Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 754 ggr
sasha_setter
0

Stressad?

Hej! Det finns en hund här i området som jag ibland går ut med och tränar o.s.v. Han andas väldigt fort, drar mycket i kopplet, blir hysteriskt uppstressad när man leker, har svårt att slappna av, svårt att koncentrera sig, väldigt mycket energi(nästan outtröttlig), blir väldigt uppstressad när någon ringer på dörren och kommer in eller går förbi och han är ute på baksidan av huset och skäller mycket. Detta är en Australian Shepherd som är ca 4 år gammal. Tror ni att han är stressad eller är det något annat, isåfall vad? Och vad kan jag göra för att hjälpa honom? Tack i förhand :)

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

[Teddies matte]
1

Ja, bland annat stress, men för att kunna hjälpa måste du ta reda på varifrån stressen kommer. Hur aktiveras hunden? Det är ju en mycket aktiv ras och understimulans ger lätt sådana beteenden.

LuLeLo
1

Håller med #1

Tass Josephine

MikkansBuse
1

Låter troligast att hunden är understimulerad, därav uppbyggd stress. En aussie behöver otroligt mycket aktivitet, balanserad dos av motion och hjärngympa. 

Vet du om han får någon sorts träning där han bor? Tydliga regler? Att träna då och då hjälps nog inte med denna hund, utan måste få något att jobba med dagligen. 

Nu är inte jag expert på hur man ska hantera sådana här stressade hundar då jag själv inte har det problemet. Men hamnar en aussie i fel händer brukar hunden oftast få ett ostabilt psyke (gäller väl oavsett ras egentligen). Han behöver helt klart stimulans av något slag, en uppgift. 

Hur ofta tränar du honom? Hur är hans vardag annars? Har han gått igenom allt du beskriver i 4 år kan det nog ta ett tag innan man kan "bryta isen". Den frågan får nog någon annan svara på isf

sasha_setter
0

#1 Hans ägare köpte bara en hund för att barnen tjatade och radbeslutet grundades på att de sett en Aussie som var väldigt lydig(dess matte är en mycket duktig hundtränare). Så de har inte särskilt mycket kunskap skulle jag tro. Jag har också gissat på understimulering eftersom att det inte verkar som om de ger mer är fysisk motion i form av promenader. #3 Jag tränar honom när jag har tid, alltså inte regelbundet. Ska dock försöka skrapa ihop mer tid eftersom att det är en otroligt rolig hund att arbeta med! Hemma verkar det inte finnas mycket till regler utan det är rätt kaotiskt.. Jag tror inte heller att de tränar något utöver vääldigt simpel vardagslydnad (sitt, ligg, hit). Skulle gärna vilja hjälpa dem att förbättra hans vardag, men det känns lite konstigt att grannflickan berättar vad dem skall göra och inte göra med sin hund…

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

MikkansBuse
1

#4 Okej. Ja, simpel träning som sitt, ligg osv räcker ju inte så långt med en sån hund med stor motor, tyvärr. Det vore nog super det lilla du lägger ner på honom, även om han är hyperaktiv när han väl sätts i arbete. En bra grund på en aussie är oxå passivitet, mycket! Det är en otroligt rolig hund som du säger när man väl har funnit varandra hur man funkar, som samarbete. 
Jag skulle tippa på att du först motionerar honom innan du lägger krut på den psykiska träningen. Det får nog av lite av överskottsenergi han har. För hans del tror jag att lugn träning för mer susen än tex agility eftersom han redan är så taggad att han blir lätt okoncentrerad (eller har jag gissat fel?).

Jag själv gör dagliga små små aktiviteter som tex miljöombyte, trix. Var på det tränar vi åtminstone minst 3-4 ggr i veckan hjärngympa. Motion varierar beroende på årstid och väder. Vi går minst 5 km om dagen på vanliga promenader. Och med detta är han stort sett bara "nöjd". 
Ett plus i vardagen för en aussie är att man är påhittig :)

Tråkigt när det finns sånt folk… Du kan inte komma överens vad ni kan göra, ett schema kanske?

Arashi
0

Synd att en sådan aktiv ras hamnar hos någon som inte kan ta reda på dess potential. En ausssie kräver mer en bara vanliga promenader varje dag, men några ggr/vecka är bättre än ingenting alls. Är du intresserad av att träna med honom? Jag skulle rekommendera om du har möjlighet att prova på att cykla/jogga med honom för att ta ut lite energi först och sedan testa på lite nybörjar spår och luite lydnad som mental aktivering. Dog parkour är också en rolig grej att hitta på under promenaderna. Hör med familjen om dom har möjlighet att införskaffa en klövjeväska så får han någon mer utmaning under sina vanliga promenader.