Hur ska jag få honom och fokusera?
Jag undrar hur jag ska få min 5 månaders husky hane att fokusera på mig när vi tränar och inte på allt runt omkring. Han blir så uppspelt om det kommer andra hundar eller liknande. Även fastän jag har godis så bryr han sig mer om omgivningen. Så hur kan jag göra för att bygga upp våran relation och få honom mer fokuserad på mig?
Du ska alltid vara roligast! Hoppa spring kampa osv..
Jag har försökt med det men han blir bara fokuserad för en liten stund och sen tappar han fokus helt igen :/
då måste du vara ännu roligare ;)
Jag rekommenderar att du tränar inomhus utan störningar. Tex att hålla en godisbit längre och längre från ansiktet, men han ska ändå hålla ögonkontakt innan han blir belönad. Kontakt är lika med belöning. Det gäller att han lär sig fokusera på dig, och inte går upp i stress, vilket händer när han fokuserar på störningarna. Jag tror inte i de lägena att det gynnar relationen att börja hoppa och studsa, vilket driver upp stressen ännu mer, utan fokus och kontakt ska vara en lugn och koncentrerad uppgift.
När du flyttar utomhus, fortsätt med samma övningar som du jobbat med inomhus. Sen kan du börja öva tex triangelövningar. Sätt hunden och be honom stanna kvar. Gå en bit bort och lägg ner en leksak, gå sen och ställ dig så att du, hunden och leksaken bildar en triangel. Locka på hunden, den ska komma till DIG, när den gjort det, säg varsågod och skicka den till leksaken. Finns andra övningar åxå, men jag skulle jobba mer med lugna fokuserade kontaktövningar där han måste tänka och behärska sig snarare än stressa upp sig.
Är rätt länge sedan jag startade den här tråden men eftersom att jag fortfarande har problem med att få honom att fokusera på mig så skriver jag här igen. Jag har försökt jobba med problemet under en längre tid och i augusti fyller han 3 år, men det känns inte som att det blivit nå bättre. Det behöver inte ens finnas några "stora" störningar i omgivningen för att han ska bli ofokuserad. Nu för tiden så utspelar sig detta i att han totalt "dissar" mig.
Spelar ingen roll vad jag gör eller vad för godis/leksak jag har, om han har bestämt sig för att inte lyssna så finns det inget (av det jag provat) som får honom att bryta beteendet. Vissa dagar kan detta vara väldigt frustrerande eftersom att det känns som att man hela tiden får kämpa med honom. Enda gången man kan se att han är helt fokuserad på något är när han får dra eller springa, då går han verkligen in för uppgiften.
Har ni nå tips på hur jag kan jobba med honom?
Det viktigaste är att du går promenader med honom ( under promenaden knyts man samman på ett sätt ) och när han är" rastad" och motionerad provar du att få hans uppmärksamhet.
“Turn your wounds into wisdom.”
— Oprah Winfrey
Instagram:
https://instagram.com/ninis74
Youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCUBESsjTpsmjV6mtiOckSIg
Kontakt, kontakt, kontakt. Beröm varje gång han vänder sig mot dig, kollar på dig, när du ser att han lyssnar efter dig osv. Ta reda på vad han gillar, ha nån leksak som ni busar med och som du är lite snål med, låt honom inte ha den hur som helst utan ta fram den och ha alltid "julafton" när den kommer fram.
Träna mycket inkallning, träna vad som helst som får han att vilja ha fokus på dig.
Tänk att han står mellan två saker som lockar honom, det är alltid mest lönsamt att komma till dig.
När du säger att den enda som han verkligen kan fokusera på är att dra och springa tänker jag direkt att det är ju det han är avlad för :) Förmodligen tycker han det är toppenkul och därför fokuserar han bättre där, tillskillnad från träning på plan som jag gissar inte är alls lika intressant.
Jag skulle kört korta, korta pass (nån minut bara i början) också belöna, eventuellt backa i träningen och börja om inomhus och sen i trädgården/trapphuset, på gatan utanför osv. Så fort du märker att han börjar tröttna, sluta träna så du inte slutar varje tillfälle med att "misslyckas" att få kontakt.
Lycka till!
Promenader tar vi dagligen :) problemet med belöningen är att när man är utomhus så är ingenting nog bra… Allt godis jag har testat med spottar han ut och leksaker bryr han sig inte överhuvudtaget om när vi är ute
9, Har du provat kokt kyckling? Mjukost på tub? Kyckling gillar ena fjomp som annars ratar mycket.
#10 mjukost på tub ratar han när vi är utomhus, inomhus älskar han det… Kokt kyckling har jag inte testat, men det ska jag absolut göra :)
#9 Hade samma problem med mammas Huskys, det är hundar med extremt mycket energi som ofta behövs göras av med innan det går att nå fram hela vägen två timmars rask promenad/löpning innan träning funkade på ena hunden och så länge man höll sig borta från andra hundar hade man ca 20-30 minuters (som varken inkluderar godis eller leksaker, att bli klappad på etc. var belöningen) träningstid med helt okej fokus. Har då kört med endast en övning under dessa tillfällen tills den utvalda sitter till 100 och då övergått till nästa.
Känns som han har överskott på energi kvar? Skulle rekommendera att du löper/cyklar med honom tills han verkligen är trött (inte deras typiska andas i två minuter sen har dem lika mycket energi igen). Sedan har unghundar/valpar ofta svårare att fokusera på en sak då omvärlden är väääldigt spännande så kanske inte ska förvänta sig för mycket vid den åldern. :)
Alltid Oavsett
#12 Har testat att träna både utan att motionera honom innan och när han är trött. När han är "hyper" så står han bara och skäller och gör alla tricks han kan men utan något som helst fokus. När han är trött så blir han helt frånvarande och lyssnar inte överhuvudtaget. När han är motionerad men inte slutkörd så gör han det man ber honom om men utan att egentligen ha någon kontakt med mig, det verkar dessutom som att han gör det för att han "måste" och inte för att han tycker det är kul. Han är nu 3 år så tror inte att åldern har så mycket med saken att göra :)
#13 Ah, såg inte att inlägget var gammalt, hm, verkar besvärligt. Han reagerar inte på ljud? Visselpipa eller liknande?
Alltid Oavsett
Tänkte bara säga att jag känner igen mig och jag har också en treåring här hemma. Han är väldigt valpig och vi har tränat massvis av kontakt i olika störningar, men han kan ändå stänga av och tröttnar väldigt fort, även om all sorts matbelöning oftast funkar toppen som avledning. Känns dock som man måste tjata ibland och det är ju varken bra eller roligt. Jag har delvis accepterat hur han är, han är sannerligen inte lättimponerad alla gånger ;) när jag gick med en kompis Bc räckte det med att jag gjorde ett ljud så var hon med mig direkt! Håll i en leksak så viker hon inte en tum från din sida, en sån kontrast! Min struntar fullkomligt i leksaker ;) så alla har ju olika förutsättningar, vissa hundar är lite mer flummiga och motiveras sämre och då är det lite kämpigare… Vi kör i alla fall mycket dogparkour utomhus och det är ju en bra kontaktövning där hunden måste vara med lite. Det funkar ganska bra här :)