Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 527 ggr
Low
0

Allergi - vuxna hundar bättre/sämre?

Jippie, då har en i familjen känt av allergi mot pudeln… Valpen är nu 5,5 månader. Vi har väl anat det värsta ett tag, men nu är familjemedlemmen säker på att det är hunden som framkallar besvären. Han känner sig tung i bröstet och hostar, och nyser även ibland. Det finns väl inga raka svar på följande fråga, det mesta är väl individuellt… Men vad har ni för erfarenheter, har allergin utvecklat sig till det bättre eller sämre när valppälsen försvinner?

Ambrose
0

Om inte annat så kan allergier bli bättre ju mer man utsätts för det som gör en allergisk.
Min föräldrar hade en kvinna som städade hos dem för några år sedan och hon var otroligt allergisk mot katter. Första gången hon var där så rann tårarna och det var väldigt jobbigt, men efter 6-7 gånger så märkte hon knappt av det längre.

Vuxen vs valp vet jag ingenting om.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Misarn
0

Jag är allergisk mot katt och när jag började arbeta på mitt senaste jobb så hade dom katt. Kliade,rann och sved ur ögonen ständigt men sen efter ett par månader blev det bättre.

Low
0

Skönt att höra att det blivit bättre i era fall. Tyvärr så har han i vårt fall inte blivit bättre. Å andra sidan inte sämre heller vad jag märkt… Men han har redan innan haft problem med andningen och fått diagnosen lättare astma av läkaren, och man vill ju verkligen inte att det ska förvärras. Lyckligtvis är hunden min. Familjemedlemmen behöver alltså inte bo med hunden genom alla år, men vi umgås verkligen mycket och det gör mig förkrossad om han blir sämre, eller om det blir så illa att jag måste välja mellan honom eller hunden. Allergitabletter finns ju alltid, jag hoppas innerligt att det skulle vara tillräckligt i så fall…

tjoopa
0

TS har du testat att duscha hunden oftare? Ifall personen reagerar på mjäll eller något i pälsen kan tätare duschar ibland underlätta :)

Low
0

Ja, vi badar hunden efter 1-2v… Det är jättejobbigt eftersom plutten tycker det är obehagligt, sprattlar, panikskriker och aldrig vill lugna sig. Vi har försökt så med lock och pock, tystnad, godis och bekantskap med badrummet/vatten varje dag, m.m, men det blir inte bättre. Duschen är iofs enklare än badkaret, men det är fortfarande ett riktigt besvär att ta sig an. Fönen är också hemsk, så han får alltid lufttorka. Sist blev han förkyld. Hanteringsträningen är verkligen hopplös :( Jaja, det var inte det problemet vi skulle ta nu, det får bli en annan tråd. Men jag sulle gärna göra det oftare (1gång/v) om han inte var så svårhanterlig. Han blir ju sååååå fin och luktar fantastiskt. Lönar det sig att klippa ner honom, eller är det bättre att låta honom ha lite längre päls? Jag önskar jag visste vad exakt han reagerar på :(

CissiD
0

När ja köpte min valp berättade folk att valppälsen är värre för allergiker. Men vet inte om det finns någon sanning i det.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

[FridaGenborg]
0

Jag vet faktiskt inte om det är bättre eller sämre med valp eller vuxen, men kattungar vet jag brukar vara väldigt mycket värre än vuxna katter. Så har det varit hos oss iallafall. Vi har haft hund och katt hos oss jämt och min pappa är riktigt allergisk, men han har alltid tagit astmaspray mot det vilket har gjort det lite lättare för honom men inte bra. Han blev aldrig bättre med åren iallafall, fast han bodde med alla djuren under flera, flera år.