Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 661 ggr
Luminous
0

hund med upprepande diarré.

Jag har en hund som är dålig i magen allt för ofta. Han har gått på samma foder i hela sitt liv men på senaste tiden har hans mage rasat ihop totalt. Ger jag honom skonkost blir han bra och håller sig i några dagar och sen rasar magen ihop igen. Han tappar vikt extremt fort och jag vet inte vad jag ska göra. 
 Har testat flera foder samt färskfoder men då börjar han istället klia sönder öronen. Så det går inte heller. Detta är det enda foder vi hittat som han inte reagerar på genom öronen. 
 Har mina misstankar om att det är annat han inte tål. Tex om han äter gräs, eller annat skräp ute. 
 Jag håller honom hårt och försöker verkligen hålla honom så han inte får i sig annat än sitt eget foder. Men jag lyckas ju uppenbarligen inte.  Det är ganska svårt att hålla honom under sträng uppsikt alla dygnets vakna timmar, och tex när vi är ute i skogen osv. Har googlat hur mycket som helst om detta men tycker inte jag hittar något nytt som jag kan testa!

Han har även mycket gaser och kan "förstöra en hel kväll"

Har ni några tips om vad jag kan göra för att få honom att sluta äta gräs och annat skräp utomhus och kanske några andra bra tips som ni kan tänka er att vi behöver?!

Hoppas att ni har många bra ideér, är less på att torka bajs inomhus! eftersom han inte varnar mig, utan bara sitter/ligger och skiter ner sig! :(

AnneN
0

Jag har själv hundar som är hopplösa på att äta precis allt de hittar ute och gärna mängder med gräs och pinnar, lösningen jag har för min ena hund som är allergisk mot spannmål (äter bröd som folk kastat till fåglarna) är att ha munkorg på henne de gånger hon ska vara lös och jag inte har möjlighet att hinna stoppa henne från att äta saker.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Luminous
1

#1 jag har precis inhandlat en korg åt honom, så måste vänja honom vid den så han kan ha den lös, även om jag egentligen inte alls vill ha på den, men vad har man för val? : )

herdehund
0

Stackars hund. Om du misstänker att det är nåt han inte tål. Kanske du kan fråga någon barfar sina hundar om råd för vad man än tycker om barf är det otroligt kunniga att sätta ihop mat mineraler mm åt sina hundar

Vattenskadad
0

Min valp är likadan, hon var nyss inne hos vetten för akut mag-tarmsjukdom. Förmodligen orsakat av skräpätning och badning under en av sommardagarna. Kall mage kan orsaka väldigt mycket. Vi kör på four friends och bravo, 80/20. Inget kli, ingen konstig mage och stabil hälsostatus. Men när hon var som värst fick hon specific sensetive digestion…eller nåt sånt, vi har funderat på munkorg för just skräpätning, men gräs är inget att oroa sig för. http://www.glanna.se/Hundsidan/hundar_ater_gras.html