Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1369 ggr
neapeaw
0

När röntga hund?

När tycker ni man ska röntga hunden ?:) vilken ålder?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
mmillann
0

Menar du för att kolla skelettet i förebyggande syfte? I sånt fall när hunden växt färdigt.

Majken!
0

1-2 år är rimligt.

LuLeLo
0

12-18 månader brukar man göra det. Fast röntga hellre sent i hundens liv än tidigt, skelettet måste ha vuxit klart först innan du röntgar. Det här gäller HD/ED.

Tass Josephine

[Cookie Monster]
0

Vid 18 månader tidigast

VendelaS
0

Har för mig precis som #4 säger att 18 månader är den tidigaste åldern för att röntga HD/ED. Åldersgränsen är väl för att hunden ska ha växt klart antar jag. Så alltså 1,5år.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Allt oviktigt
0

18mån gäller för en del storvuxna raser. Annars så är det tidigast vid 12 mån som gäller för de flesta raser

neapeaw
0

De är en australian shepherd :)

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Michaela-N
0

2 år är en bra ålder för aussie :-)

Vattenskadad
0

Vi har belgare och de ska röntgas kring 15 månader, sedan har det också betydelse när löpet infaller. Min uppfödare snackade något om att röntgen inte får ske för nära inpå löpet eller efter löpet. Såg att du hade en tik. Vår andra lite mindre polski owzcarek nizinny tik har vi valt att röntga lite senare eftersom hon vid 15 månader löpte.

neapeaw
0

Oj de va länge, jag hade tänkt göra de iaf vid 1,5år så jag kan börja med agility någon gång :)

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Sugar Mist
3

Röntga någon någon mellan 12-18 mån

-

Fridaaaa
0

Från 12 månaders ålder.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

TheaV
0

Jag har en eurasier, vi blev rekommenderade att kolla ED vid 12 månader och HD vid tidigast 18 månader just för att de ska hinna växa färdigt.

htt
0

Vi röntgade strax efter 1årsdagen, det är sällsynt att man väntar speciellt länge till i min ras (dansk-svensk gårdshund). De växer färdigt på höjden ganska fort.