Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 11295 ggr
JamieBlue
1

Juckar/rider på andra hundar

Hej! Några tankar kring min hunds beteende?

Han är en tvåårig flat som började på hunddagis förra veckan och han har inte tidigare gått på dagis. 

Utanför dagis så är han är väldigt social och ivrig gentemot andra hundar, även för att vara flat. Det är inte så många hundar som orkar/vill leka med honom eftersom han är så "på".  De som han leker bäst med är den kullbror som han träffat mest, som också har hög energinivå, och en jämnårig flat-tik som är skarp och inte tvekar att visa MYCKET tydligt när hon tröttnar på honom. Han funkar förvånansvärt nog rätt bra med valpar, trots att han är väldigt ivrig så är han rätt försiktig med valpar och de är ungefär lika envisa och lekfulla som han är. Förra veckan träffade han dock en fyra månaders hanvalp och de lekte jättebra ihop förutom att han flera gånger försökte jucka på honom. Vi sjasade ner honom varje gång och sade ifrån och mot slutet gick det bättre för han var tröttare och orkade väl inte hålla på och dumma sig. 

På dagis så försöker de hitta lämpligt leksällskap till alla hundar medan de är i rastgården och de har försökt med några olika tikar  men problemet är att han börjat jucka på alla. Föreståndaren sade att hon antingen trodde han var översexuell eller att han var stressad. Nästa vecka kommer några andra, skarpare tikar tillbaka till dagis, som de skulle försöka låta honom leka med. Föreståndaren var inte direkt bekymrad utan sade att det kan nog bli bättre efter att det gått lite längre tid, alternativt att han får lekkamrater som är tydligare mot honom. 

Det känns ändå lite tråkigt att han beter sig så, tycker jag. Tror ni jag kan göra något åt det här hemma för att förebygga eventuell stress eller behöver han bara vänja sig? 

Hemma så juckar han aldrig på något eller mot någon, med undantag för händelsen med valpen förra veckan. Är medveten om att han har hög energinivå och ganska nära till stress men han har inga problem med att slappna av när vi inte gör något här hemma. Vi tränar jakt och passivitet regelbundet. Delar av jaktmoment och kortare passivitetsövningar blir det varje dag. Längre träningspass blir det 2 ggr i veckan.

Saffran0Spice
0

Är han kastrerad och/eller överväger ni det?
Är han översexuell så kan det dämpa isåfall =)

[Jens]
2

Det handlar inte om att en hund är översexuell! Inte alls och istället för att jag ska förklara så kollade jag på nätet om någon annan hade skrivit det jag vet och då hittade jag denna sida: http://hund.annasuss.com/2013/11/09/sanningen-om-hundars-juckande/

Smilla177
0

Min lilla tik har alltid juckat på andra hundar även människor, när hon börja på dagis så gjorde hon även det på andra hundar men det har gått över. Så bekymra dig inte det går över när din hund börja känna sig trygg.

JamieBlue
0

#1 Nej, han är inte kastrerad och vi har aldrig övervägt det heller. Det ligger nog närmare till hands att hitta ett alternativ till hunddagis än att kastrera honom. Man ska aldrig säga aldrig förstås, men det känns inte som ett alternativ. Än.  

Vi upplever nämligen inga problem med att ha honom okastrerad, förrän nu. Och det är ju inte ens säkert att beteendet beror på att han är översexuell, jag tror mer på stress/överslagshandling. Fast om det blev konstaterat av en veterinär att han är översexuell så ställer ju det saken i ett annat ljus.

JamieBlue
0

#2 Tack, ska läsa!

#3 Åh, så skönt att höra!

[Jens]
1

Du har helt rätt i att det handlar om stress/överslagshandling och glöm inte osäkerhet. Det gäller helt enkelt att hålla nivån och inte låta hunden gå i varv så att säga. När hunden gör juckbeteendet, fös undan hunden lugnt och säg nej och sätt dig med hunden och få ner hunden i varv och gör en lek där det passar hunden bättre och bygg på det förtroendet.

En lek behöver inte vara 'häftig' i leken utan det ska anpassas så inte hunden blir överaktiv. En del har lättare att gå upp i varv än andra. Min hund var sådan i unga dar att han hade lätt att gå upp i varv men då gjorde vi saker och ting lite mer 'långdraget' och han blev hur bra som helst, idag är han 11 år och är såå fantastisk =)

[Forest]
1

4 kan en vett avgöra om en hund är översexuell?  Jag är inte för kastrering men jag tror många kan må bättre som kastrerade om dom får strul med löptikar. I detta fall låter det som stress, och han bör inte vara med andra hundar som inte säger ifrån.

