Freestyleprogram
Riktar mig till dem som håller på med freestyle!
När ni gjorde ert program valde ni först musik för att sedan lägga in rörelser eller lade ni upp ett program med rörelser och sedan valde musik?
Vad är enklast?
Får man mer poäng för "svåra" rörelser eller "enkla" rörelser som är mer välutförda?
Ge gärna alla tips ni har, förhoppningsvis ska jag starta i freestyle klass 1 med min aussie i oktober :)
Först musik sen sätta ihop program har jag hört ska vara lättast har dock själv inte tävlat i freestyle än, men kör lite hemma. Anpassa musiken efter hunden tex väldigt pigg hund snabbare låt etz
Brukar börja med att välja en låt som är lagom snabb och ger bra känsla.
Sedan räkna takten i musiken och visualisera vilka rörelser som passar bra var. Brukar välja rörelser som jag vet hunden kan till 100 % och skippa dom allt för svåra för på en tävling är det så mycket annat att tänka på ändå, så bättre att välja saker som man känner sig helt säker med.
Sedan brukar jag gå programmet själv utan hund, och efter det börja träna med hund.
Det jag har läst av reglerna så får du bättre poäng av ett väl genom fört och bra ihopsatt program än om du har massa svåra rörelser som blir slarvigt gjorda.
Hoppas det gå bra med framtida tävlingar =) måste skärpa mig och försöka ta mig ut själv snart också :P
Tack så mycket för svaret! :)
Ja, de ska bli riktigt spännande, kanske blir tävling i oktober :)