Vilken ras!
Hej!
Vilken ras passa mig?
Jag skulle gärna hålla på med agility och lydnad/rallylydnad. Gillar dom mindre modellerna av hundar. Gärna någon hund som gillar att vara aktiv på dagarna och gärna ligger och myser i soffan på kvällarna. Långhårig som korthårig. Men gillar att borsta och pyssla med hundar. Jag bor på en gård och därför måste den passa på gårdar.
Vilken hund skulle passa mig? 😃
Hälsningar Nellie
Border Collie? :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#1 Border Collie?! Står inget om att TS vill valla så nej.
Jag rekommenderar dig att kolla närmare på dansk/svensk gårdshund TS.
Det var det första som ploppade upp när TS skrev att h*n gärna ville träna lydnad/rallylydnad med en hund som både kunde vara långhårig och korthårig.
Dessutom är de väldigt intelligenta, snabblärda och man behöver inte ha alla BC's till att valla med :)
/ Cornelia Andersson,
supersöta, finns det någon ras med lite längre päls, långhårig?😃
Hälsningar Nellie
Kleinspitz eller mittelspitz? Mycket fart i dem och väldigt lydiga och arbetsvilliga! Lång lättskött päls. :) var först framtagna för att vakta gårdar och de lever fortfarande kvar i dem :)
#3 BC är väldigt duktiga på agility.
Hemsida: Nivinas kaniner
Sheltie alla gånger. Funkar bra med djur & är riktigt stjärnskott i agility & rallylydnad.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Har ingen erfarenhet av papillon själv men det låter som att en papillon kanske kunde passa. Eller någon av de andra raserna som övre personer har nämnt, dock ej border collie.
Shetland sheepdog!!!😃
Bild på min trefärgade valp
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
#4 och #7 Ja, BC är väldigt klyftiga, smarta, arbetssamma och duktiga hundar som är strålande stjärnor på Agility, Lydnad och det mesta de tar sig för. Men har ni tänkt på vilken sorts hund man får i vardagen när man skaffar en sådan klyftig ras? Jo, en riktigt jobbig en! En sån som vallar bilar, kanske är understimulerad, utvecklar problem i 1års åldern, har en jävligt jobbig tonårsperiod, är svår att få ner i passivitet osv. Problemen med en aktiv ras med alla dessa egenskaper som krävs i tävling men stjälper i vardagen, kan bli många. Och väldigt många orkar inte med denna typ av hundar.
Att dessutom säga att alla BC's inte behöver valla är som att säga att alla jakthundar inte behöver jaga eller alla draghundar inte behöver dra. Visst, det finns vissa som inte får komma till vallet pga olämplighet, men driften att valla kommer ALLTID finnas i hunden, och den är stark som tusan (detta gäller för de andra två exemplen med)! Det är den driften som gör att BC's kan komma att valla människor, bilar och annat, så stark är den. När du då tar bort det som är bland hundens största glädjeämnen, att få jobba med något den så länge har känt som ett "kall", så gör du fel, tycker jag. Man ska alltid sträva efter att använda riktiga arbetsraser till det de är framavlade till.
Därför brukar jag även avråda att skaffa jaktraser (bl.a jaktgolden o jaktlabbe) som sällskap. För lyckan de får i sina liv när de får jaga kan inget ersätta.
Nu finns det ju ändå BC's som aldrig kommer få valla, och jaktgoldens som aldrig kommer få jaga och de måste ju få leva de med. Men för dem blir det istället viktigt att hitta en aktivitet som lämpar sig som ersättning för vad de egentligen skulle ha fått göra. En jaktgolden kan man träna apportering med (med dummies) och en BC skulle jag tycka borde få jobba med nosen, genom ex. brukssporterna, eller använda sig av sina sinnen och kropp på något annat sätt som ligger rasen nära i naturen. Men det här gör man först när man har konstanterat att hunden inte duger till det ursprungliga ändamålet.
