Tappat bort vaccineringskort
Jag min klant har lyckats tappa bort vaccineringskorten plus stamtavlorna på min två hundar! Stamtavlorna går ju att beställa men hur gör jag med vaccinationskorten ? Båda hundarna är vaccinerade i Sthlm vid 8 veckor och ena har sin 12 veckas i Skåne och resten är taget i Umeå där jag bor ! Jag tävlar och undrar om dom måste grundvaccineras igen eller om det räcker med en vaccination ?

De behöver nya vaccinationskort, borde bara vara att beställa via skk. Så behöver de vaccineras om så snart du behöver för att kunna tävla. Tror det ska räcka med det breda vaccinet man enligt SKKs tävlingsregler ska fylla på med visst många års mellanrum.
Mvh Ellenfyrkant
Dom ska absolut inte vaccineras om. Vissa djurkliniker för journaler över vilka vaccinationer som getts, så ring och fråga om dom kan skicka ett intyg så kan du be om ett nytt vaccinationsintyg från SKK och gå till din närmsta veterinär som för in dem i det nya vaccinationsintyget. Lite krångel men det är nog den enklaste vägen om du tappat bort allt…

#2 Veterinärer är inte tillåtna att "föra över" på det viset. Jag fick svaret att det är omvaccination som gäller tidigare när jag ställt frågan på detta forum.
Mvh Ellenfyrkant
#3 Var har du fått den informationen ifrån?
Jag hade glömt vaccinationskortet hemma när min hund skulle vaccineras vid 1 års ålder, fick då ett nytt häfte med mig och hade under en period alltså 2 vaccinationshäften med mig på tävling. Nästa gång han skulle vaccineras tog jag med båda häftena, då förde veterinären över den tidigare vaccinationen in i originalhäftet och lämnade kommentaren "Enligt tidigare intyg". Jag tävlar aktivt med hunden i fråga och har visat upp intyget mååånga gånger och har aldrig blivit ifrågasatt, någonsin.

#4 Informationen angående att föra över har jag fått från vet när jag bad om just detta
Mvh Ellenfyrkant
#5 Aha. Då ska jag mejla SKK och fråga. Var iaf inga problem för mig.
Jag har också fått föra över vaccinations-information? Har en Tysk import där alla vaccinationer stod i passet. Frågade veterinären nu när jag var där i fredags och visst kunde hon föra över till dem på hans nya svenska vaccinationskort. När man skaffar EU-pass skriver ju veterinären in vaccinations-information från vaccinationskortet till passet. Så det borde ju inte vara några problem att få dem till att fylla i ett nytt kort om man tappat bort? Däremot kan det vara jättebra att göra kopior på både vaccinationskort och stamtavla. Du får nämligen bara beställa en ny stamtavla 1 gång sedan blir du utan :/ Så kopia kan vara bra att ha på utställning/tävling ;)
Men kan alla veterinärer följa hundarnas journal ? Då jag inte vet vars eller av vem dom vaccinerades av i Sthlm och Skåne ?

Har aldrig varit med om att man måste omvaccinera. Veterinärerna för journal över allt och det är hur enkelt som helst att läsa vilka vaccinationer hundarna har fått, likaså skicka över journaler mellan veterinärkliniker då dom inte har ett öppet journal arkiv som inom den mänskliga sjukvården.
#9 alltså måste jag veta vilken veterinär som gett vaccineringen vilket betyder att jag måste ringa varenda veterinär klinik i Sthlm och Umeå ?
#9 alltså måste jag veta vilken veterinär som gett vaccineringen vilket betyder att jag måste ringa varenda veterinär klinik i Sthlm och Umeå ?

Ja om du inte vet vilken som gjort vaccineringen.
#12 då känns det ju lättare om det funkar att vaccinera om en gång då båda endå skulle vaccineras i höst ? Frågan om det räcker på tävling eller om dom måste vara grundvaccinerade ?
Skrev fel i #11 Sthlm och Skåne skulle det stå Umeå vet jag vars jag har vaccinerat ^^

