separationsångest..
Hej! Nu är det snart dags för mig och min hund att flytta till gymnasiet igen. Jag behöver tips och tricks som jag kan testa. När jag lämnar henne ensam hemma skäller hon otroligt mycket. Jag rastar henne varje rast jag har. Hon har separationsångest och blir nervös ensam. Jag har testat med att lämna radio på men det verkar inte ha någon verkan. Har ni några tips eller trixa ni vill dela med er av så skulle jag vara evigt tacksam!
Är hon ensamtränad ordentligt? Alltså att du har börjat med att bara försvinna otroligt korta stunder så att hon inte hinner bli nervös och sedan förlänga tiden allt eftersom? Med en valp t.ex. så tar denna process någon/några månader. En idé är att du börjar om med ensamträningen. Ett annat tips är att ge henne en tålig Kong med något gott och kladdigt inuti så att hon kan jobba med den medans du är borta. Köra ett mentalt krävande pass på morgonen innan du går så att hon är trött och vill sova. Göra lite hopp, balans och klätterövningar med henne varje promenad så att hon bygger upp sitt självförtroende. Göra andra övningar där hon får arbeta och lita på sig själv så att hon klarar sig bättre utan dig?
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Det enda som jag vet kan hjälpa är att börja om med ensamhetsträningen. Vilket är väldigt svårt om du går i skolan. Det skulle egentligen gjorts när du var ledig.
I övrigt är det mental träning som behövs. Men det är inte nog om det är osäkerhet det gäller.
Jag hade sökt dagmatte.
Min hund kan heller inte vara ensam, han ylar och gnäller. Nu under två månader har vi varit hemma i Hälsingland och jobbat, under dessa två månader har jag och min sambo åkt till jobbet tidigt på morgonen och min mormor har varit hemma med vår vovve. Bara detta var svårt för honom, men nu på slutet har han accepterat att vi gått iväg och nu har han kunnat vara helt ensam i hela 40 minuter! Jag vet inte om din vovve har svårt för att just du går iväg, men för oss var det så. Jag skulle gjort som dom andra skrivit, börja om helt från början med ensamhetsträningen.
Jag köpte henne som omplaceringshund när hon var 6 år. Hon var avelsvärdering och utställningshund men fick för stora kullar och det blev för svårt för henne. Då satte jag igång med en gång med ensamgetsträning men det har aldrig gett några resultat alls… Dagmatte har jag sökt men eftersom jag studerar och lever på mitt studiebidrag har jag inte råd att skriva in henne på hunddagis. Varje morgon tar vi en springrunda på 3 km men när jag tränade spårning med henne sov hon länge efteråt så det kanske jag ska börja med på morgonen istället. Hon är inte osäker i sig själv alls, bland osv är inga problem för henne. Hon är så otroligt modig det är bara när jag lämnar henne som det blir problem, även om hon är med andra människor så gnäller hon hela tiden och letar efter mig och försöker spåra mig. Ensam träning är lite svårt att börja med eftersom skolan börjar. Jag ska idag köpa en Kong som jag kan fylla med smaskigheter så hon har något att göra men oftast gräver hon ner ben eller annat gott hon får i korgen och väntar tills jag är hemma med att äta det men det är värt ett försök! Tack så mycket!
#4 Men om hon nu gnäller efter dig när du inte är med, trotts att andra människor är där, så är hon osäker i sig själv. DU är hennes trygga punkt. Hon har inte en trygg punkt i sig själv och det är det som behöver jobbas på :)
//Ambrose
#4 en sak till. Ge henne bara kongen när du inte är i närheten. Du kan börja med att vara i ett annat rum eller liknande. Kongen ska vara något superspeciellt som hon bara får när hon är själv.. försökt att ensamträna lite från början och passa på att vänja in henne med kongen då, även om skolan snart börjar :)
//Ambrose