Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1410 ggr
[Thiah]
0

ibland blir jag lite fundersam.

Det här är funderar/prata av mig  tråd. 

Jag läser här och där om hundar som behöver omplaceras, det är hundstall hit och privatsjälar dit. Så jag och min man tänkte att vi kan ta en äldre hund till oss.  Vi hade en hund i ett skede vilket var ett förhastat köp av både oss och säljaren men för den hundens skull så gav vi den vidare till makens bror på landet. Efter det så lärde vi oss en läxa och vill vara nogranna med vilken sorts hund vi får. 

Jag talade med en bekant som har en bekant som jobbar med omplaceringar av hundar. Berättade att hunden måste vara van vid barn, katter+ kunna bo i ett hyreshus.  Jag berättade att vi är på den nedre skalan av aktivitetsfamilj så en äldre hund passar riktigt bra. Vi promenerar gärna ,leker gärna och gör hjärngympa men ingen t.ex. agility kommer hända.  Vi kommer vara hemma i 1 år framåt vilket jag tyckte var en fördel då vi i lugn och ro kommer kunna bli en stor familj innan vardagen med jobb kommer emot. 

Och då vips, så finns det inga hundar alls som behöver nytt hem och jag blir lite fundersam. Hade vi så höga krav (vilket jag inte tycker) eller finns det faktiskt så lite äldre hundar som behöver nytt hem.? Eller är det faktiskt så att bara för att jag var ärlig med vår första hunderfarenhet så klassas vi som dåliga ägare? Vi gick på en nit och gjorde det bästa vi kunde = gav bort hunden till en hundkunnig bekant människa där hunden kom att trivas.

Karmatarerskanise
0

Låter ju märkligt.  Det är inga konstiga krav.

[Thiah]
0

Det tyckte inte jag heller.  Jag trodde att vi var bra kandidater till äldre omplaceringar så jag förstått att dessa inte alltid är så lätta att få ett nytt hem till.  Och när vi säger äldre så menar jag senior, gärna över 7år.

Lon@
0

Ni kanske har "letat" på fel ställe? Det kanske bara är en fördom men jag har fått uppfattningen att de flesta hundar som hamnar på omplaceringsställen eller hos folk som omplacerar är lite yngre hundar, ofta med en del i bagaget och inte alltför sällan av bulltyp.
Inte riktigt det ni är ute efter med andra ord.
Många av de "lätta" hundarna hamnar helt enkelt inte i den karusellen utan hittar nya hem via mun-mot-munmetoden eller via bekantas bekanta.
En hel del kennlar omplacerar sina äldre hundar (främst tikar av naturliga skäl) när de gjort sitt i aveln men då är det ofta till tidigare valpköpare och liknande.
Det är heller inte ovanligt med lite yngre hundar som behållts på en kennel för att gå i avel men där något gör att de inte platsar att avlas på. Det behöver absolut inte vara något som påverkar en "vanlig" hundägare, det kan vara bagateller som ett bettfel eller att ett syskon har sjukdom/defekt som kan ligga i generna.
Så - kolla med rasklubbar och uppfödare, försök få spritt att ni är intresserade av en äldre hund.
Många hittar även sina hundar via nätet. Nu tänker jag inte främst på typ Blocket utan via olika FB-grupper (där hittade jag min av en slump), olika forum etcetera.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

[Thiah]
0

#3 det är just via mun-mun metoden vi sökt/söker hund.  Tyvärr är mitt problem att jag inte talar finska och då vi bor i finland så är det svårt att kolla på facebook och kennelklubbar då det är finskan som gäller. 

Den bekanta som jag pratade med har kontakter inom den "privata" omplaceringsvärlden och då när vi pratade så nämnde hon 3 hundar som skulle kunna passa oss. Men efter det  har det varit helt tyst så det är därför jag blir fundersam.   Vi har ingen brådska men jag trodde/hade fått uppfattningen om att det finns många hundar för omplacering och en del av dessa är äldre.

Flöffo
0

Finns ju många hundar som t.ex inte går ihop med katter eller är för kraftiga/stora osv. Kanske därför?

//Flöffo

[Thiah]
0

Storleken är inget bekymmer för oss och det sa jag även, vi har hellre en medel till stor hund än en liten. 

Men självklart kan det vara så att det är hundar som inte klarar av barn, katter eller lägenhet.  Jag har bara blivit så förvånad över att vi inte fått en enda förfrågan.

taylor__lambert
0

Jag har ju praktiserat, nyligen, på hundstallet. Där fanns det inte många äldre hundar, äldsta var kanske 6år. Men det jag tror kan ha skitit sig är det där med att hunden ska klara av katt. Det finns många, och då menar jag många hundar som älskar katter, men de verkar vara energiska hundar själva. Hundstallet ser ju till att bästa hemmet ska de ha, och "bästa" brukar oftast innebära landet eller dyl. Jag vet inte vart du har kollat på för ställen. Men vi har ju som sagt hundstallet, hundar utan hem (svenska och irländska hundar) och never never land (mestadels irländska hundar) sen har jag för mig att det finns ytterligare ett ställe som jag inte kommer på riktigt nu. Men de flesta jag mött under praktiken på hundstallet har varit aktiva raser som gärna bör hålla på med tex agility eller dyl. Jag vet att dom hade inne ett gäng mindre raser, inte behövde mycket aktivering och så inte, som kom till familje hem med katt, barn och/eller lägenhet. Vad man får göra är att hålla koll. Semester tider är då de flesta ställen får in flest hundar och även har många anmälningar.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Thiah]
0

Nu kan jag inte kolla svenska ställen för att få hunden till finland och sen bestämma att vi är en lämplig familj skulle vara alltför bökigt. 

Det är säkert sant som du säger att de flesta hundar är aktivare raser ( kanske därför de omplaceras) och att kattgrejen kan vara ett stopp. 

Vi får helt enkelt vänta och se.

taylor__lambert
0

#8 du kan alltid kolla med never never land, jag vet inte om de även sänder hundar till Finland inte helt omöjligt :) Hur är det med årliga hundmässor i Finland? de brukar ju finnas montrar där de är omplacerings ställen som man kan kika in på :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Thiah]
0

#9 Kollade där och adopterar man därifrån kan man få en hund som inte bott hemma hos folk eller är van vid djur eller barn.  Så det kan bli svårt.