Slutligen så finns det en anledning till varför just BC's har krav på vallmeriter innan avel, det är för att bevara rasen som den aktiva och arbetsamma arbetsras den är. Därför ska vi inte försöka splittra rasen genom att använda den till andra huvudändamål än de naturliga.
Med andra ord så passar en BC inte in på TS beskrivning av vad hon önskar få ut utav en hund.
Tass Josephine
TS, En Cocker Spaniel (både engelsk och amerikansk) skulle kunna passa. Mycket pälsvård, och trimning, samt en del jakt (främst i den engelska) men annars toppenraser. Jag har själv en Eng. cocker och han är en väldigt glad och livlig hund som älskar all träning och att få hänga med. Jakten är det enda som sätter käppar i hjulet för dig, med mycket vilt omkring kan hunden dra. Ändå är det en såpass härlig ras som passar dig finfint på alla andra kriterier så jag rekommenderar en titt. Det är möjligt att det är mindre jakt i amrisen.
Tass Josephine
TS lyssna på #11!
Till alla andra: Det är pga att folk rekommenderar BC som "aktiv sällskapshund" som massa BC får problem beteenden, omplaceras och t.o.m avlivas. Hunden får lida för att människor inte tänker längre än näsan räcker.
Det samma gäller med raser som schäfer, amstaff, rottis, husky, osv, ska du inte använda hunden till det den är avlad för skaffa då för f*n inte hunden!!!!
Shelite är helt självklart och något du MÅSTE kolla in om det kan vara passande, trevlig hund, söta, snabba i agility, lätt lärda och smarta.
Annars kan du kolla på någon typ av spaniel, bichon havanais, pudel, papillon eller någon ras i grupp 9 :)
Nu var ju dock rekommendationen mer det som passade in på TS beskrivning.
Jag sa just 'alla behöver inte valla' just för den anledningen att vissa kanske inte duger till detdär med att valla.
Sen att det finns andra saker om rasen är en annan sak.
Nu sökte TS en hund att träna med, borsta, osv.
Vem säger dessutom att hunden inte ska valla, TS bor på gård och har kanske får? Gäss? (nu vet jag ju inte det, men det kan ju vara så)
:)
/ Cornelia Andersson,
Fast ska man ha bc så känns det som man söker det för att valla sina ~200 tackor inte för att träna agility för där finns det säkert 50 andra raser som passar utmärkt som agilityhund både #11 och #13 har mycket bra argument och poänger för att skaffa /inte skaffa bc Sen kan man ju köpa en bc omplacering som inte fungerar i vallningen och då ha ambitioner att träna hårt i ex agility elr bruks :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Jag skulle rekommendera att du kollar in Lancashire Heeler. Väldigt goa, lättlärda kelgrisar! Är vallhund i grunden men behöver inte valla för att må bra. Otroligt snabba för att ha så korta ben. ( ja hinner inte ikapp min 5 månaders valp). Jag ville ha en hund som va lättlärd och som ja kunde träna och tävla agility med även lydnad och rallylydnad står på menyn. Väldigt frisk ras det negativa för dig är väl att det är en väldigt lätt päls som inte behöver varken borstas eller badas. Dessa hundar följer med på allt du vill men tackar inte nej till gös i soffan när de bjuds. Lycka till i ditt rasval!
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Schipperke? mycket lättlärda, kvicka o aktiva hundar, men ändå en riktigt mysig ras som gärna sover under täcket ;)
Coton de tulear? Långhåriga små bomulls hundar, lättlärda och helt underbara! även kallad för "Clownen" bland alla hundar :) har haft min Cotte i 10 år.
Sheltie? mycket vanliga att se på agility tävlingar runt om i landet, smarta och mycket lättlärda!
Whels Corgi?-ursäkta ev felstavning: liten och trevlig hundras, lättlärda och glada hundar :)
Men även en fin liten blandras kan också vara en riktigt duktig agility/gårdshund/myshund ;)
#15, En BC passar inte bra in på TS beskrivning.
TS, Du kan skaffa väldigt många raser iom att du är öppen för pälsvård och även ger ganska gott om motion och stimulans. BC's är knappast det enda alternativet.
