Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 4485 ggr
Hildgrim
19

Sverige - icke hundvänligt land?

Vad frustrerad jag kan bli på Sverige ibland. För några månader sedan flyttade jag och har nu bara 10 min körning till havet. Men kan jag ta några sköna strandpromenader med hunden? Nej, det är hundförbud. Det finns förvisso ett hundbad vilket jag är väldigt glad för så att man kan bada men det är inte mycket att promenera på.

Samma sak vid mina föräldrars sommarstuga. Nära till havet med många långa stränder. Kan jag ta strandpromenad med hunden där?  Nej! Även här finns det ett hundbad, en liten sträcka på 50 meter där ALLA hundar ska trängas på samma plats (det ligger nämligen en camping i närheten). 

Jag besöker ofta ett stort hundområde där man får ha hundarna lösa. Denna plats ligger bredvid en strand (hundförbud såklart) men en liten bit av stranden är avsatt till hundarna. Jag älskar detta område men det stör mig ändå att stranden är jätte fin och badvänlig ända fram till hundplatsen. Där är det fullt med alger och sten. Hundarna kan såklart bada ändå men vill någon tvåbent bada tillsammans med sin hund är det värre. 

Jag blir lite less på att ha så nära till havet men inte kunna nyttja det. När jag går i närheten så ser jag ändå barn och karlar som pissar i buskarna för att dom inte orkar gå till toaletterna. Så det där med pisset kommer man inte undan trots hundförbud.

Att ta en promenad utan hund känns nämligen inte aktuellt. Varför har vi så hårda regler i Sverige? Hade det inte räckt att dom skulle hållas kopplade? Och att det bara vore hundförbud på dom mest besökta badplatserna? Åker man över till Danmark så hör det till vanligheten att hundarna får vara med på stranden. Åker man sedan till Tyskland så får hundarna till och med vara inne i affärerna utan att någon bryr sig.

[tk1971]
6

Jamen det är ju pga risken för att nån får ligga i hundkiss på stranden som man inte får ha med hundar där. Samma sak med förbudet på kyrkogårdar, hur trevligt vore det om en hund kissar på nåns grav? Eller värre, lägger en kabel där? Jag skulle personligen inte vilja ha in hundar i mataffärer - av lätt begripliga skäl.

Det är skillnad på hundar och människor. Barn får pinka på stranden hur mycket de vill, men gör en hund samma sak…

Saffran0Spice
15

TS Håller med dig - Sverige har mycket snäv syn på vart hundar får vara, det verkar finnas fler förbjudna platser än tillgängliga för hundägare.

De platser som är tillgängliga är oftast de platser som inte är bra nog för människor…

Jag kan tycka att det är ok att man inte rastar hunden på badplatser, men som du skriver - kan man inte bara ha dem kopplade (och färdig rastade)?

I Frankrike kan man gå till restauranger och caféer med hunden, i Sverige får man knappt sitta utanför -.-'

VildaVittra
5

Vi gjorde som så att vi hundägare inom samfälligheten gick samman och iordningställde ett område till en hund samt matte/hussebad. Givetvis efter beslut från styrelsen, så vi inte skulle bli bortkörda därifrån också. 

Det är bara att börja kånka sten och skramla ihop till ett lass sand.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

CelsiusT
5

För några år sedan så tävlade jag på gotland, och jisses en sådan annan hundsyn dom hade där. Där var hundarna mer än välkomna på dom flesta ställen. Vi frågade lite försynt om vi fick sitta i hörnet på uteserveringen på ett ställe med vår hund, men dom sa att vi fick sitta precis var vi ville, även inne om vi ville (det blåste lite just då). Och överallt där vi hade hunden med så kom dom med en vattenskål. Så det skiljer sig väldigt. Här där jag bor så är hundar välkomna på dom flesta uteserveringar om man kan ta sig dit utan att gå igenom inomhusserveringen. Finns även någon restaurang som jag fått ha med hunden på (dom hade servering i två delar varav den ena delen inte var samma del som köket).

Just på den ort jag bor idag är det lite småsvårt att få med sig hunden till havet för det finns så mycket turister här så det finns flera anlagda badplatser. Men om man inte stirrar sig blind på dom så finns det mycket plats för oss hundägare att bada med hund och grannorterna är mer lantliga och där finns inga begränsningar. Men vi har löst det med att skaffa båt så vi kan åka ut till nån ö och lägga oss istället, för det är så mycket folk i land så det är inte så kul att vara där med hund även om man får.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Vizzla
15

Jag förstår varför det blir så. Alldeles för många hundägare slarvar med att plocka upp bajset, låter hundarna springa vind för våg och ropar bara "Han är snäll" när den närmar sig människa eller hund. Då blir det så för att de som inte vill vara nära hundar ska få slippa det.