[hamster-expert]
0

Jag bara undrar, tror ni att juckandet på människor och hundar kan bero på att de försöker hävda sig mot varandra också? Mina hundar turas om att göra det på varandra, fast de aldrig vågar det på andra hundar. Men jag brukar försöka säga till dem. Som tur är börjar de aldrig bråka av det, jag tror det är för att de är så trygga mer varandra. Alltså om det nu var ett hävdande beteende, skulle de ju kunna känna sig hotade, men det gör dem inte. De gör oftast det när vi precis varit ute med dem, så det kan ju bero på att de är uppe i varv, och att det då blir en överslagshandling. Men annars så brukar ju folk säga, både när det gäller hundar och andra djur, att de kan rida/jucka för att hävda sig och visa dominans.

lisa90
0

Som flera andra skrivit tror jag också hunden är antingen stressad eller översexuell. Är han uppe i varv och börjar jucka kan det dessutom bli som en ond cirkel vid tillfället, att han blir mer uppe i varv och juckar ännu mera osv. Om han har svårt att varva ner själv dvs kan ni ju hjälpa honom, genom att ta undan honom en stund eller koppla :) 

Jag tror att det är vanligare att hundar rider på varandra som en överslagshandling, än att de är översexuella. Min egen hane har varit översexuell och när han blev könsmogen började han jucka på alla hundar han fick hälsa på inom nån minut. Han skvätte också överallt och det var jättesvårt för honom att vara passiv bland andra hundar, även i koppel. När jag kastrerade honom som tvååring försvann allt detta, men det låter ju inte som att eran hund är så här "hanig" ;)

SuperLimm
2

#8 Nej det har inget att göra med att de "hävdar sig" eller är "dominanta". Det är en överslagshandling som oftast kommer när hunden är stressad/exhaltera(stavning?). Jag håller med JensW i det han skriver. Börjar hunden jucka under lek, ta bort hunden från leken och låt den lugna sig. Avbryt varje gång hunden visar minsta tecken på att jucka.

Mvh Linn

JamieBlue
1

#7 Nej, jag vet egentligen inte om en veterinär kan avgöra om en hund är översexuell, menade mer att om någon slags expert skulle konstatera det om min hund så skulle jag ha lättare att acceptera det. Hunddagisföreståndaren har mycket erfarenhet av olika hundar men jag skulle inte köpa att han är översexuell bara för att hon säger det. Tror också han behöver hänga med hundar som säger ifrån och är väldigt tydliga.

#9 Nej, han är inte alls hanig i andra fall, det är väl vanligt att de vill kissa på allt och alla och gärna hävda sig mot andra hanar när de är väldigt haniga, och sån är han absolut inte. 

Det som är svårt i det här fallet är ju att det är hunddagispersonalen som ser hans beteende och berättar om detta, vi är ju inte på plats på hunddagis. Jag får kanske fråga dem lite mer om hur de hanterar situationen.

SuperLimm
0

#11 Låter som en bra idé att fråga dagispersonalen hur de hanterar situationen! Du kan även be dom att avbryta honom varje gång han gör så och ta bort han från de andra hundarna en liten stund då tills han lugnar ner sig :)

Mvh Linn

Arashi
0

Rider han på andra hanhundar vid lek? Du nämnde att han börja jucka mot en valp. När min hund var valp fick han träffa en hane som blev alldeles till sig skulle rida och fjäska. När min hund fick träffa denna några månader senare var de inte alls samma välkomnande kan ja säga. Precis som vissa hundar kan bli osäkra på kastrerade hundar så kan han ha blivit osäker på om valpen va en valp eller en tik, speciellt om han inte är van vid valpar, dom luktar ju annorlunda. Förövrigt håller ja med resten om stress/överslagshandling.

JamieBlue
2

Nu verkar de äntligen hittat en lämplig lekkamrat till min hund, en kastrerad labradorhanne. De leker på ungefär samma sätt, älskar att springa sida vid sida, ha dragkamp med varandra och brottas. Känns bra!

#13 Han leker i princip aldrig med hanhundar som vi inte känt sen han var valp, så jag vet inte riktigt. De hanhundar som han känner sen tidigare juckar han inte på, vare sig de är kastrerade eller okastrerade.