Fast det är aldrig bra att vaccinera för mycket då hunden kan bli resistent mot sjukdomar som vaccinet ska skydda mot. Samma sak som för barn. Varför inte bara ringa förra ägaren? Eller Skk om hur du ska gå till väga :-)
#15 men hur kan det bli för mkt , då det endå var dax att vaccinera i höst ? Eller är det olika vaccin på 1 års och resten ?
#15 men hur kan det bli för mkt , då det endå var dax att vaccinera i höst ? Eller är det olika vaccin på 1 års och resten ?
#17 Det finns olika vaccin, vissa gäller 1 år medan andra gäller 3 år :)
Så dom får olika vid 1 år ålder sedan ett annat vid tex tre års ålder ? Trodde det var samma :/ för på draget räknades bara den sista sprutan ! Vad ger man vid ett års ålder och vad ger man vid 3 års ålder ? Och vad gäller vid tävling ? Måste hunden vara vaccinerad vid 8 v 12 v och 1 års ålder för att sedan förnya vart fjärde år ? Annars får dom inte tävla ? Det är ju en omöjlighet att ringa till Sthlm och Skånes alla veterinärer , då man knappt får tag i sin egna veterinär :(
#19 Du missförstod mig, man kan välja olika vaccin. T ex, vid 1 års ålder vaccinerar du hunden med ett vaccin med 1 års verkningsgrad, då måste du vaccinera om vid 2 års ålder. Då kanske du istället väljer vaccinet som verkar i 3 år :) När jag gav min äldsta hund 1 års vaccin fick han det som gäller i 3 år så jag behöver inte vaccinera om honom förrän 2016 :)
# 20 aha ursäkta ^^ Har iaf kollat upp detta med vaccinering 8 v parvo, hcc, valpsjuka 12v samma plus kennelhosta 12mån samma plus kennel Sedan varje år mot kennelhosta Och var tredje år Parvo,hcc, valpsjuka För var det vart annat år med Parvo, hcc , valpsjuka Nu är det vart tredje år Så alltså kan jag vaccinera dom i höst som planerat utan att det blir för mycket som någon nämnde , då borde även bara sista sprutan gälla vid tävling vilket gör allt mkt lättare :) Men min pappa ringde medans jag skriver här och han har hittat boooooooken så jag slipper alla bekymmer nu och ska kopiera alla papper som jag ska ha med på tävling även om det nu försvann i en flytt ^^ så var det ett toppen råd att kopiera Tack för alla svar

Vad skönt att ni hittade på dem :-)
Vaccinationsintyg fixar du enkelt genom att kontakta den veterinär som vaccinerade senast - dom fyller i den vaccinationen i ett löst vaccinationsintyg och sänder till dig. Alla veterinärer för journal. Du kanske får betala en liten slant, men enkelt att lösa. Det är egentligen bara endast den sista vaccinationen som är viktigast att ha datum på.
# Oja jag har haft sån panik , missade dessutom lydnads debuten på hemma plan och rally nu i helgen också på hemma plan :( och dom kommer inte ha tävlingar igen förens nästa år

#7 Det var just det veterinären här påstod att hon inte kunde hjälpa mig med. Att föra över vaccinationer från vacckortet till passet. Märkligt!
Mvh Ellenfyrkant
#25 Vilken konstig veterinär! Det är ju därför man går till veterinären för att skaffa pass, för att han/hon ska föra över vaccinationer från kortet till passet :/
Varför sitta här och krångla till det o få mer eller mindre felaktiga svar istället för att själv se efter vad som står i SKKs Utställnings-Tävlingsbestämmelser? Så här står det angående vaccinationer:
"Deltagande hund ska vara vaccinerad mot valpsjuka enligt följande:
Hund under ett (1) års ålder: vid lägst tio (10) veckors ålder.
Hund över ett (1) års ålder: Hund ska vara vaccinerad vid lägst tio (10) månaders ålder. Vaccinationen får inte vara utförd för mer än fyra (4) år sedan.
Förstagångsvaccination ska vara gjord minst fjorton (14) dagar före prov-, tävlings- och/eller utställningsdagen.
Kontroll av att gällande införsel- och vaccinationsbestämmelser följts kan förekomma. Vidare rekommenderar SKK att deltagande hundar dessutom är vaccinerade mot parvovirusinfektion och parainfluensa (kennelhosta)."
Om din hund är över ett år gammal och du inte har papper på tidigare vaccinationer så räknas den omvaccination som du ändå tänkt få gjord nu som en "förstagångsvaccination" och då är det enda som krävs att den måste ha getts senast fjorton dagar innan tävlingsdeltagandet.
När du kommer till tävlingen visar du bara upp det nya vaccinationsintyget (med hundens namn och ID-nummer). Vaccinationsintyget behöver inte stå på avsedd plats i registreringsbeviset, det kan lika gärna finnas i det lilla häfte (eller på annat separat vaccinationsintyg) man brukar få hos veterinären i samband med vaccination. That´s it.
#27 jag satt i 3 timmar och sökte och sökte och sökte därför frågade jag svar här för att det kanske skulle lugna mig ! Så därför krånglar jag till det om du nu vill kallade det så ! Sen vet jag inte om det beror på min dysselexi eller dum i huvudet kanske så har jag väldigt svårt att leta fram /läsa regler utan måste oftast ställa frågor eftersom ! Men visst mr smart gay jag ska sluta krångla till det och fråga här :)