Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 6029 ggr
[Pandapuh]
0

"Er" ras

Vilken ras har du och varför fastnade du för just den? 😃
(ta gärna med en bild på vovven!)

AilyAdams
4

Cavalier 

Det var vår första hund och vi läste jättemycket om hundar innan vi skaffade denna.  Det är en ras för sällskap och sängvärme. 😉

Hennes syster är en mästare på agillity så hade någon i familjen varit intresserad av det fanns den möjligheten också.

Hon är en helt fantastiskt lugn och trygg hund. Ligger hon på golvet och man kommer springande mot henne ligger hon kvar så att man måste hoppa över henne, för hon lyfter inte ens på huvudet.

Heter det De eller Dem?

Wellcraft
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lagotto romagnolo.
Jag ville ha en krullis & denna ras visade sig vara perfekt.
Duktig på vattenapportering, mer skärpa än en pudel, arbetslust till tusen & intelligens på hög nivå..
Envisa när uppgifter ska lösas & fulla med egenheter och roliga beteenden.
Det är dessutom en stabil ras som går bra ihop med andra djur & människor.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Fridaaaa
0

Sankt bernhard - Stor härlig ras, kräver lagom med motion och aktivering. Bra gårdshund, passar ute på landet :)  Stora nallebjörnar.

Papillon/chinese crested powder puff - Två hyfsat lika raser, kräver ungefär det samma och lagom storlek :) Underbart söta med.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

labradoodle
4

Blandras mellan Labrador Retriever och Storpudel (a.k.a. Labradoodle). Jag fastnade för blandningen eftersom jag gillar de båda rasernas egenskaper samt allergivänligheten (i vårt och många andras fall) och utseendet på denna mix.

Föräldrarna och tidigare valpar från dem avgjorde, då de är fantastiskt roliga, smarta, flexibla, människokära och lätt att lära.

Här är Charlie :)

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Sugar Mist
4

Skaffade en aussie för att det är en mångsidig hund med attityd och fart i lagom format. 

Bild av Neoverona

-

Misarn
1

Vi har två Leonberger och vi fastnade för allt hos rasen, egenskaperna,utseendet ja allt!  Dom är otroligt personliga och egna och påminner inte alls om någon annan ras vi har haft eller träffat. Vi ville ha en större mångsidig ras, men som trots sin storlek fortfarande skulle kunna vara väldigt aktiv och vilja vara tillsammans med oss med en stark flockinstinkt och värdesätta familjen. Det är en aktiv ras som vill vara och arbeta tillsammans med en, men som fortfarande tänker otroligt mycket själv. Men som en allsidig gårdshund så ska rasen ha dom egenskaperna, kunna ta eget initiativ och ha en vaktinstinkt och det vill vi ha när vi bor utanför stan på en gård. Vi fick allt i en hund och vi har tränat både lydnad på bruks, gått spår och sök kurser, tränat apportering och testat freestyle, men dom är också med oss i trädgården, på födelsedagar, träning,  olika evenemang, i soffan och kollar på film, där vi är där är dom och finner sig i det. Otroligt stabil och lugn ras med en motor.

luckysheltie
2

Shetland sheepdog (sheltie)❤️

Skaffade en sheltie för att min mamma hade en sheltie när hon var liten och när jag fick se bilder på hennes sheltie blev jag förälskad. Jag läste och läste om shelties (i fem år) och rasen var perfekt för våran familj. Nu fem år senare har jag fått igenom att vi ska ha en sheltie, så nu har vi Lucky.

-Fakta-                                                                                                                                                         Sheltien är en aktiv hund som passar dom flesta. Rasen är mångsidig och passar bra till många hundsporter t.ex. agility och freestyle. Rasen är lättlärd, livlig och följsam. Ja, lite fakta!

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

[FridaGenborg]
1

Skaffade Shetland sheepdog för dom är allmänt lätt att ha och göra med. Sökte efter en hund som är lättlärd och som mer än gärna vill träna men som samtidigt kan ta det lugnt. Jag sökte efter en träningskompis för kul skull och inte alls för tävling men har nu intresserat mig för agility bland annat och kommer nog börja tävla så jag valde helt rätt hundras för Sheltien passar utmärkt för agility.

