Får glädjeryck... Hjälp.
Nimbus har kommit in i någon konstig fas där han, så fort något roligt händer med ett inslag av stress händer så får han ryck och ska springa runt runt utom räckhåll för en. Och slår dövörat till och lyssnar inte när man kallar in honom. Jag får helt enkelt sätta mig på huk och visa TYDLIGT att jag inte vill leka, och locka med godis för att sen när han är nära nog kasta mig så jag får tag i honom. Han ser ju det självklart som lek, och detta händer när vi bland annat tränar agility eller leker med annan hund och han blir frustrerad. Får han inte leksaken för att han inte tog ett hinder (mao går tillbaka och gör om hindret) stänger han av och sticker. Leker han med en hund som helt plötsligt hittar något intressantare så springer han. Detta börjar bli oerhört frustrerande, iom att jag inte riktigt litar på honom i dessa lägen. Vad sjutton ska jag göra!? Numera när jag tränar med honom använder jag bara leksak när vi är i trädgården, där är det så lite plats att han inte kan få ryck. Annars tränar jag bara med svårtuggat godis som tar lång tid att tugga (torkad kyckling). Det funkar, men det gäller att han får godis så fort han gjort någonting…
Hjälp mig! Börjar bli frustrerande att inte kunna låta honom leka med andra hundar… (Som vi känner alltså.) Eller ha honom lös över huvud taget.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Har samma problem. Har inte hänt på ett tag dock så vet inte om han har slutat med det.
//Flöffo