träna på hundmöten
jag håller för fullt på och tränar hundmöten med min 17-veckors och känner mig helt lost. hon vill så hemskt gärna fram till alla hundar hon ser. är det på lite håll vill hon sätta sig och titta med allt fokus på hunden som möter. om hunden struntar i henne går det bra, men det finns kanske en på 10 sådanna hundar hos oss. så fort den andra hunden visar intresse, drar mot oss eller börjar gnälla tappar min tjej fokus totalt och vill bara fram. vi har testat att jag bara fortsätter gå och hon får hänga på. la ner det ganska snart eftersom jag fick släpa min valp runt halva kvarteret kändes det som. nu försöker jag istället se mötande hund först, ta henne åt sidan, sätta henne och låta henne titta, men klickar och belönar när hon tittar på mig. än så länge går det sådär, hon fokuserar 100% på den mötande hunden. igår fick jag henne att släppa det genom att stå en bit ifrån och ropa, och när hon la fokus på mig fick hon massvis med beröm och jag fjantade loss fullkomligt. det funkade, sedan satte hon sig igen och så fick man locka.
det jag oroar mig för är att jag gör en för stor sak av det. att jag gör hundmöten till något stort istället. hur har ni gjort när ni tränat hundmöten?
Jag bestämmer hur jag vill att hunden ska agera vid mötet, nöter in beteendet utan störning och sedan plockar jag in det i hundmötet. Hur vill du att din hund ska agera? Är det tydligt för din hund just nu?

vi har tränat en del på hur jag vill att hon ska agera vid störningar. kan vara allt från människor till att jag tappar saker på golvet (köttbullar), och det är att hon söker kontakt med mig och ber om lov. vi har hållit på lite med passivt lockade och det har funkat bra. på alla störningar utom hundar gör hon som jag vill, alltså söker kontakt. hon får gärna titta, men jag vill att hon söker kontakt innan hon reagerar på störningen med att vilja gå dit, och det är så vi har tränat det senaste. det fungerar som sagt bra så länge som hunden struntar i henne, men så fort den visar intresse blir hon helt till sig och ska dit. jag vet liksom inte hur jag ska ta inneträningen utan störning vidare när hon är så extremt duktig på det inne. jag kan tappa köttbullar i huvudet på henne och hon söker kontakt innan hon agerar. vet bara inte hur jag ska ta detta vidare på just hundar som är så oemotståndliga.
Jag vet inte vad passivt lockande är, så det kan jag inte uttala mig om. Du har ju en väldigt ung hund, det ni behöver är mängdträning för att befästa ett beteende. Min hund är 1.5 år och hon har fortfarande några hundmöten (ca ett av tio-femtion) som blir lite tokigt, för hon glömmer bort vilket beteende som hon ska använda sig utav. Strula inte så mycket, fortsätt nöta och se till att din hund lyckas, och låt tiden sköta resten.