Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3039 ggr
gunilla71
1

hund

Hej jag är en mamma med en 12årig son jag skulle behöva hjälp. vi skulle vilja ha en hund som passar oss. vi bor i lgh och sonen kommer vara den som går ut med hunden på eftermiddagen, jag har möjlighet att ha hund med på jobbet men vill helst inte det. Hunden ska bara vara en sällskapshund, får absolut inte vara nervös av sig. en 12åring ska klara att gå med den. Helst lätt sköt päls. nån som har några förslag och tips på uppfödare. ps sonen har adhd och kan vara spidad men även mycket lugn

Fridaaaa
1

Kolla gruppen: sällskapshundar grupp 9 på skk´s sida
Eller kanske ta en hund från hundhem som är vuxen?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tuulikki]
3

De flesta hundar mår bäst av lite mer aktivering än bara vanliga rastningspromenader. Jag gissar att om ni erbjuder lite mer mental stimulans och motion skulle någon av hundarna i rasgrupp 9 kanske passa? En del av dem kräver dock en del pälsvård. Jag har en Lhasa apso + löwchen-blandning hemma och honom har jag nerklippt så pälsen är lättskött :)

Ett annat förslag är att kika efter en äldre omplacering. Jag köpte min när han var 4,5 år gammal (född 2007). Han är frisk som en nötkärna så jag gissar att han stannar med oss länge till. Var rumsren, lugn, snäll, miljötränad osv när jag fick hem honom. Såklart blir det lite "grisen i säcken" för den gamle ägaren kanske inte berättar allt om hunden och väljer att förfina allt lite. Sen kan man ju inte påverka hundens förflutna utan man får jobba med det man får. :P

luckysheltie
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej vad roligt att ni funderar på att köpa hund!😃

Jag tror nog att en sheltie skulle pasa er. Dom passar dom flesta och klarar av att bo i lägenhet. Dom behöver inte överdrivet mycket motion men dom behöver aktiveras varje dag. Rasen är en mycket bra nybörjar hund (vet inte om ni har haft hund innan) Vissa shelties kan vara lite nervösa men det hör inte till rasstandard, utan om man är noga med uppfödare så brukar det inte bli några problem. 

Här är lite fakta som jag har skrivit ihop om shelties!

Rasen kommer ursprungligen från shetlandsöarna där den användes som gårdshund. Idag är rasen en populär sällskapshund som passar till både pensionärer, ungdomar och familjer. Sheltien passar också bra till olika hundsporter som agility, lydnad, rallylydnad, freestyle m.m Det är en ganska frisk ras men den kan drabbas av ögonsjukdomar. Många shelties är också matglada så man får se upp så att hunden inte blir för tjock. Pälsen är lättskött och det räcker med att kamma den en gång i veckan, och tvättas ca två gånger om året. Rasen är livlig, lättlärd, tillgiven och aktiv. Sheltiesar älskar motion men kan anpassa sig till ägarens behov. Shelties brukar umgås väldigt bra med andra hundar oavsett kön. Mankhöjden för hanar är 37 cm och för tikar 35-36 cm. Storleken kan dock variera väldigt mycket. Rasen finns i färgerna svart/vit, trefärgad, sobel, blue merle, biblå och väldigt sällan även med bara svart och brunt.  En sheltie brukar väga mellan 7-12 kg beroende på storlek. Rasen är också väldigt lättlärd.

Annars skulle kanske en Bichon havanais eller en papillon/phalene passa er.🙂

Kolla in www.skk.se för fler hundraser

Hoppas att det var till lite hjälp!😉'

En bild på min arton veckor gamla sheltievalp

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

luckysheltie
2

Sheltien kräver kanske lite mer. Men en hund ur rasgrupp 9 skulle säkert passa. Som jag skrev t.ex. Bichon havanais eller papillon/phalene eller kanske en toy pudel.🙂

Ambrose
4

Härligt att ni planerar att skaffa hund. Det är verkligen en vän för livet även om de kräver mycket jobb. Jag har inte direkt några rasförslag, förutom att en omplacering kan vara praktiskt, just eftersom en valp kräver så ptroligt mycket jobb. Dessutom vet man vad man får med wn äldre hund :) Men! Lite saker att tänka på: Det kimmer alltid vara du som har ansvaret för hunden och även om din son är jätte entusiastisk nu så blir han tonåring snart och då kan skola, vänner och tjejer vara mycket mer intressant än att ta hand om hunden. Så du får kanske räkna som om du hade hunden själv utan din sons hjälp på eftermiddagen etc. Se till att lära din son ordentligt hundvett om han ska gå ut med den själv. Ni kanske skafar er en jättrelugn och trevlig hund som går fint i koppel etc, men hur gör din son om en lös hund plötsligt attakerar eran hund eller liknande. Alla barn har inte styrkan/kunskapen att hantera en sådan situation. :) Vill absolut inte skrämma upp er, men ha det i åtanke. Kanske att sonen bara går själv på vissa platser med få/inga lösa hundar eller liknande :) Vare sig ni väljer valp eller omplacering. Gå litw kurser med hunden. Det öppnar upp nya möjligheter för både er relation och aktiviteter man kan göra tillsammans ^^ Sist men inte minst. Lycka Till!!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