Tass Josephine
En jackis så klart!
Tycker att en sheltie skulle passa, då får du även pysslandet med pälsen. :)
www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyr
Jag tänker också på sheltie
Bichon Frisé skulle också kunna passa!
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Sheltie passar bäst in på din beskrivning skulle jag säga!
Jag tycker att den passar väldig bra in på TS beskrivning.
Sen att det inte är den enda rasen spelar väll ingen roll?
Det var BC som ploppade upp först i mitt huvud.
Finns fler här i tråden som endast skrivit en ras.
Då kan du lika gärna säga till de att det finns fler raser än just den som de skrivit.
/ Cornelia Andersson,
Mittelspitz, dansk/svensk, papillon eller sheltie.
Min mittelspitz var känd som "räcerspetsen" och SJUKT rolig att träna med!
Västgötaspets kan funka med, svensk gårdsras.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#25, Jag börjar bli smått irriterad nu. BC passar inte, har jag klart och tydligt skrivit i #11 "Med andra ord så passar en BC inte in på TS beskrivning av vad hon önskar få ut utav en hund." och givit GODA anledningar till. Det spelar roll att BC inte är den enda ras som finns, för ifall vi skulle ha 10 raser istället för 400 så skulle TS inte kunna hitta en ras som passar bättre in på hennes krav än kanske en BC. Men även då skulle den inte passa bra in. För den kräver för mycket än vad TS erbjuderoch troligen är för mycket hund i vardagen för TS och därav lätt kan utvecka riktigt jobbiga problembeteenden som det kan bli svårt för TS att hantera. Nu finns det fler raser än 10 stycken raser (400st) och då bör TS få tips om raser som passar bättre in.
Hade någon annan tipsat om en liknande ras som du gör (som inte passar in), ex. en renodlad jaktras så hade jag ifrågasätt dennes rasval med, självklart.
Precis som du tycker att rasen passar bra in, så tycker jag inte det, och utefter rasstandarden, uttalanden av BC ägare och det stöd jag har fått från folk på forumet här i min åsikt anser jag att har goda underlag till att avråda TS från att skaffa en Border Collie.
Tass Josephine
#0 skicka ett meddelande till mig om du vill ha mer fakta om sheltie!🙂
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
Klart att du får ha en åsikt. Precis som jag. Vi har båda skrivit vilken ras som vi tycker passar.
Står ingenstans vad TS kan erbjuda sin hund mer än
Rallylydnad, träning/tävling
Pälsvård, borstning
En gård att bo på (kanske med djur som kan vallas, vem vet?)
Ett hem för en dagaktiv hund som gärna kan mysa på kvällarna?
Vart i TS beskrivning står det vad h*n kan klara av för hund?
Ingenstans?
Jag gav ett exempel på en hund som passar in på punkterna jag skrev ovan och som TS skrev i sin beskrivning.
Hur kan ni veta vilka raser som TS klarar av?
Dessutom är det TS val. Vi kan inte mer än tipsa och ge råd, det är ändå TS som väljer. Annars kan vår diskussion fortsätta i evigheter..
BC, krävande ras, men man får så otroligt mycket utav den..
/ Cornelia Andersson,
#29 Ifall TS hade kunnat erbjuda sin hund vallning hade hon skrivit om det (och krävt det) för vallning är en sådan sport som kräver engagemang från början. Du kan inte bara "testa på att valla" eller "börja för att hunden tycker det är kul, behöver det". Du behöver intresse, kunskap och får eller kor eller annat djur som går att valla. TS skriver INGENTING om att hon kan erbjuda detta, varför att rekommendera en hund av valltyp som dessutom kräver vallmeriter för avel är helt olämpligt. De individer som inte funkar i vallet behöver mer stimulans än agility och rallylydnad/lydnad på hobbynivå. Det framgår att det är av hobbynivå/småtävlingsnivå eller satsar-inte-så-högt-nivå av att TS inte skriver mer än att hongärna håller på med sporterna. Därför drar jag slutsaten att hon inte satsar på SM i rallylydnad eller elitklass i Lydnad, vilket BC's har förmågan till och borde få komma till, eller åtminstone få träna i den mängd och stil som högre tävlingssituationer kräver. Förutom dessa sporter kräver de (som sagt) någon sport som är mer naturlig och uttröttande för hunden, typ bruks (som aktiverar hundens nos), för att ge hunden en chans till ordentlig användning av all energi den har. Det här skriver TS inte heller nått om att hon erbjuder. Eftersom TS inte har skrivit att hon erbjuder nått av det här jag har skrivit om, så klarar TS inte av en sådan hund. Man kan enbart döma utifrån den information hon har gett oss, och inte lägga till nått själv, för det kanske inte stämmer. Därför säger jag att TS inte klarar av en Border Collie.