Om alla hundägare skärpte sig ordentligt så skulle vi säkert tillåtas vara på fler ställen.

Tråkigt men sant.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[TeamGolden]
6

Oj aldrig varit med om hundförbud på strand, det låter otrevligt med hundförbud överallt. 

Själv bor jag i stockholm och här är hunden välkommen överallt inprincip bara man kikar in och frågar först, haft hunden inne på allt från macdonalds till cafér och alla stränder vi varit på har han varit välkommen. Visst han får inte komma in i matbutiker och klädaffärer men det förstår jag ju, men att smita genom köpcentrum för att gena har heller aldrig varit ett problem och mött ytterst få som varit negativa till hunden. 

tycker sverige är väldigt hundvänligt, vi har vacker natur som är till för alla att gå i, finns dussin med naturreservat med sjöar osv där man kan ha trevliga utflykter.

vallhund
3

Huruvida det får vara hundar på stränderna bestäms av varje enskild kommun eller markägare, har inget med Sverige som land att göra.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[tk1971]
1

#6: Då har de på McDonalds och caféerna gjort fel. Det är förbjudet att ta med hundar in i livsmedelslokaler, enda undantaget är hundar för synskadade.

Saffran0Spice
7

#8 McDonalds kan jag inte svara för - men Caféerna har inte gjort fel, lagen om hurvida hundar får vara med eller inte på caféer/restauranger/krog bestäms av enskild ägare. Reglerna finns kvar för livsmedelsbutiker - men inte för matställen.

Så står det iallafall i dessa 2 artiklar.

http://hd.se/helsingborg/2012/06/19/far-man-ta-hunden-med-sig-ut-pa/

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1551340-hundar-portas-ofta-har-valkomnas-de

Kan även försöka hitta själva lagen.

[tk1971]
0

#9: Jopp, de har gjort fel. Jag har jobbat som livsmedelsinspektör så jag kan livsmedelslagstiftningen. Den enskilde ägaren bestämmer inte om djur får följa med in i lokalen.

Ison
0

Jag vet att här omkring får hundar inte bada på utmärkta badplatser. Men man får bada med hunden i ex grusgropar där det inte är "en riktig badplats" och på ett speciellt hundbad, men de är på en liten yta och smockat med hundar där..

Saffran0Spice
6

#10 ''Axel Bark, miljö- och hälsoinspektör i Norrköping berättar att det inte finns någon lag som säger att hundar inte får vistas på kaféer. Det är upp till kaféet att bestämma om hundarna får vara där eller inte.

- Lagen som finns säger bara att hundar inte får vistas där livsmedel tillbereds, det vill säga bakom disken och i köken. Det finns inga invändningar mot att hundar får sitta på uteserveringar, säger Axel Bark.''

http://www.nt.se/nyheter/hundar-pa-uteserveringar-inget-brott-mot-lagen-3848947.aspx?ShowInfo=1&RestID=9383370

Saffran0Spice
4

3 Jul 2013, #6 i denna tråd på bukefalos hittade följande citat på livsmedelsverket.se

”Får Kunden ta med hund eller annat sällskapsdjur In på Kaféet? Det är upp till kaféägaren om man får ta med in djur i serveringsdelen av kaféet. lagstiftningen säger att tamdjur inte får vistas i utrymme där livsmedel förvaras, bereds eller tillagas.''

_http://www.bukefalos.com/threads/forbjudet-med-hund-pa-uteservering.1194190/
_

[tk1971]
0

I vilket lagrum finns den där förändringen?

Saffran0Spice
4

#14 Tyvärr kan jag inte svara på det, hittade dock även denna tex på Företag.Stockholm.se - det kanske hjälper?
http://foretag.stockholm.se/Regler-och-ansvar/Livsmedelsregler/Fragor-och-svar-om-livsmedelshantering/

Får hundar vistas i livsmedelslokalen?

Husdjur, till exempel hundar, får inte ha tillträde till utrymmen där livsmedel bereds, hanteras eller lagras. De bör heller inte ha tillträde till andra platser som är av hygienisk betydelse för verksamheten, till exempel omklädningsrum och diskrum.

Du som företagare avgör om hundar och andra husdjur ska ha tillträde till delar av lokalen där livsmedel inte bereds, hanteras eller lagras, till exempel matsalen i restaurang.

Enligt Livsmedelsverket bör funktionshindrad person få medföra ledarhund, servicehund eller signalhund i serveringslokal och i vissa delar av en butik, under förutsättning att detta inte medför risk att livsmedlen förorenas.

Svaret uppdaterat 3 februari 2014

Saffran0Spice
1

Ursäkta TS att det blev lite OT!