SuperLimm
1

Jag skulle rekomendera er att ta en vuxen omplacering. Då har ni mycket större möjlighet att hitta en hund som passar er. Skaffar man en vuxen hund vet man redan vad man får och det är då enklare att få en hund som är så som man önskar att den ska vara :)

Mvh Linn

kigon
8

Shetland sheepdog hade jag inte rekommenderat om det ska vara en ren sällskapshund utan motionskrav utöver promenader… Min hade blivit totalt galen av det och börjat klättra på väggar 🤪

som andra har sagt, kika på rasgrupp 9, kolla runt lite på infon om hundarna och se om ni fastar för någon 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

gunilla71
0

Jag har också funderat på omplacerings hund, men inte hittat nån bra. några tips vart man ska leta har kollat hundstallet, hittahem osv men men inget napp. självklart är ansvaret mitt och kurser ska vi gå. Sonens roll är att gå ut efter skolan på promenad samt vi bor 100 meter från rastgård, har naturen med skog 200 meter ifrån.

luckysheltie
1

www.hittehund.nu om du har någon speciell ras som du gillar kan du gå in och kolla på den rasklubbens hemsida (om det finns någon) för där brukar det oftast stå om det finns någon vuxen hund till salu av just den rasen. 

#7 Nej det skulle inte jag heller, jag läste inte riktigt klart hela texten och läste kanske inte så noggrant, men nu när jag läser det skulle jag inte rekomendera sheltie. Jag tänkte mest att shelties passar barn familjer och så tänkte jag att dom kanske skulle träna lite mer med den🤪😐 Sorry…

Men kolla som sagt rasgrupp 9

SuperLimm
0

Om du har Facebook finns det säkert en hel del omplaceringssidor där. Du kan även kontakta hundstallet och berätta om er så kanske de kan höra av sig om någon lämplig hund kommer dit. Rasklubbar som redan nämnts är också ett bra ställe att kolla på.

Mvh Linn

LuLeLo
1

Jag måste bara säga att jag inte håller med #2 om att alla hundar kräver mer än det ni erbjuder. Visst,  många hundar blir glada över att få jobba och lösa uppgifter, men för sällskapsraserna brukar det absolut inte vara ett krav. Glöm inte att väldigt många hundar (vanliga familjehundar och pensionärshundar) lever liv där de "bara" är med.

Precis som de andra har skrivit är det viktigt för dig att tänka på att du har huvudansvaret, att hunden kommer leva i 10-15 år och ni förväntas ge den ett bra liv hela den tiden, att din son plötsligt kan tröttna och du då måste ta allt ansvar, och att hunden kan bli riktigt sjuk och det är viktigt med försäkring och en spargris.

Du måste även tänka på vem som ska ta hand om hunden när du är på jobbet. En hund bör inte lämnas ensam i mer än 5h/dag enligt SKK's rekommendation: (http://www.skk.se/sv/kopahund/att-kopa-hund/funderar-du-pa-att-skaffa-hund/)
Därför kan hunddagis, dagmatte eller att ta med hunden till jobbet vara att tänka på.

När väl allt hundansvar är genomtänkt kan man ställa nästa fråga: Renras eller blandras?
Med en renras (såklart med stamtavla!) får du större kontroll över hundens ärftliga sjukdomar och kan lättare förutsäga hundens beteenden och vardagsreaktioner.
En blandras däremot har du inte samma koll över förväntade beteenden och sjukdomar, men de brukar däremot vara billigare.

En bra sida att läsa på om allt med hundansvar:
http://www.skk.se/sv/kopahund/att-kopa-hund/funderar-du-pa-att-skaffa-hund/

Jag vet inte om hur mycket du känner till, TS, om hundägandet. Du får ursäkta ifall jag bara tog upp en massa basic-stuff's som du känner till :).

Renraser jag tipsar om:

Pudel - Mellan, Dvärg och Toy (går att klippa ner)

Chihuahua

Cavalier King Charles Spaniel

Mops

Tibetansk Spaniel

Grupp 9 verkar överlag passa er bra.

Tass Josephine

[Tuulikki]
0

#11 Var skrev jag att alla kräver mer?

LuLeLo
2

#12, Det blir väldigt många hundraser - därav överdriften alla - ifall du först skriver att de flesta kräver mer (vilket jag antar att du menar ex. bruksraser, jaktraser, vallraser osv) och sedan poängterar att även sällskapsraserna kräver mer stimulans i meningen:" Jag gissar att om ni erbjuder lite mer mental stimulans och motion skulle någon av hundarna i rasgrupp 9 kanske passa" , samt dessutom skriver denna mening trots att vi inte vet hur mycket mental stimulans och motion hunden kommer få exakt. 

