Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 7858 ggr
labradoodle
0

Metizo-selen?

Har ni erfarenheter av Metizo-selen? Den verkar sitta väldigt bra när vi testade igår i alla fall. Det är oavsett dags för en ny sele då han växt ur de andra. Vi har testat Hurtta's Y-sele, men jag är inte övertygad. Metizon satt bättre.

Nu har han dessutom börjat dra ganska mycket, och det är någonting vi tränar bort. Men under hösten kommer antagligen familjen behöva ställa upp med rastningen, och de är verkligen inte så haj på konsekvens eller uppfostran hos en livlig valp/soon to be unghund, så jag tänkte om det fanns en bekväm sele där man kan välja att koppla på antidrag om man vill.

Förslag?

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

-Aida-
0

Jag använder Metizo sele på min hund, tror de är de bästa selet hittils, ligger i alla fall på topplistan, de finns många ringar på den man kan sätta fast kopplet lite överallt även om de kanske inte är meningen på vissa ringar men ibland har de varit lite praktiskt, rekommenderar detta sele starkt.

Portie
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har Metizo och det är den bästa selen vi haft! Sitter bra och Hugo kan röra sig obehindrat. Andra selar han har haft har han blivit lite störd av men nu har vi hittat rätt! Man kan välja om man vill fästa kopplet fram eller bak. Upplever att Hugo drar mindre med denna sele också. Dessutom så är den snygg!

SuperLimm
0

Funkar den ungefär som en VGW sele? Så man kan ställa in alla remmar osv? Vad ligger den på i pris ungefär? :)

Mvh Linn

Portie
2

#3 Ja den är lite som en VGW sele vad jag förstått det som . Aldrig använt VGW så vet inte så mycket om den.
Jag betalade ca 500 och då beställde jag direkt från hemsidan. Verkligen värt dom pengarna.

labradoodle
0

Vad roligt med så positiv feedback! Det lutar åt den. Och vilken snygging, Portie! Det var just röd jag tänkte på min kille också!

#3 - Vad jag hört så är den här mer skonsam än en VGW-sele! :) Den är också sydd  bättre så att den inte ska ge skav. Jag har sett att Arken Zoo säljer dessa selar, så du kan ju alltid hoppa in och testa. De finns i storlekar som både passar Chihuahua och St Bernhard 😃

Älskade Charlie 🌺

SuperLimm
0

#4 #5 okej! :) Tänkte mest om den var billigare än VGW så funderade jag på att rekomendera den till en vars hund drar så mycket i kopplet. :)

Mvh Linn

Portie
0

#5 Tack, han passar riktigt bra i den! Rött är fint!

teezan
0

För mig var det lite tvärtom från vgw, metizo gav min hund skav på magen :( remmen är smalare än på vgw. Men det funkar om jag byter mellan alla de selar vi har här hemma, för att undvika att det skaver bort päls. Han har dessutom väldigt lite päls på magen så kan ju vara därför.

labradoodle
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tada! Vi får helt enkelt testa och se!

Älskade Charlie 🌺

VendelaS
1

#9 Blir en metizo för mig med :)

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

SuperLimm
0

#9 Så tjusigt! :D

Mvh Linn

labradoodle
1

Vi har bara gått en kvart och maken till mjuk promenad alltså!

Älskade Charlie 🌺

russin
0

Har sett dom i verkligheten, då jag träffade hon som gör dom (hon körde lite försäljning på en kurs jag gick) - men det som gör att jag inte köpte någon är min tvekan då bröstremmen ser ut att sitta så otroligt nära armhålorna 🤔

labradoodle
0

Man kan justera alla remmar, så frontremmen kan m.a.o. förlängas! 🙂 Men det kanske inte räckte ändå?

Älskade Charlie 🌺

russin
0

#14 - ingen aning hur mycket. provade aldrig, då jag enbart kikade på alla andra som provade. På alla bilder jag sett, så tycker jag remmen sitter så nära bakom armhålan.

Michaela-N
0

Jag tänker som #15 och vill inte heller ha en sele som sitter så pass nära armhålan. Har istället funderat på att köpa en Zero DC sele, efter vad jag sett på bild så verkar dom ha otroligt bra passform!

Praefatio
0

Tycker också att alla bilder på Metizo-selen visar en sele som sitter med risk för skav i armhålan. Synd, gillar den i övrigt. Jag gillar inte heller Zero DC-selen i #16, ogillar att den sitter över strupen.

Dessa selar alltså…

-Aida-
0

Den sitter ganska nära armhålorna men inte så dem skaver på min hund i alla fall, hans armhålor fick skavsår av de förra selet som heter walk your dog with love men Metizo skavde inte alls och armhålorna läkte fint på honom, har aldrig haft problem med detta sele.

Portie
0

Denna sele har aldrig gett skav någonstans så nej enligt mig sitter den bra. Är mjuka och sköna remmar med som minskar risken för just skav. Dessutom sitter spännet högt upp vilket jag gillar. Men alla har ju olika smak och denna passar ju såklart inte alla.