Karolina-H
2

#14 den lag som #13 pratar om är ett EU besult och eftersom vi är med i EU sedan x antal år tillbaka så är det något som även Sverige måste lyda under. Det gäller att hundar får vistas i lokaler där mat serveras men inte i kök eller platser där mat tillreds.

Codeavalone.blogg.se

[tk1971]
0

Jag skulle ändå vilja läsa lagrummet själv. Som bekant finns det rådgivande föreskrifter och lagar, och de är inte riktigt samma sak.

Karolina-H
4

Sen för att svara TS så håller jag med om att Sverige är väldigt icke hundvänligt, finns väldigt få ställen som man kan vara med sin hund och det brukar skyllas på allergiker vilket jag kan tycka inte är ett bra skäl för man kan komma direkt från stallet och gå in i köpcentra m.m. och handla vilket är mycket mer allergent än att en hund går igenom där.

Då jag inte bor så nära någon strand så har jag dålig koll på hur ofta man får och inte får vara där med hundar men kan tänka mig att det i de flesta fall är väldigt svårt att hitta bra ställen att promenera på med hunden!

Detta är ju Svergie i ett nötskal och vi är väldigt trångsynta när det kommer till husdjur ute i allmäna miljöer. Har varit med mina hundar i Belgien, Spanien och Frankrike och där tittar de konstigt på dig om du frågar om hunden får följa med för för dem är det självklart att den får göra det.

Codeavalone.blogg.se

Saffran0Spice
0

#19 Hmmm - flytta utomlands känns ju lockande nu ^^

[tk1971]
0

Nu har jag mailat Livsmedelsverket och frågat om detta.

Karolina-H
2

#21 om du läser högst upp på sidan 6 så ser du vad SLV säger om detta: 

http://www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/broschyrer/11-562%20SLV%20%20Kaf%C3%A9_G.pdf

Codeavalone.blogg.se

[tk1971]
0

Mjo, men som sagt, jag är lite intresserad av vilket lagrum som gäller i det här fallet.

padfoot
3

#6 Hundar är väl förbjudna på de flesta allmänna stränderna i Stockholm? Eller? Vore väldigt glad åt att ha fel… :)

Hursomhelst håller jag med om att Sverige är hundovänligt. Men t.ex. Stockholm är ändå bättre än min lilla hemstad i Finland. Jag har haft med min hund i flera köpcentrum och i många klädaffärer i Stockholm. Finns det ingen förbudsskylt brukar det vara ok - frågar alltid dock. Finns även flera caféer där hundar får vara. McDonalds har jag inte testat dock, aldrig sett en hund där…

Personligen tycker jag barn stör mycket mer än hundar, men det är ju jag det. ;)

Karolina-H
6

#24 Håller med dig helt i det sista 😃 sitter mycket hellre bredvid en hund än skrikande och springade barn!

Codeavalone.blogg.se

vallhund
0

Mig veterligen så avser "lokaler där mat tillreds" inte lokaler där mat tillreds bakom disk, som på vissa kaféer o hamburgerbar/pizzahak. Där befinner sig ju hunden i lokalen .

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

CelsiusT
2

#26 Ja så har jag förstått det med. Att det ska finnas en dörr mellan serveringslokalen (där hunden kan få vara med) och den lokal där maten tillreds. Så McD skulle alltså inte vara okej eftersom dom bara har en disk mellan restaurangen och köket. Dock är ju alla uteserveringar okej och på vissa kaféer och restauranger så finns det ju dörr mellan och då är det upp till ägaren.

Medarbetare på westernridning.ifokus

-Aida-
2

Håller med ts att de är mycket hundförbud, om jag är ensam på en strand brukar jag inte bry mig så mycket om de bara är en kort stund för att han ska få svalka sig, sen går vi vidare in i skogen, där får han plaska runt om han vill för där är de ju tillåtet men där vill jag inte ha honom, de sitter en skylt i vattnet med en blixt på som säger "kabel för starkström".

[TeamGolden]
0

#24 Absolut inte, stockholm välkomnar hundar på väldigt många stränder, kan inte räkna upp alla.