Jag håller absolut med dig om att sällskapsraser kan de med, och gärna ska stimuleras och rekommenderas även till de som kräver lite mer av sin hund, men för den delen bör man fortfarande låta dem fungera utmärkt som det de är avlade för, dvs, sällskap. Jag tycker att det är viktigt att man inte glömmer att många hundar i Sverige lever ett glatt och fint liv som just sällskapshundar.

Tass Josephine

Wenniz
1

Någon av vinthundsraserna? Whippet kanske? Vet flera Whippetar som jobbar som terapihundar tack vare deras mjuka och fina mentalitet. Whippet är en ganska anpassningsbar ras och familjen är nr 1 för dem, rasen är också en lugn hund inomhus men utomhus är det fullgång, kan meddela att de flesta whippar går bra i kopplet bredvid sina mattar och hussar utan problem, har själv en whippet och mina småkusiner kan gå själv med den hunden.

Älskar att gosa men kan vara lite försiktiga av sig men inte nerviga som många tror. :)

Rasen kräver inte så mycket hjärngympa men tycker om att träna om man nu vill det.  Och om man inte har tid för en valp finns det många gånger trevliga vuxna omplaceringshundar. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
gunilla71
0

Hej igen. Vill bara göra saken tydligare. Vi är ute människor, så mycket promenader kommer det att bli. Anledningen till sällskapshund är att jag inte gillar hundutställningar. Jag vill ha en familjehund som även min 12åring kan gå ut med. och klara av.  självklart kommer även vi att gömma godis, kasta boll, springa i skogen osv.  Kanse nån hundkurs, eller promenad gäng med andra hundar osv. och jag kan ha hund på jobbet men tanken är att min son ska ha sällskap och en uppgift efter skolan. och självklart är ansvaret mitt och inte hans. ville bara tala om det. kan även nämna att jag har hittat en kastreras papillon som är fem. Han älskar att leka med bollar och barn. Så har vi tur ska vi ha den ett tag på prov och se att allt funkar bra.  Bara en fråga till hur länge ska man ha en hund på prov, och vad ska vi tänka på.

vallhund
1

#15 De flesta hundar som ställs ut tillhör kategorin sällskapshundar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Fridaaaa
0

#15 Papillon är en härlig ras.
Hade haft på prov minst 1 månad för att se hur allting går. Lycka till!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

luckysheltie
0

Vad roligt, papillon tycker jag verkar vara en rolig ras!🙂

LuLeLo
0

#15, Det där låter perfa!! Stort lycka till med den nya vovven!

Tass Josephine

Ambrose
1

#15 Jätteroligt att ni kanske hittat hund och en Papillion som är så trevliga hundar :) Låter som en bra idé med sonens adhd också. Ge honom en uppgift och något roligt att kunna fokusera på :)

Under prövotiden så se till att utsätta hunden för alla de saker som ni kommer göra i vardagliga livet och sådant ni vill att den ska klara av, t.ex. åka bil, kollektivtraffik, hundmöten, känna och klämma överallt, kolla tänder, klippa klor, leka, busa, osv osv, men ge den en vecka att landa först. Det kan ta lite tid innan de vågar komma ur skalet när de kommer till ett nytt hem :)

Och om det skulle uppstå problem eller frågor, var inte rädda för att ta upp det med nuvarande ägaren. En seriös människa vill er och sin hunds bästa :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Misarn
1

Om ni hittar en bra vuxen omplacering så hade det nog varit ett bra alternativ. Men får ni fel så är det betydligt mer jobb än en valp.

Vattenskadad
0

Jag älskar petit brabancon just för att de är så coola, roliga, lättumgängliga för vuxna och barn och samtidigt bestämda. Grupp 9, de kräver självklart motion och hjärngympa, men rolig vovve som de flesta verkar klara av.

Lon@
0

#15 Jättebra att ni får ha hunden på prov men SKRIV PAPPER!!! Både gällande prövoperioden och eventuellt köp/överlåtande.
Till exempel hur lång prövotiden skall vara, vem som står för vilka kostnader, vem som har ansvaret om det händer någon olycka och så vidare. Här kan det också vara lämpligt att skriva hur mycket köpesumman kommer att vara så att inte säljaren trissar upp priset när ni fäst er vid hunden.
Det är otroligt ofta det strular till sig när det gäller sådant här och även om ett muntligt avtal gäller så är det inte så lätt att bevisa om ord står emot ord.
Ett köpe/överlåtelseavtal är jätteviktigt att ha om det senare av någon anledning blir en tvist om vem som egentligen äger hunden.
Hunden bör dessutom vara veterinärbesiktigad max 7 dagar innan överlåtandet.
Är hunden försäkrad så se till att överta giltig försäkring utan avbrott!
Lycka till, en pappis låter väl som ett utmärkt val 🙂.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!