Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 8417 ggr
tjoopa
0

Pondus färskfoder

Vad tycker du/ni om detta foder: http://www.pondusfoder.com/produkter/3-x-p Positivt? Negativt?

[VargVikens]
0

Jag har provat det för länge sen och upplevde de som ett bra foder. Tycker inte att det la på onödig vikt samt att de känns väldigt fräscht jämfört med tex klass. Sen innehåller ju inte pondus spannmål eller onödiga kolhydrater heller vilket är ett stort plus.

tjoopa
1

#1 Är det i stil med VoH (om du har testat det) tycker du? Känns bättre att köpa närproducerat istället för något som fraktats från andra sidan landet typ :)

[VargVikens]
0

Jag ger VoH just nu eftersom de har ett väldigt bra valpfoder.  Jag vet inte hur deras övriga foder är men jag skulle gissa att de är ganska likt faktiskt, det finns ju innehållsförteckningar på deras hemsidor.

tjoopa
0

#3 Joo men jag är inte riktigt nog insatt känns det som, ser vad det innehåller men vet inte vad som är bättre eller sämre… Tänkte att någon mer insatt än jag kunde ge lite input så det blir lättare att välja :)

[VargVikens]
0

#4  Jag förstår. Det är ganska individuellt vad man vill ge sin hund beroende på hur aktiv den är, storlek, vikt osv.  Det finns så många åsikter om vad som är bra och inte bra så man får skaffa sig en egen uppfattning om vad man tycker är bäst. tex jag skulle aldrig ge mina hundar torrfoder/burkfoder med smaktillsatser, socker, färgämnen , mängder med spannmål och "köttbiprodukter" som lika gärna kan vara fjädrar som också räknas som protein.  

Försök tänka på hur mycket hunden rör på sig, om den har lätt att gå upp i vikt osv och välj ett foder med rätt näringsvärde efter det. Rör ni er mycket vill ni ha ett proteinrikt foder osv.

tjoopa
0

#5 Vi ger just nu RC som verkligen är ett skitfoder innehållsmässigt, tyvärr är det inget annat som går hem hos våra två :( Den yngre unghunden skulle verkligen kunna lägga på sig 1 kg eller mer. Den vuxna är i rätt bra hull men pälsen är ingen höjdare :/ Dem rör sig relativt mycket (för att vara sällskapshundar) och båda är av en liten ras som Vad jag förstått bränner mer kalorier :) Det enda kruxet är att vi måste ha plats i frysen och sedan var det ju det där med att hitta rätt färskfoder… Vi kommer nog att testa Pondus spannmålfri så får vi se hur grabbarna funkar :) Annars finns ju både VoH och Mush vaisto i grannstäderna.

[VargVikens]
0

#6 Jag tycker ni ska testa i alla fall och om det inte verkar passa så är det ju bara byta, kom bara ihåg att fasa in de nya fodret :) Lycka till !

tjoopa
0

#7 Helt klart värt att testa :D Hur fasade du in när du började med fodret? Hur många dagar? :) Tack :D

[VargVikens]
0

Det är också olika beroende på om hunden har en känslig mage. Jag har aldrig haft en känslig hund så jag har fasat över  på några dagar, runt 3 dagar. Du ser ju hur magen reagerar, om den reagerar mycket så drar du bara ner nya fodret och förlänger tiden. Börja med nån matsked först och prova dig fram.

tjoopa
0

Får testa då :) Den äldre har ätit VoH tidigare men den yngre har aldrig ätit annat än torrfoder så jag får nog gå lite mer långsamt fram med honom. Stämmer det att fodret bara håller 1 dygn i kylskåp? För mina småttingar äter inte en 500g korv så snabbt :/ Om dem skulle ätit färskfoder helt så äter dem bara ca 250g tillsammans/dag…

Praefatio
0

#10 Min hund äter ca 300-350 gr/dag och äter alltså upp två korvar på tre dagar (första dagen 2/3 av ny korv, andra dagen 1/3 av gårdagens korv + 1/3 av ny korv, tredje dagen resten av gårdagens korv). Så han äter foder som legat 1-2 dygn i kylen och det är aldrig någon fara, jag lägger det i en burk med tättslutande lock bara.

tjoopa
0

#11 Ger du Pondus? För VoH kan ju ligga i kylskåp 3-4 dagar men på Pondus hemsida står det att det ska ätas inom 1 dygn :/

Praefatio
0

#12 Nej, jag ger ju VoH… Vad konstigt att det skulle vara olika, kan det bero på att Pondus innehåller lax?

tjoopa
0

#13 Men VoH har ju också en sort som innehåller lax? :/ Undrar också vad detsom gör att hållbarheten är så mmycket kortare :(

Praefatio
0

#14 Ja, de har ju det, jag har faktiskt ingen aning om varför hållbarheten skulle vara så mycket kortare… Kanske är en bra idé att ringa/mejla och fråga? :)

tjoopa
0

#15 Får nog göra det :)

Fenix_Chicci
0

3 dagar minst bör det hålla i kylskåp. Står en dag på Mush med har jag för mig men det håller definitivt längre.

250 gram för två tycker jag låter lite lite. Om Elvis väger 6 kg bör han äta ca 180 gram om dagen. Harvey har jag ingen koll på vad han väger men om han inte är helt fullvuxen bör han äta efter den förväntade vuxenvikten. En liten hund kräver oftast mer mat än en stor hund procentuellt, runt 3% av vikten är lagom att börja med men det är ju individuellt såklart. 

Vad gäller fodret så tycker jag det är lite kalcium i, det kan behöva tillsättas mer. VoH innehåller mer kalcium men har liknande innehåll.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

tjoopa
0

#17 Dem kanske skriver 1 dag för att man inte ska kunna klaga på att maten blir dålig fort? Okej, jag kanske får ge lite större giva då. Jag har testat VoH tidigare och Elvis var inte så överförtjust i det så jag tänkte testa något annat. Pondus är närproducerat och det kan jag få "hemkört" 1 gång i månaden :) Såg att någon skrivit att det var lite låg kalcium men det borde väl gå att lägga till?

Praefatio
0

#18 Kalcium är plättlätt att lägga till själv. Ge extra råa tuggben eller krossat äggskal i maten eller benmjöl i maten bara.

tjoopa
0

#18 Joo, tänkte göra så :) Finkrossat äggskal borde ju gå ner :)