LuLeLo
1

#29, Och jag tycker tvärtom, många gånger är skyltat "hund förbjuden" på badplatser.
Här följer en lista på alla ställen där vovven är förbjuden:

Brunnsvikens strandbad, Ekhagens strandbad, Farsta strandbad, Flatenbadet allmänna, Flatenbadet barnbad, Fredhällsbadet, Gröndals brygga (Ormberget), Hägerstens bassängbad, Hässelby allmänna bad, Hässelby strandbad, Hökarängsbadet, Johannedalsbadet, Kanaanbadet, Lilla Essingebadet, Långholmens strandbad, Långholmens klippbad, Långsjöbadet, Lövstabadet, Maltesholmsbadet, Mälarhöjdsbadet, Nytorps bassängbad, Skrubba strandbad, Sköndals bassängbad för funktionsnedsatta, Smedsuddsbadet, Solviksbadet, Stora Essingebadet, Sätrabadet, Tanto strandbad (Årstaviken),Trekantens strandbad, Älvsjö bassängbad,  Ängbybadet och Örnberget (bilaga 2)

Länk: http://www.stockholm.se/OmStockholm/Politik-och-demokrati/Stadsovergripande-styrdokument/Allmanna-lokala-ordningsforeskrifter-for-Stockholms-kommun-/

De två ställen där jag badar ingår i listan, Sätra och Långsjön. Synd är det, för det är mysiga och trevliga bad med inte alltför mycket folk vissa dagar. Sätra har ett hundbad istället, men det är inte särskilt stort eller människovänligt.

Jag håller klart med om att Sverige skulle kunna bli hundvänligare.

Tass Josephine

Ixectrona
6

Sverige är oerhört strikt och överspänt när det gäller hundar.

Varje gång jag läser om någon som varit i ett annat land och kommenterat hundkulturen där - det kan vara England, Italien, Spanien, Tyskland, t.o.m så nära som Norge - och alltid säger de samma sak, "Alla är så avslappnade här, hundarna går lösa bredvid ägarna utan problem, inga hundar bryr sig om varandra, hundar är välkomna på caféer, osv…"

Sedan kanske man inte har lika bra djurskydd i andra länder (inte för att vi ska skryta för mycket), att de inte bryr sig om vad andra människor gör lika mycket, men då sade någon som varit till England att "det vore bra att blanda engelsmännens slapphet med svenskarnas överspändhet".

Så nej, Sverige är inte hundvänligt.
Det enda goda jag har att säga om hundsverige än är att vi inte har förbjudit några raser.

Vizzla
1

Om föreskrifter kommer från en myndighet som har tillsynsansvaret på området så gäller föreskriften precis som lagtext. Det är inget man kan välja att följa.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Hildgrim
1

#29 Jag kan inte Stockholm men är du helt säker på detta? Bara för att det inte sitter någon förbudsskylt så innebär det inte att hundar får vara där.  Kommunerna brukar ha kartor på sina hemsidor som markerar vart hundarna inte får vara. 

T ex den stranden jag bor i närheten av så sitter det en förbudsskylt nära centrum. Men dom fortsätter inte att skylta resten av stranden så kommer man "från fel håll" så får man ingen information om hundförbudet. Men det råder ändå hundförbud.

[TeamGolden]
0

#33 De flesta stränder har en hemsida och har de inte det brukar jag höra med de som ofta har en kiosk intill stranden vad gällande hund, har alltid fått som svar att det var väldigt vänligt att jag frågade och att det bara är att gå ner på stranden, dock med hunden kopplad givetvis och finns det hundbad ska hunden vara där. 

Flera stränder drivs ideellt vilket också betyder att även om inte hundbad finns så brukar det finnas vänliga skyltar om att hundar ska vara kopplade och vill man bada med hunden får man gärna komma på kvällen då det inte är lika packat med folk.

Misarn
1

Dalarna är inte ett hundvänligt län, framförallt inte i Borlänge uppfattar jag det. Finns inte en enda bra hundstrand där man slipper spola av hundarna efter bad för att stranden bara är dy och full med alger. Att sen kunna sitta på ett fik är ett big NO för då blir man ivägskickad! Sen att ens kunna plocka upp bajset innebär oftast att man får gå och bära på påsen tills man kommer hem och får slänga den i sin egen soptunna för det är obefintligt med hundlatriner.

Blev helt chockad när vi bilade ner till Öland där hundarna fick följa med och sitta på restaurangområden utomhus, t.om gå igenom restaurangen för att komma till utomhus serveringen, fina välskötta hundbad, t.om. inne i städerna stod det utanför butikerna skålar med vatten och att vi blev inbjudna i butikerna tillsammans med våra hundar, att dom bara tyckte det var roligt med håriga besökare. Tänk att det kan vara sådan skillnad på olika orter i Sverige?

kigon
0

Alla gånger vi varit i tyskland så har vi ätit på en resturang varje kväll, och ca 50% av gångerna har det suttit någon med en hund inne i resturangen som alla har snällt legat ner och varit tyst… Om bara 😍

Jag vill hemskt gärna miljöträna hunden bland lite mer folk då han bara är van vid grannarna, men det är så trist att man inte ska kunna gå till stränder eller iaf sitta vid någon restaurang vid havet och äta lunch, hade gjort honom gott 😟

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.