Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 9186 ggr
[MikaelaR]
1

Hur länge håller torrfoder?

Jag har förut köpt 12-15 kgs torrfodersäckar och dem räcker i över ett halvår till min Jack russell terrier som väger 5-6 kg har en bra fodertunna som bevarar väldigt bra men jag har hört att näringen försämras ju längre man håller fodret, så kanske bättre att köpa mindre torrfoderpåsar så näringen är så bra som möjligt även om det inte räcker lika länge? hur funkar det, är det någon som vet och kan svara typ hur många månader kan man ha torrfodret i sin fodertunna utan att näringen försämras?

Mischa
0

Har inte hört att näringen skulle försämras när man öppnar säcken så länge du förvarar det bra , däremot efter sitt utgångsdatum.

≧◔◡◔≦

AnneN
2

Har för mig att tillverkarna brukar sätta bästföre datum 12 månader efter tillverkning/förpackning, vilket ska stå någonstans på säcken.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[MikaelaR]
0

Aha okej vad bra att veta läste det någonstans men det borde ju vara bäst före datumet som stämmer bara och kolla efter bäst före datum. Har en väldigt bra fodertunna.

VildaVittra
1

Det som händer är att främst fettet oxiderar (med risk för diarré), så fryser du ner i småpåsar och/eller skyddar mot syre, så håller torrfoder länge. En annan risk är att det smittas av förrådskvalster, något många hundar reagerar allergiskt emot, men det kan hända snabbt i en liten förpackning också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[MikaelaR]
0

Okej hur länge ska man ha torrfoder om man vill minska risken för det då #4 ?

VildaVittra
1

Detta är en annan lösning, har för mig att de går att återanvända, annars finns det återanvändbara på marknaden. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Vaskor-och-tillbehor/Resa/Vakuumpase-28416/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
0

#5 Det beror ju på hur mycket syre du utsätter fodret för. Men jag skulle inte ta fram mer än vad jag kan göra av med på en vecka. 

Men givetvis kan du köpa den mer ekonomiska storsäcken och bara pytsa om till mer lämplig förvaring. Be alla du känner om att spara alla yoghurtburkar som de köper exempelvis och fyll dessa när du handlat hundmat.

[MikaelaR]
0

#7 Fodertunnan jag köpte påstår sig skydda mot mot mögel smuts och insekter osv..

VildaVittra
0

#8 Problemet är ju att du öppnar den ofta och då släpper in syre.

[MikaelaR]
0

#9 under väldigt korta stunder ja men jag kan inte lägga torrfoder i massa små burkar eller frysa in det i min minimala frys eller jag vill inte göra det heller och sen även om jag köper en 3 kgs påse med torrfoder så vill jag helst inte frysa den varje dag jag ger mestadels barf mush vaisto men hon får torrfoder också eftersom jag är student och inte alltid har råd eller kan åka dit dem säljer fryst färskfoder :)

Ellenfyrkant
1

#4 Jätteintressant! Varför oxiderar fett, är det i kontakt med syre?

Mvh Ellenfyrkant

VildaVittra
2

#10 Men har du det i små burkar så behöver du inte frysa in det. 

#11 Oxidering är just döpt efter att ett ämne reagerar med syre (Oxygen) , alla ämnen som inte är helt stabila reagerar med syre, men mer eller mindre. Fett tenderar dock till att bli otjänligt snabbare än andra födoämnen.

[MikaelaR]
0

Låter mera praktiskt att förvara det i fodertunnan :)

VildaVittra
0

#13 Och då ökar risken för att fodret oxiderar och blir otjänligt, bara så du är medveten om det.

Praefatio
0

Ett annat ord för att fettet oxiderar, en process som VildVittra ju redan beskrivit, är att fettet härsknar. Det blir alltså dåligt, fetts motsvarighet till ruttet kan man säga. Jag har fått lära mig att foder som förvaras i t.ex. tunna eller bara i påsen ska förbrukas inom en månad, uppåt två månader om det förvaras kallt, annars härsknar det.

Ellenfyrkant
0

Men märkligt kan jag tycka att detta inte är något som foderleverantörer går ut med?

Mvh Ellenfyrkant

Praefatio
1

#16 Ptja, matleverantörer (till oss tvåbeningar) går ju inte direkt heller ut med att mjölken kan surna, rapsoljan kan härskna, köttet kan bli frysskadat etc…. Det förväntas kanske att man vet. Men visst, det låter som en smart grej att gå ut med. De tjänar ju pengar på att man köper mindre säckar oftare.

tjoopa
0

Hm, denna tråd fick mig att börja fundera. Undrar om inte mitt foder har börjat bli dåligt? Köpte en stor påse och har haft den i någon månad nu. Speciellt den yngre har varit dålig i magen ganska ofta nu den senaste veckorna :/

[MikaelaR]
0

#14 jo du har ju redan sagt det men jag har ingenstans att förvara typ massa små burkar med foder. 

#15 så du tror torrfoder klarar sig 1-2 månader i fodertunnan?

Praefatio
1

#18 Har du bara haft fodret i en månad så tror jag inte att det är det som gjort dina hundar kassa i magen, speciellt inte om de har blivit det "de senaste veckorna", då var ju fodret färskt fortfarande :)

#19 En månad om du inte förvarar tunnan under rumstemperatur, dvs. källare eller garage eller dylikt. Då håller det troligen uppåt ett par-tre månader.

[MikaelaR]
1

#20 okej men då vet jag hur länge jag kan förvara fodret i fodertunnan

tjoopa
0

#20 Jag har haft det någon månad = typ 3-4 månader kanske. Fodertunnan har stått i köket och vi har haft väldigt varmt denna sommar. Så jag undrar jag :/

Praefatio
0

#22 Någon månad = en månad, plus/minus någon vecka. 3-4 månader = några månader 😉

Ja, har du haft det så länge och dessutom varmt så är det garanterat härsket.

tjoopa
0

#23 Jaja, hade ju ändå tänkt börja fasa in dem på färskfoder så jag får väl kasta det som blir "över" efter infasningen :/