Kan ibland tycka att det är en ras som är lite för vek, det hade inte gjort mig något om min hund hade lite mer attityd än vad han har men jag är absolut inte missnöjd med mitt val av ras. Den passar mig alldeles utmärkt ❤️

Här är en bild på min Pussel.

Carry-Rocksalt
4

Welsh Springer Spaniel. Rasvalet var väl inte så välplanerat, utan vi mer snubblade över en bild på en urgullig Welshvalp och så började jag läsa mer om rasen och bestämde att det var en sådan jag ville ha!

Paxxa
5

En BC för att.. Hon levde i misär och skulle avlivas. Skulle egentligen ha en aussie men blev den här. Inget jag ångrar. Vill ha en hund som är smart, smidig, arbetsvillig, lättlärd, fartfylld. Jag fick allt jag önskade. Men skulle inte valt en BC om det inte vore för denna situation.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Saffran0Spice
2

**Italiensk vinthund
**En rolig, liten och fartfylld ras med många likheter till apor, katter och kängurur. Rasen har race både inne och ute i väldigt höga hastigheter men kan på en halv sekund bli en soffpotatis 😃
Valde rasen av en slump, man kan säga att jag halkade in på ett bananskal - men ångrar mig inte det allra minsta!

Rossi är liten men kraftfull, har energi så det räcker för tre hundar men kan ändå ligga lugnt och slappa i mitt knä om det behövs. Vi är mycket ute i skog och mark, håller mycket på med kurser och annat kring vårat BHK. Många tror att hans storlek och hans kläder gör honom till en liten vekling och en handväskehund, men när man väl lär känna honom och hans ras så får man veta hur lite av det som stämmer ^^

Lilllens
1

Och jag har…Mops, Mopsmix och rottweiler. De två förstnämnda är de jag köpt själv, och Jag vet inte alls varför det blev mops egentligen. Jag hade sen länge bestämt mig för en Staffordshire Bullterrier, men jag kände väl kanske att det skulle bli för mycket med en mer krävande hund så jag köpte mopsen. Sedan kom mopsmixen som en överraskning, jag skulle vara hundvakt åt henne i en vecka. Men hon fick stanna kvar. Jag kommer inte att köpa mops igen, och inte heller en ren sällskapshund för de har inte det jag nu kommit fram till att jag vill ha i en hund. Men jag ångrar ingenting och mina hundar är fantastiska. Rottisen köptes för 9år sedan av min morfar, hon bor inte med mig utan hos honom och min mormor. Henne har jag vuxit upp med, gått på kurser, ställt ut och tränat med. Jag älskar den rasen och vill ha en i framtiden. Jag har fastnat för Rottisen pga dess arbetsvilja, lojalitet, och temperament.

tjoopa
4

Bichon havanais Sökte efter en tålig och lättanpassad sällskapshund. Hittade bichon havanais av en slump och fastnade direkt för allt jag läste om den, både temperament utseende och mentalitet passade oss perfekt. Efter att ha träffat rasen var vi fast, en gång havanais alltid havanais! :D En av dem bästa sakerna är rasens sätt att anpassa sig till situationer och omgivningar, dem går oftast med ett leende och svansvift genom livet 💖

Vattenskadad
3

Vi har sammanlagt fyra yrvädern, den första tjejen var en hund som min sambo växt upp med, en polski owzcarek nizinny. Härlig, fluffig, lagom skarp hund så nästa hund blev naturligtvis en likadan som har allt det och lite till. Den tredje blev en groenendael, mysig, skarp och träningsvillig. Detta eftersom vi stötte på en härlig tervuerenflicka och fjärde hunden är en laekenois. Rasen är en skämtare och humoristisk i alla lägen. De senare är valda eftersom vi ville träna med våra hundar, men även att de skulle fungera i en familj. Skärpan fick inte vara för stor, speciellt inte i närheten av barn. Våra hundar fungerar fint på planen och ännu bättre i sin familj.

