Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 834 ggr
nashjamie
0

extremt stressad hund med andra hundar

Måste be om hjälp nu. För nu vet jag inte hur jag ska gå tillväga. Jag har "förstört min hund genom att låtit henne lleka och hälsa på alla hundar vi träffats då jag känner mycket folk med hundar och hon funkar så bra med hundar. Nu straffas jag för det då hon skriker och drar som sjutton efter hundar vi möter eller går med. Vad ska jag göra? Jag försöker stanna upp, klappa och prata lugnt med henne. Jag använder positiv inlärning. Sen en sqk är att jag tyvärr använt mig av mycket Boll kastning och pinn/kottkastning och jag är mycket väl medveten om att det inte alls är bra för hunden. Men jag har alltid trott hundar behöver kuta av sig sådär VARJE dag. Så som sagt har jag i princip förstört min hund och jah mår så extremt dåligt pga det här för hunden mår ju inte bra av detta. Jag har slutat låta henne hälsa på hundar (så gott det går) och det hjälper inte. Sen drar hon som tusan när vi går med andra hundar. Hon kan gå i långlina och kommer på inkallning men så fort koppel åker på så drar hon. Jag kör på att hon ska backa så fort hon går framför och är verkligen konsekvent. Men det verkar inge vidare. Jag vill gärna kunna promenera med mina vänner och se det som träning för hunden men nu kommer vi ingen vart och jag behöver verkligen hjälp nu. Stryp har jag uteslutit helt pga att det kan öka stressen. Hunden är ca 2.5 år. och vi kör skvallerträning så gott det går

Ambrose
2

Klappa inte om hunden eller prata lugnt med henne när hon uppför sig illa. Det stärker bara beteendet, alltså, hon drar och skriker = matte börjar gosa med mig = yes jag gjorde något bra så skrika och dra är vad matte vill att jag ska göra. Fortsätt med skvallerträningen och försök att bara göra det på så långt håll att du vet att det kommer lyckas. Skulle ni bli överraskade med en annan hund som kommer för nära innan ni hinner börja jobba så ignorera henne bara och gå bestämt vidare förbi den andra hunden. Spänn dig inte när du ser andra hundar utan ta det lugnt. Bara gå.. då avdramatiserar du det hela.. och hon får inte åt något alls av att dra.. ingen uppmärksamhet av dig.. och hon får inte hälsa på hunden… när ni sedan kommit förbi och hon väl slappnat av igen.. kan i värsta fall ta några minuter.. så berömmer du massor :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Rafflan
0

Det är ALDRIG för sent att lära om, och du har INTE "förstört" din hund :)

Prova olika saker när du möter andra hundar, prova skvaller träna, prova vända hundens rygg emot den andra hunden och säg åt hunden att sitta, prova gå fot, prova att ignorera och bara gå snabbt rakt fram?`:)

nashjamie
0

#1 hon går upp i sån stress att jag satt mig ner och massera bringan. Fortsätter jag gå sliter och drar hon mot andra hunden. #2 har dessvärre testat allt du skrivit där och jag bor på ett ställe där jag inte kan ta världens avstånd från hundar tyvärr. Hundar överallt. Går dessutom kurs med henne vilket jag måste fortsätta med så det börjar kännas lite jobbigt med detta nu. :/

nashjamie
0

Hunden blir så låst att den sväljer godiset helt, sätter sig inte fot och glömmer allt hon kan när hundar är i närheten.

DSG
0

Har du provat vgw-sele vid promenad. Kan hjälpa till att sänka stressen och dragandet. Mkt passivitetsträning och lugna promenader med sökövningar där huvudet används. Tänk på din egen reaktion/kroppshållning vid promenaderna, avslappnad men säker. Låt det ta tid. Du är långt ifrån ensam med de här utmaningarna och ni kan vända det med träning i lagom dos, lugn och tålamod. Lycka till

Majken!
1

Har du testat att mata din hund med mjukost-tub i de här situationerna?

Ambrose
0

#3 Jo.. men saken är den att hon kan se smeket som beröm, istället för ditt försök att lugna ned henne, hundar är inte så rationella, och då kommer hon att fortsätta stressa upp sig för det är vad hon får beröm för. När jag säger bara gå förbi.. så menar jag inte gå förbi snyggt och fint.. bara gå.. ignorera henne.. låt henne dra som en tok.. och när ni väl kommit förbi och hon gör rätt.. så beröm :)

Träna innan och efter mötet istället för precis under mötet. .tillslut blir marginalerna innan och efter mindre och mindre tills de är så små att hon gör rätt även under mötesögonblicket :)

//Ambrose

nashjamie
0

Tack så mycket för era svar. Jag förstår precis hur du menar med att bara ignorera och gå. Men det känns så elakt mot henne eftersom hon mår inte bra. Vill hjälpa henne och just i detta fall känns tyvärr inte ignorera som nägot som skulle funka för henne. Men kan ju testa igen. Hon drar som ett as mot hunden också så att bara gå är inte så bara. Men förstår absolut hur du tänker. Att ignorera och bara gå har funkat med många hundar för mig :) Mjukost på tub har vi faktiskt inte testat. Är det effektivt på en hund som stressar upp sig? Är medveten om att slickande lugnar ner hunden. Jag har funderat på vgw men är tyvärr ingen fan alls av hjälpmedel till hund. Vare sig nosgrimma eller vgw.. hört så mycket dåligt om dom.

Turast
0

Min hund har varit så grymt rädd för andra hundar att han blev blockad, det enda jag kunde göra då var att trycka in en skinkosttub i munnen på honom och gå ;) efter ett tag med skinkostmetoden var han inte lika låst längre och kan nu gå förbi andra hundar på rätt så nära avstånd :) Nu var ju min hund rädd och det är inte din, men skinkost är verkligen ett mirakelmedel ;) när de smaskar med tungan då de får i sig skinkosten skapar det en lugnande effekt, iallafall på min hund :) Hoppas det blir bättre och du har inte förstört din hund! Ibland gör man nåt galet men det går att fixa! Och att du ser att din hund inte mår bra och vill ändra på det är super! Vissa ser inte ens att sin hund är stressad osv :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Ambrose
0

#8 Det är väll jättesnällt mot henne att matte tar över så hon kommer bort från det stressiga ;)
Osten är också ett bra förslag och kanske kan du kombinera de båda :)

//Ambrose

nashjamie
0

Tack för era svar! Jag har kommit fram till att jag ska köra på att ignorera och bara gå samt köpa tuben. Jag funderar på om hon kanske är inne i en trotsålder? För när hon väl hälsat leker hon och sen skiter hon i hunden. Hon är liksom en hund som inte gör en fluga förnär annars. Genomsnäll och inte såhär ivrig. Kan det vara trotsålder?