Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3620 ggr
Tanjis
1

märgben

Går det bra att hundar småbiter på tomma märgben?

Sugar Mist
1

Ger inte märgben öht pga risken av att tänderna kan gå av och att dom kan bita bort flisor.

-

Turast
0

Skulle inte ge då det är bärande ben som håller upp flera hundra kilo vikt = väldigt hårda ben! Dessutom finns det hundar som har fastnat med underkäken inuti märgbenet

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Tanjis
7

Min mammas och pappas hund åt det hela livet och han hadeväldigt fina tänder livet ut, dock tack vare dentastix enligt vet. Sen har hundar fått märgben i alla tider, det är så konstigt att det är först nu det anses farligt

Turast
0

Förr var det helt ok att ge choklad till hundar också. märgben KAN skada, det betyder inte att bara för några hundar inte blir skadade Så är alla safe. Tycker inte det är värt att chansa så jag ger inte men vill man riskera att hunden råkar bryta loss bitar från tänder,bryta av en hel tand eller fastna med underkäken så fine, alla gör som de själva vill.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Rebornlady
0

Jag ger märgben när jag hittar det i affären, men har haft en hund som fastnade med ett runt underkäken och det var INTE roligt….

Dexterr
0

Visste inte att märgben va så hört ben när vi skaffa hund nr 2. Jag tyckte de lät lite väl mkt när de åt benet så läste lite om det o kasta den direkt. Har en kines med dåliga tänder o vill verkligen inte riskera något!

vallhund
4

#3 Dentastix förhindrar inte tandsten.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Tanjis
0

#7 man får inte säga att det är vetenskapligt bevisat ifall det inte är det. Sen funkar det kanske inte på alla. Vem vet mammas och pappas hund hade väl bara tur :s

Gejter
0

Dentastix är mjukt hundgodis som inte gör nytta för tänderna. Jag provar nu PlaqueOff som ska vara bra både mot tandsten och dålig andedräkt. Efter ett års användning fungerar det bra. Men det kanske är ett försäljningstrick det också. Det återstår väl att se.

Linnea
1

#8 Upp till 80%, alltså mellan 0 och 80% skillnad.  Enligt deras hemsida är det två saker som gör att det funkar, formen och två aktiva ingredienser, zinksulfat och natriumtripolyfosfat. Fosfater används nog fortfarande i en del tvättmedel, de hindrar avtvättad smuts från att fastna på kläderna igen. Inte miljövänligt, lär ju inte vara så nyttigt heller.  Används tydligen i viss mat också, vet inte om det gäller även Sverige.  Zinksulfat (tydligen både hälsovådligt och miljöfarligt) finns i medel mot acne och används också för att bekämpa mossa. Består i enkla drag av zink och svavel vilka är mineraler som man bör få i sig i tillräcklig mängd i maten.

Framförallt är det nog formen som gör jobbet, men det förutsätter att hunden faktiskt tuggar ordentligt på den vilket de flesta nog inte gör. Tugga mat? Varför ska man göra det? 

Ja det var lite om dentastix.

Skynda långsamt så går det fortare.

Tanjis
1

Vilken tur att han överlevde så pass länge fast han åt dentastix varje dag

SuperLimm
0

Hunden kan slita ner tänderna rätt mycket av att tugga och gnaga på märgben men vill du ge det så gör du väl det.

I övrigt håller jag med de andra i tråden och jag ger heller inte märgben längre efter att jag fått lära mig vilka skador det kan bli av de.

Mvh Linn

[Wraith]
1

Alltså man får väl anpassa val av ben efter hund!

Jag ger märgben, har hittills inte haft några brutna tänder osv trots riktigt hårt tuggande ibland. Men om man ser att hunden går FÖR hårt på, tuggar frenetiskt och intensivt så ska man kanske välja något annat, även om jag anser att risken ändå är låg (hos en hund med friska, hela tänder) så finns den där. Men en hund ska absolut tåla hårda ben, om tänderna går sönder så hade jag faktiskt börjar fundera på var problemet ligger, är det så att det ligger i aveln dvs avlar vi fram hundar med svagare och svagare tänder?

Sen är det väl med måtta, som med allt annat. Jag låter inte mina hundar tugga märgben så länge de vill, de får dessa ben korta stunder. Iof så tröttnar de ofta efter ca 1 timme vad gäller ett köttigt märgben/med märg, "torra" ben tuggar de desto mer sällan på, dvs korta stunder.

Allt behöver inte vara svart och vitt. Det räcker ofta med sunt förnuft!!!