[Pandapuh]
2

Jag är helt förälskad i Chinese Crested dogs. (speciellt den nakna varianten)
Gillar att de har hög energi, orkar springa och leka på promenaderna. De är alltid glada och man kan se hur de skiner upp när de gör något hon de tycker om.
Sedan är de även lugna, skäller inte så mycket och är extremt lyhörda. Stor vilja för att jobba. De är enmanshundar, de tyr sig oftast bara till en person vilket jag gillar hos rasen. 

Eftersom de inte har en massa hår i vägen för ansiktet kan man se deras olika grimaser som de gör när de är glada, helt galna eller sura. Vilket är väldigt charmigt! Nakenheten gör att de är extra mysiga och varma att gosa med. Underbara att ha jämte sig under täcket en kall vinter kväll. Eftersom de är nästintill helt nakna är pälsvård inte jobbigt öht. 

Planerar är just nu att skaffa en tik av samma ras som sällskap till min Chanel, är väldigt glad över det beslutet.❤️

LinaK
3

Bichon havanais, skaffade rasen för att jag ville ha en smidig liten hundras som var villig att följa med på äventyr men samtidigt inte ha något emot några dagar på soffan. Väldigt anpassningsbara och lätta att ha med sig överallt i alla miljöer är ett stort plus.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LinaK
1

Jack russell terrier, har aldrig varit förtjust i denna ras och har sagt att jag aldrig skulle vilja ha en. Tills jag träffade min uppfödares hundar och har insett att det handlar mycket om vem som håller i kopplet när det gäller denna hundras.

Vi var ute efter en hund som lite klyschigt var som "en stor hund i litet format" och det kan man verkligen säga att en jack russell är. De är väldigt robusta och tåliga, min leker bäst med lite större hundar. Vi ville ha en hund som var modig i skog och mark och som inte var rädd att skita ner sig och det stämmer verkligen med jack russelln även om det såklart finns undantag. Ville också ha en hund som var lättlärd och villig att träna, det fick jag. Min hund ger alltid 110% i träningssammanhang och kanske är det rasens envishet som gör att dom aldrig ger upp när det handlar om träning. Det är en ras som kräver mycket av sin ägare både träningsmässigt och i vardagen, då blir det en riktigt rolig träningskompis.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Boris/Vlad
3

Engelsk bulldogg
Låter bilden tala lite för sig själv 😃 En personlig, smått egensinnig ras med lagom motionskrav som bidrar med massor av humor i vardagen. Har alltid älskat deras utseende och rasen i sig kunde inte passat mig bättre. Har även Fransk bulldogg.

OurOzzy
0

Sheltie - då det är en mångsidig och lättsam hund som är med på allt och för att den passar mycket bra in i våra liv. Vi valde att skaffa en sheltie som första hund då vi kände att det var en ras som vi alldeles säkert klarar av och har förutsättning att stimulera plus att vi vill träna och tävla i olika sporter. Har klickat helt perfekt och med denna underbara hund är det lätt och roligt att ha hund. 🙂

www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyrSkämtar

Vizzla
0

Jag har Tax. Det var inte mitt förstahandsval när vi började prata om hundraser men husse tyckte dom var så coola i sättet. Vi åkte och träffade några kennlar och gick på utställning för att lära oss mer.

Det jag fastnade för var deras vänliga lynne, deras orädda sätt, deras fantastiska spårnos. Å inte minst av allt deras charmiga utseende :) Aldrig ångrat mig!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Zvintos
3

Staffordshire bullterrier - fastnade dels för rasen pga dess härliga charm! De kan verkligen konsten att få en att skratta, med sina upptåg och sätt att vara. Gillar även deras fysik, dvs liten men kompakt, och även såklart deras kärlek till människor (både stora och små). De hänger med på allt, så länge vädret tillåter*, oavsett om det är en fjälltur eller en slödag på soffan.

*Självklart varierar det, men ogillande av regn och rusk/kyla är ganska vanligt inom rasen.