Ja, det är TS val. Men hennes val kan påverkas ganska mycket av våra tips (det gjorde mitt val). Därför är det viktigt att vi ger korrekta och rimliga tips så att det går att fråga oss här i forumet om raser, och vi inte viftas bort som okunniga. Eller att hon faktiskt skaffar en helt olämplig ras, för att en person tipsa om det. Vi kan ju faktiskt inte veta hur mycket energi TS lägger på att läsa på om rasen.
Jag tycker precis som du att vi avslutar diskussionen, det är jobbigt mycket OT för TS och alla rastipsare. Det är klart att vi tycker helt olika. Vill du fortsätta den får du jättegärna skicka PM till mig (det är trots allt väldigt nyttigt med diskussioner av detta slag) så kan vi prata mer där, men annars säger jag tack och hej med dessa slutord:
En BC i fel händer är ingen rolig hund, precis som med alla raser. Rätt ras till rätt person.
Tass Josephine
Vill bara påpeka att jag inte lagt till något i TS beskrivning, om det var så du menade.
Jag tyckte som sagt att BC funkar och jag står ändå fast vid detta.
Väldigt OT (som ovan också nämde) och därför säger jag också tack och hej :)
/ Cornelia Andersson,
BC fungerar inte, föreslår att du läser på lite om hur lätt hundar blir understiulerade och även lite om rasen #31 :) Ett gott råd såhär på kvällskvisten!
Men som sagt, är ingen åsiktsfråga, det är fakta. Kan TS inte erbjuda någonting mer än det hon sagt är inte BC någonting för TS, finns mycket bättre lämpade raser då :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Chinese crested? Finns ju både nakna och powder puff så hur mycket päls du vill ha går ju att välja 😉 Full fart på dagarna, men kryper du ner i soffan har du garanterat hunden på armen under filten 😃 En riktig mysras med krut i! 🙂 (har själv en naken som vi kör lite agility och spårning med)
Behöver inte läsa något sådant då jag vet vad en BC kräver.
Har både tagit hand om BC och bott med BC över någon dag, samt att jag går hundutbildning med massa lärdom om hundraser :)
Tack ändå för tipset.
/ Cornelia Andersson,
#34 Sådan information om utbildning och erfarenhet behöver inte betyda att du har den bästa hundhanden eller hundkännedomen. En kvinna på ett hunddagis hade haft dagiset i över 20 år, ändå använde hon så våldsamma metoder så att jag tror att det klassas som djurmisshandel.
(Vill bara påpeka att erfarenhet inte är lika med hundkunskap, inte att du är skulle vara en sådan person.)
Tass Josephine
Som Sajtvärd för vallhundar iFokus vill jag jag inflika en sak gällande BC.
Släpp det! Ni kommer inte komma nånvart och TS behöver säkert bra översikt i sin tråd att själv sålla vad hon behöver. Ni har lagt in era argument och TS får göra egen efterforskning för vad för ras h*n känner passar för sig själv. Finns ingen anledning att stånga sig blodig mot varandra. Och vill ni prompt göra det kan ni skapa ny tråd eller PMa varandra.
TS: Om du undrar mer om vallhundar kan du hitta svenska vallhundsällskapet här: http://www.svak.se/
Och du kan börja kolla raser här: http://skk.se/sv/hundraser/
Lycka till. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.