Brukshundklubben!
Jag är medlem i en brukshundsklubb men har enbart varit där ett par gånger då jag känner mig rätt vilse och blyg när jag är där själv. Jag åker ofta förbi en brukshundklubb på kvällarna och då är det alltid så mycket folk där som tränar sina hundar och jag kan inget annat än att le när jag tittar dit. Ändå får jag inte tummarna loss och ta mig till klubben.
Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med detta inlägget men är jag ensam om att har känt såhär om att ta sig till klubben trotts att man så gärna vill dit?
Då jag är rätt blyg så gillar jag att kolla när andra tränar men är det inte lite skumt om man går in på klubben och sätter sig med hunden och kollar på andra som tränar och sen går?
Det tycker jag absolut inte. Och skulle dom tycka det så är det väl deras problem, vill dom ifrågasätta dig så är det bara att vara vänlig och säga "Ni är ett duktigt ekipage, jag blir så inspirerad av att titta på er, hoppas det är OK att jag smygtittar lite"
Sen cykelleden byggts färdigt vid min BK har det ibland hänt att det kommit förbipasserande och kikat på oss, jag tycker bara det är smickrande 😃
Förstår dig till 100%. Jag är också rätt blyg, men försök att antingen lära känna någon som är där eller lura dit någon du känner som också har hund så att du kan träna med någon. Då har man em bra ursäkt att gå dit och man kommer så småningom att lära känna nya träningskompisar så att man inte sliter ut kompis nr 1 :P
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Jag ser det som fin miljöträning att åka till en brukshundklubb, sitta ner med sin hund och titta utan att faktiskt göra något. Det ger ganska mycket, man kan även sätta sig ner och läsa en bok. Trygghet för en själv och hunden är nyckeln till god hundträning…en av nycklarna i alla fall. Utan trygg matte, galen vovve. När jag började i min bk så var jag helt ny, inga vänner eller kompisar, men min brukshundklubb plockade upp mig direkt så jag hann inte gömma mig och vara blyg vilket jag vanligtvis gör. Blir man däremot aldrig inkluderad så är det inte fel att se sig om efter en ny bk.
Ett annat tips är att gå en kurs på klubben så kan du lära känna lite folk på så sätt :)