Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 737 ggr
Flöffo
0

Vad för ben?

Vad för ben är bra att ge som inte är skadliga och som är bra för tänderna/munhygien? Skriv jätte gärna vart man kan köpa dom också. Jag har en papillon som väger ungefär 8 kg om det har någon betydelse. Kan också tillägga att han har svalt små ben (typ 1 cm breda och 10 cm långa) så det får gärna vara ben som inte går att svälja helst.

//Flöffo

Lon@
0

Det skall först och främst vara RÅA ben, inte tillagade. Märg/rörben är bärande ben och inte bra då de är så hårda ("starka", om man tänker på att de skall bära upp en ko eller så) att de kan skada tänderna illa.
Folk säger lite olika, förr varnade man för "F-ben" som fisk, fågel, fläsk/gris och får men numera anser de flesta - jag med - att så länge de är råa är det ok. Det är först när de är tillagade som risken för att flisa sig uppstår.
Det är ok att ge dem frysta.
Till en pappis kan jag tänka mig att till exempel kycklingvingar och liknande kan vara perfekt 🙂.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Flöffo
0

#1 Okej. Vart kan man köpa sånt? Han är rätt stor också så han liknar inte "utställning pappisar". 🙂

//Flöffo

taylor__lambert
0

som #1 skriver, råa ben. Men sen beror det även på hur mycket hunden tuggar/sväljer, sväljer hunden mer än tuggar kanske man ska ha lite mjukare ben, dentastix är mjuka om de ges direkt från förpackningen, utan förpackning blir de hårda. Finn även andra mumsiga mjukare ben som är bättre när hunden sväljer mer än tuggar. Tuggar hunden mer, ja då kan man ju börja tänka på lite mer hårdare hudben eller naturben. Min cocker älskar ju att tugga, men eftersom han är ett matvrak och gärna sväljer det han får så har jag valt att ge dentastix. Han får även grisöron, märgben, grisknorr. Men samtidigt så har han ju lärt sig att det inte är lönt att svälja hela så som han trodden när han var ca 1år. Man får prova sig fram lite, jag skulle rekomendera mjuka ben av något slag.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Flöffo
0

Okej. Han fick dentastix förut men har hört att dom inte är bra och dessutom gillade han dom inte. Men tack för tipset. Ni får jätte gärna säga vart man kan köpa bra ben också, eller vart ni själva köper, för jag har bara sett torkade grisöron (som han inte gillar) och såna där vita/bruna torkade rullar, ibland även märgben och såna "onaturliga" ben som dentastix och små tandborstar och pinnar och såna saker. Men är inte så duktig med att veta vad som är bra och inte av dom. Nu var det dock flera månader sen jag var på en djuraffär så måste gå och kika igen någon dag.

//Flöffo

fackdack
0

Jag brukar gå till slaktaren eller så som på ika vet ej om det är så nu men vid köttdisken brukar jag fråga om dom har ben över som till hur förklarar jag. En så länge har jag fått allt gratis i Sverige men i utlandet där jag är nu kostar 1 sådant ben ca 12€

Flöffo
0

#5 Okej. :)

//Flöffo