Transportbur
Jag ska skaffa en hund som kommer bli mellan 25-30 cm i mankhöjd och undrar om det räcker att köpa en transportbur som har måtten L:62 B:44 H:53 Vikt:7,8 ?
Vill inte att den är för stor för då kastas ju hon runt i den om vi krockar tex.
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!
Jordbruksverket säger följande så är bara att räkna. Det blir ganske stort. Speciellt för större hundar och höjden då många bilar t.ex. e lite för låga för att rymma hundens höjd i baksätet :P Minsta mått Om du använder en bur eller liknande för transporten i personbilen ska varje hund ha minst följande utrymme: Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning. gånger 1,10, Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat. Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning. Om du transporterar mer än en hund i en bur ska bredden för varje hund ökas med den största hundens bröstbredd.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Grejen är ju det att jag inte kan mäta hunden innan jag ska hämta henne (måste köpa buren innan dessutom) och hon växer ännu. Därför jag funderade men enligt uppfödaren så ska den buren passa.
Du vet ju hennes slutmått så skaffa en bur för det. Alla valpar växer och de växer fort. Skulle man ha en bur som alltid var ultimat så skulle det bli dyrt. Skaffa istället en bra säker bur som passar henne som vuxen (såvida man inte har en valp av större ras. Då kan det vara bättre med 2 burar alt 1 valpbur + 1 bur/annat alternativ för den vuxna hunden). Trotts att buren kanske är lite stor för den nya valpen så är det bra mycket säkrare än ingen bur alls :)
//Ambrose
jo jag vet att hennes slutmått är 35 cm hög! Men inte hur lång hon är från nos till svans när hon är färdigväxt :S
Har kollat med uppfödaren och vi har hittat en som passar, tack !
#5 haha vadå söt 😃 Ser rätt nöjd ut också.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#5 Haha. Katten ser jättenöjd ut över att få vara försöksdjur! xD
*Släpp ut mig härifrån slav!*
//Ambrose
Haha, han är super snäll :)
#5 Hopfällbara gallerburar demoleras om man krockar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Inte om dom är godkända enligt veterinär, försäljaren, uppfödaren och valpkurs instruktören! Och dom är bättre än inget alls :D
10 Har veterinär, försäljare, uppfödare o valpkurs instruktören krocktestat buren?
nej men företaget som säljer den självklart eftersom den är godkänd! Jag köper ALLTID godkända och säkra saker till mina djur så du behöver inte oroa dig :D
#12 Vilka har krocktestat buren?
Ge dig är detta ett förhör eller? Sköt ditt så sköter jag mitt. Buren är godkänd
#14 Fast du skrev ju i TS om att du ville ha en bur i händelsen av en krock, är det då fel att påpeka att den du skaffade är långt ifrån säker? Det där är tyvärr en dödsfälla, jag skulle lämna tillbaka den. Har du inte råd med en krocktestad bur, så finns Allsafe, ett bilsele som är krocktestat.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ska lämna tillbaka den idag och köpa en krocktestad!