Fenix_Chicci
0

Finns massor med hundar som fått skador på tänderna, nednötta tänder och även fastnad med underkäken i hålet på märgben. Sen om man vill ge det trots dessa risker är ju upp till en själv, men jag hade aldrig gjort det. 
En stor hund som kan krossa benen kan dessutom få förstoppning eller skador invärtes av att äta märgben då de är så ruskigt hårda att de är väldigt svårsmälta. 

Finns bättre ben att ge så som nackar, revben och skrov av tex. kyckling och kanin.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

vallhund
1

Vilket fantastisk statistiskt underlag som du drar allmänna slutsatser om avel av alla hundar/raser osv…

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

5ara
0

Gav idag min hund ett revben att tugga på istället för märgben för vad jag har förstått så är revben bra  för tänderna och det är gott. Jag hade honom under uppsikt och först tuggade han fint på en av ändarna och såg hur nöjd ut som helst. Strax efter ser jag att han försöker få in hela benet i munnen så jag springer fram och öppnar munnen på honom… BORTA! 

Åkte in till djursjukhuset efter rekommendation via telefonkontakt. När jag talade med dem på telefon sa de att mest troligt kommer han att röntgas och sen opereras så att benet kan tas ut. Vi satt i väntrummet ca tre timmar och då kom veterinären ut och sa att eftersom hunden mår så bra kommer vi inte göra något i nuläget så ni kan åka hem. 

Risken verkar vara liten att benet kommer åka ut i tarmen och orsaka skada där men man vågar ju inte slappna av ännu… Jag kommer iallafall passa mig för revben. Alternativt att jag får hålla i benet när han tuggar…

Wellcraft
1

#16 Varför skulle inte benet smältas ned tillsammans med resten av benbitarna?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[fabienne]
0

#16 Fy sjutton! Hur stort/långt var benet han svalde? Jag håller alla tummar för att allt kommer gå bra och att benet inte ställer till med något på vägen ut.  Usch, dessa hundar. Jag förstår inte varför de inte bara kan tugga "som folk".

5ara
0

#17 Ja, det lät ju på veterinären som att  det kommer göra det. Jag gissar att det var en sköterska jag pratade med när jag ringde först och hon pratade ju om röntgen och operation och att vi skulle komma in på en gång så då gjorde vi det. Jag pratade med en annan djurklinik också och den personen sa exakt samma sak…

#18 Tack så mycket 🙂 Det var nästan 15 cm tror jag. Hunden väger 15 kg så han är inte stor. Fattar inte ens att han lyckades svälja det 🤔 Precis som du säger: dessa hundar. Suck! Han mår dock alldeles prima så allt verkar ju bra än så länge iallafall 🙂

[Sara-Kpop]
0

jag gav mina förut innan jag visste om detta men inte längre tycker det är bättre att inte ge. "better safe then sorry" :)

JennyUtter
0

Min hund får märgben ibland men jag har alltid koll på henne  när hon har det.

Hon är inte speciellt intensiv i sitt tugg eller gnager på själva benet, hon gnager av köttet och äter upp märgen men benen vill hon inte ha

taylor__lambert
0

Min hund får märgben, han kan även gnaga i sig större delar av benet, medan en vän till mig vars golden nästan äter upp hela benet, båda hundarna har utomordentliga tänder. Min blandis slickade ut innehållet och lät benet vara i fred när det var urslickar, helt och rent. Men alla hundar är ju olika känsliga mot benet. Även vissa individer har mer kontroll över hur de tuggar och därefter inte skadar sig :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
0

#16 på något sett verkar ju revben vara värre, min hund satte nästan revben i halsen, har aldrig köpt det igen! Den var ca 25c, lång och halva hade åkt ned i halsen på honom, fick dra ut den sen åkte jag in med honom så vetten fick kolla i halsen efter skador, inga där lyckligtvis!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Linnea
0

Man kan slå sönder benen med hammare innan man ger dom. Det blir tuggmotstånd men skulle hunden svälja vissa bitar hela men då är dom ändå sönder redan.

Skynda långsamt så går det fortare.

5ara
0

#23 Oj, vad läskigt! Inte bara jag som haft otrevliga upplevelser av revben då… Så skönt att det gick bra 🙂

#24 Det finns inte risk att benen flisar sig konstigt eller så om man tar sönder dem med hammare?

Nu blev visst en del av denna diskussion om revben. Sorry… Gav iallafall min plutt ett hederligt gammalt märgben idag 😛

SuperLimm
1

#25 revben är inte så hårda som dom bryts ner rätt bra av hundarnas starka magsyra. Märgben är värre om hunden skulle svälja bitar av då de faktiskt flisar sig rätt ordentligt och är så pass hårda så de inte bryts ner av magsyran. 

Man kan även ge kycklingvingar om man har en mindre hund. Går utmärkt att slå sönder benen även i den om man skulle vara orolig för att hunden sväljer dom hela.

Mvh Linn