[Nalle-]
0

Jag har en storpudel :) Tycker det bästa med rasen är att den är så allround, man kan hitta på i det närmsta vad som helst och de tycker alltid att det är helskoj! Jag tränar aktivt tävlingslydnad och personspår med min och han tackar aldrig nej till ett träningspass, men det kan lika gärna gå flera dagar när vi bara strosar på promenader och han är lika nöjd med livet ändå. Storpudeln är också väldigt fäst vid sina människor, min Asko ska helst sitta PÅ mig i soffan och han är väldigt enkel att ha lös på promenaderna då han alltid håller sig nära. Skulle jag beskriva storpudeln med 3 ord hade det varit livlig, lättlärd och följsam! Värdens bästa livskamrat :)

VendelaS
0

Schapendoes

När jag skulle köpa min första hund kollade jag runt på många olika raser för att hitta den perfekta. Min familj hade sedan innan en schapendoestik. 

Jag ville ha en lättlärd, intelligent och smidig hund att träna/tävla lydnad och agility med. Hittade många hundar som passade in på den beskrivningen men valet föll till slut på schapendoes eftersom jag inte ville ta mig vatten över huvudet med en för svår ras som första hund. Blev en schappe eftersom familjen hade en då, ett säkert kort kan man väl säga. Visste allt om rasen.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

LuLeLo
0

Cocker Spaniel (Engelsk)
När vi skulle leta efter nästa hund skulle vi ha en lite större hund än den första med mycket mer "go" i. Ett av mina huvudkriterier var matglädjen. Det var viktigt att hunden skulle fungera väl som en träningskompis till mig och eventuellt tävlingshund samtidigt som den skulle vara en riktig allroundras att testa på allt med. Samtidigt ville jag inte ha något allt för krävande med tanke på skolan. Då blev det en Cocker Spaniel, en glad, träningsvillig, matmotiverad och aktiv ras som passar mig perfekt :)

Tass Josephine

Whippetgerbilen
0

Vi har en Whippet, det var min mamma som bestämde hundras så om jag hade fått välja hade jag aldrig NÅGONSIN valt Whippet! Men det är väl bra att bekanta sig med flera sorters hundar även om whippet inte är min drömhund så står han mig väldigt nära även om jag inte är hans favorit😉

Dogs is my world ♥

neapeaw
2

En aussie. Ville ha en mångsidig hund med stor arbetsvilja och följsamhet. Valde bort BC då den är för vek. Ville ha en lättlärd men tuff hund. :) Här är min texa :)

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
[tk1971]
1

Självklart jack russell terrier. En allroundhund, pigg och livlig, man blir glad av den och man kan göra så mycket med den. Perfekt storlek, gillar också utseendet i övrigt.

molam
1

Bearded Collie, har haft hund sen jag var bebis och alltid beardisen, det är en underbar ras och en PERFEKT Familje hund, snäll och smidig har aldrig på nått sätt råkar skada små barn (Varken Sprungit över Småbarn eller bitit nån eller nåt hur snälla som helst) småbarn har satt sig på vovvarna och dom har bara legat kvar till barna gått iväg, alltså en genomsnäll hund som verkligen behövs med tanke på att deet alltid funnit småbarn i huset, Lättlärd Ras som älskar att jobba med en perfekt dos av energi inte för mycket inte för lite, Lite svår att vänja in på olika torrfoder då med tanke på att dom är så känsliga, och det tillsammans med höft problemen som är väldigt vanligt på denna ras är det ända jag kan racka ner på! ^^  Älskar helt enkelt hundrasen! MEN det blir troligtvis rasbyte när jag Flyttar hemifrån, då Blir det troligtvis Saluki eller Borzoi ^^

Tre av fyra på bilden ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Vildavestern
0

Jag har en Skotsk hjorthund.  Jag har tidigare haft whippets och greyhounds så att det blev ytterligare en vinthund var ju inte så överraskande… Jag hade länge sneglat på de stora lurviga varelserna på utställningar och när allt klaffade med tid,pengar och uppfödare med kull så var det inte svårt att låta lille Dougal flytta hem till mig. Jag älskar vinthundarnas temperament och de är så vackra att se på, lugna, vänliga och fullt ös när de springer.

