kommunen har ingen möjlighet att ta hand om herrelösa katter. Är katten öronmärkt kan numret skrivas in på Kattförbundet SVERAK:s hemsida, så visas ägaren till katten. javascript:nicTemp();

[Forest]
2
Vizzla
7

Man måste veta följande saker:

- har personen jakträtt på marken? Om inte ska han polisanmälas omgående för tjuvjakt.

- Får han jaga det villebrådet just då? (Finns jakttabeller på naturvårdsverkets hemsida där det framgår vilka djur man får jaga vilka tider på året). Om inte ska han polisanmälas för jaktbrott omgående.

- använder han rätt hund till rätt vilt? Man får inte släppa t ex stövare efter rådjur då de stressar ihjäl djuren.

Jag hade polisanmält mannen om han erkänner att hunden springer ikapp djuren och dödar dom och att han gör detta för skojs skull året runt. Det är inte lagligt.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Saffran0Spice
11

Har ringt Kommunen och jägarförbundet - dessa har i sin tur ringt polisen, tydligen har fler hört av sig om denna mannen. Så förhoppningsvis kommer han stoppas och få dyra böter alt. bli av med hunden då den kunde klassas in som fara även för tamdjur (enligt jägarförbundet)

Tack för alla svaren! =)

[Forest]
2

13 bra 👍

Thaisilk
3

#13 BRAVO!!!!

Tjafsandet från vissa i tråden om jagande lösa katter hör inte hit. En hund JAGAR verkligen sitt villbråd, ofta under mycket lång tid, vilket vanligen känns oerhört ångestladdat för det jagade djuret.  När, och om, det jagade djuret väl är upphunnet så blir det ofta (inte alltid) bitet - men då långt ifrån alltid så det leder till en snabb död. Många hundar biter och sliter och vet inte vad de ska göra sedan. Då lämnas djuret att dö - ofta under svåra plågor under lång tid.

Katter kan i sällsynta fall ta  mkt färska tryckande harungar men  sällan större djur än så. Harungar ligger vanligen stilla och är därför vanligen inte intressanta för katter. Och - katter hetsjagar inga harar eller rådjur under bortåt en halvtimme eller betydligt längre.

russin
1

#15 - katter hetsjagar inte på samma sätt som hundar, men det är inte alls ovanligt att katter tar både harungar och ekorrar. Så det är knappast i sällsynta fall det förekommer😉 Men tråden ska inte spåra ur pga det, men ville bara förtydliga.

Taxelina1
2

TS Tack för att du vågade ta tag i detta problem. Man får absolut inte ha hundar som springer ikapp djur och dödar dom.

Det här är även ett brott om jakthunden skulle göra det under jakt, då en jakthund bara förföljer eller ställer. Den jakthund som gör detta får aldrig vara lös i skogen. Att låta hundar gå ikapp vilket djur/ fågel som helt är extremt dålig etik. Så jag hoppas straffet blir kännbart…😡

Hälsning från en stor djurvänCool