Vilken ras av dom jag skrivit?
Hej!
Jag har länge tänkt på att skaffa en till hund. Men för tillfället har jag inte den tiden. Men till nästa sommar så kommer jag ha tid. Jag har redan en liten blandrashane på 3 år som bland annat har shih tzu och bolognese i sig.
Det finns några raser som jag är sugen på. Men kan inte riktigt bestämma mig för vilken ras dock. Men raserna som jag är intresserad utav är: Labrador, Golden, Mellan Pudel, Engelsk cocker spaniel och Lagotto. Men skulle även kunna tänka mig någon liten hund till kanske.
Men det jag söker i en hund och skulle kunna erbjuda den är:
En hund som är ganska lättlärd, inte vaktig, vill lära sig saker, gillar motion, men även kunna ta det lugnt vissa dagar med mindre motion. Ska gilla andra hundar och djur.
Jag skulle kunna erbjuda den: minst en långpromenad per dag på 50 minuter till 1.30 timme. Dom andra promenaderna kommer vara mellan 30-40 minuter långa. Skogspromenader där den kan springa lös. Kommer lägga spår till den ungefär 3-4 ggr per månad. Kommer träna lite lydnad med den och lära den trix. Bad på somrarna. Jag kommer alltså mest att ha den som en sällskapshund, så som jag har min hund nu :)
Så vilken ras av dom jag skrivit tycker ni passar bäst in på mig? Om ni vill veta något mer är det bara att fråga :)
Rasgrupp 9 det är olika raser som kan passa dig.
Någon av retreriver raserna skulle nog passa dig :-)
En Pudel hade stortrivts hos dig
-
En Cocker Spaniel trivs utmärkt med den stimulansen :). Frågan är bara, hur mycket pälsvård orkar du med? Det är mycket jobb med pälsen hos en cocker, borstning 1ggr/vecka, trimning och klippning. Orkar du det så rekommenderar jag absolut rasen till dig!
Tass Josephine
Tack ni som svarat, haha jobbigt att alla valt olika dock ^^ Men antar att jag bara får läsa på ännu mer än vad jag redan gjort osv!
4# Min hund kräver också väldigt mycket pälsvård, så det skulle inte vara några problem i sådana fall :)
Skulle välj säga att av de du nämnt skulle alla fungera som aktiva sällskaps hundar, men kräver olika uppfostran mm…
Titta lite efter vad för typ av egenskaper hos raser som du tittar på passar dig och inte passar. Kontakta olika kennlar mm och fråga runt så lär du hitta den som passar dig (de som har raserna och/eller föder upp de lär ju i alla fall kunna en del om de för att förklara hur de är) :) Pälsvård, sjukdomar, mentalitet, olika linjer mellan raserna och mm är viktigt att titta upp.
Lagotto kräver oftast mer än vad du har att erbjuda, de jag känner behö.ver ordentliga uppgifter & blir inte ett dugg trötta eller stimulerade av promenader eller lätta sökuppgifter. Dessutom är vissa exemplar vaktiga. Min exempelvis vaktar flitigt & jag vet fler som gör det.
En Pudel eller cocker skulle trivas hos dig, men även en golden eller labbe, utställningsavlad då.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag skulle verkligen rekommendera bichon havanais :) Har själv 2 stycken och dempassar pperfekt in på det du skriver. Det innebär ju dock en del pälsvård :) Annars så låter någon annan bichon - ras eller ras grupp 9 som ett passande alternativ :)
#5, Då låter Cockern som ett alternativ :). Cockern är en glad och livlig ras som älskar mat och tycker om träning och ett aktivt liv. Den älskar livet, och bäst mår den i ett aktivt hushåll. Näsan är det inget fel på och den jobbar på jättefint i spår, om än i sicksackmönster. Mycket pälsvård och en del jakt (det är ändå en jaktras) men mycket glädje och kärlek i ett lagom stort packet.
Läs gärna mer och fråga om rasen på följande sidor:
http://www.cockerklubben.com/
http://cockerspaniel.ifokus.se/
Tass Josephine