Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 15149 ggr
idawickstrom
1

Mittelspitz för-och nackdelar

Hej! Jag har kollat på olika hundraser en tid, och jag har faktiskt fastnat för mittelspitz. Min nuvarande livssituation är inte ett ideal för att skaffa hund, men jag kan inte låta bli att drömma om det! Jag skulle gärna höra allmänn fakta om denna ras, och era egna upplevelser . T.ex. Om hur du har skött hundens mäktiga päls , och såna vardagliga saker :) TACK!

Wellcraft
0

Jadu, jag har lärt känna två exemplar ordentligt och båda har varit underbara MEN - de skäller. Mycket & ofta. Det är ju ändå en spets, så det är ju typ det man får på köpet, man får ta det helt enkelt.

De har varit otroligt samarbetsvilliga dock, älskat både människor & andra hundar.
Smarta, kvicktänkta & intelligenta. Aningens självständiga men trivs  med att jobba ihop med sin förare.
Den ena kunde gå löst var som helst medan den ena inte kunde gå lös någonstans, har ju med en del träning att göra också.

Rasen har gjort bra intryck på mig. Pälsarna sköttes med karda & borste.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

idawickstrom
0

Har också funderat på en finskspets, det är något med spets som talar till mig , haha. Ja, det beror så mycket på hur man tränar dem och hunden i sig. Tack för svar :)

Wellcraft
0

#2 Spetsar är underbara hundar speciella & "spetsiga" haha!
De finska spetsar jag träffat på har också gett ett bra intryck, livliga, livsglada & kan koppla av ordentligt men arbetar gärna när det är dags.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

fredricakarlsson
0

Jag har en mittelspitz :) underbar ras som man verkligen fastnar för! Men det är som 1 säger, de skäller. Det är ju en vakthund från början och de har de ju fortfarande kvar. Min hund vaktar och är väldig skeptisk mot människor, men samtidigt älskar han människor när han väll har hälsat på dem. Men skällandes är något man kan träna bort. Träna hunden från början att det bara är ok att skälla när du säger till eller om nu någon kommer. Jag vill ha hundar som skäller om det kommer någon men de ska sluta när jag säger till. Har jag och min hund varit och tränat osv en hel dag och han är trött så skäller han inte så mycket. Kommer någon in i huset så är han mest uppmärksam och muttrar lite, men å länge inte jag reagerar på ett ovanligt sätt så lägger han sig ner och sover igen. Deras päls är underbar! Sköter sig själv!an ska borsta dem en gång i veckan men det är inte alltid jag gör de :p och de blir ändå inga tover eller knutor. Vissa fäller mer och vissa mindre..