Unfortunately, common sense isn't that common.

Agda
1

Har en Norsk älghund, grå (gråhund). Är uppvuxen med rasen (eller nja, inte 100% renrasiga, de har haft någon procent jämthund i sig, men de har sett ut som rasrena gråhundar), och var den enda jakthund jag kunde tänka mig att ha.

Ronja&Ila
1

Aussie. Pågrund av hennes pappa( inte utseendet). En ras med mycket humor, självständighet, fart och smidighet osv , osv ;) Skickar med en bild på båda!

JoannaLi
1

Jämthund - en ras som jag har växt upp runt. Helt underbara familjehundar, första hanen (som skaffades när jag var 3½) var som en storebror till mig, som inte nödvändigtvis var en knähund som ville klappas jämt, men som kunde känna på sig när man mådde dåligt och direkt stod intill och erbjöd en kram och en tjock päls att gråta i. Har dessutom aldrig sett en hund älska en människa, som han gjorde med morfar. <3

Samtidigt som de är mjuka, lekfulla, men smarta hundar inne i huset, så på promenader har man en stor, kraftfull hund, som med vaket öga betraktar och dömer omgivning. Med rätt motivation har man dessutom en helt underbar tävlingskompis! Jappe hoppas jag kunna tävla i någon lätt lydnadstävling med, så länge vi får till skvallret, och om man lägger ett spår (Person-, blod-, eller viltspår spelar ingen roll) till Tassa, så är man helt klart den smartaste människa hon mött ^^. Och sedan i jaktskogen… En jagande jämte är något som kan bringa en tår till ögat! Skärpa, total fokus, målmedvetenhet, styrka, smidighet och det - ibland något dumdristiga - modet… 

Hade jag kunnat ha en jämte själv (dvs. kunnat lösa jakten på något sätt, då jag inte jagar), så hade jag tagit en, på momangen! <3

htt
0

Dansk-Svensk Gårdshund 👍
Jag ville ha en liten och tuff hund, korthårig.  
Tävla och träna inom rallylydnad och agility samt kunna ställa ut utan att behöva förbereda hunden flera veckor i förväg. Dessutom är de så snygga och mysiga!

Majken!
1

Tysk schäferhund (av brukstyp). Den ras som har den arbetsvilja och det mod som passar det jag vill göra, utan att ha så pass mycket skärpa att den skulle gå mig ur hand.

Sugar Mist
1

#34 Hon är så himla fin!

-

Majken!
1

#35 Jag kan bara hålla med dig!

CissiD
0

Jag har en 5 månader gammal Lancashire Heeler hemma. Vi valde den rasen efter att ha varit på mydog mässan i Göteborg för att kolla på de raser vi va intresserade av(ingen av dem va heelern). Rasen passade oss perfekt och charmade oss direkt även om ja va mycket skeptiskt till de korta benen;) Jag ville ha en träning/tävlings kompis i agility och lydnad och testa på nästan alla andra saker man kan göra med en hund. Medan min kille ville ha en smart myshund att gosa med i soffan. Väldigt olika saker vi ville ha men heelern passade perfekt hänger gärna med på allt men äter inte upp ytterdörren om man tar en ledig dag eller två! Han är bara ca 10 veckor på bilden om jag inte minns fel.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

CissiD
0

Ojoj fel bild! Där är han 5 månader det va denna bilden som skulle kommit med!

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

HerrMoro
3

Har en berger des pyrénées à face rase (och en papillon, men han är egentligen familjens)!

Mina föräldrar har varsin belgare och jag ville ha något liknande, men som var lite mindre och… lite starkare i karaktären kanske?
Bergern passar mig perfekt. Allroundhund som inte bangar för något, varken i träning eller vardag. Nyfiken, framåt, envis, viljestark och med mycket energi. Alltid pepp och full av egna hyss. Men med en liten dos reservation och vakt. Lite lagom sådär; enkel att ha lös, varnar ute på vandring men simpel att ha med till vänner och i andra sociala sammanhang.