Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2246 ggr
Michaela-N
1

Vandra med liten hund

Vi i familjen har pratat om att åka upp till fjällen och vandra nästa år. Jag vill såklart gärna ta med Hugo, men hur mycket tror ni en 3,5 kg hund orkar gå per dag om man är ute 6-7 dagar? Är det någon som fjällvandrat med mindre hund och kan berätta lite?

Wellcraft
0

Ras & ålder? Spontant skulle jag säga ja, en liten hund bör orka gå.
Ge den lille lite extra mat för extra energi :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

AnneN
0

Ja jag vet folk med Chihuahua och papillon som fjällvandrat och haft hundarna med sig utan problem. Är hunden bara frisk och har bra kondition så ska det inte vara några problem.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

LinaK
0

Min man vandrade ju med Sigge (jack russell) 2012, dom gick 7,8 mil mellan Hemavan och Ammarnäs på Kungsleden. Det var inga som helst problem rent motionsmässigt då vi hade tränat upp honom en hel del innan med klövjeväska i olika terränger. Dom gick denna sträcka på ca 5 dagar, dom tältade 4 nätter då.

Sigge är ju inte rädd för vatten eller så, men min man sa att man kunde nog inte ha med sig en hund som är skraj för vattendrag och annorlunda och ibland tuff terräng (typ träbroar, träspångar (?). Med andra ord så behöver nog hunden vara lite tuffare, iallafall om man ska gå på Kungsleden. Finns ju såklart olika vandringsleder i Sverige 🙂

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

MissanTissan
0

Det borde gå, om hunden inte är allt för gammal eller inte mår bra. Nu har jag inte haft några små hundar själv, men har jourat många. Dom har klarat av att springa runt och leka i flertal timmar med våra andra stora pojkar. Blir dom för trötta så går det väl att bära hunden. Det borde som sagt inte vara något problem.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

AktivaSiri
0

Det ska nog gå bra, men du kan ju redan nu börja planera för att göra lite längre promenader i lite terräng så han får lite träning :)

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Michaela-N
0

#1 Papillon, 4 år.

Han är frisk och kry. Det längsta han gått vad jag kan minnas är 1,5 mil ungefär. Och vi kanske skulle gå max 2 per dag då. Det borde han klara tror jag! Undra om man kan köpa en klövjeväska till honom och låta honom bära hans torrfoder och hans vatten själv? Inte för att hans mat skulle väga så mycket i och för sig.

Majken!
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inga bekymmer att låta småhundarna vandra. Det blir slitsamt förstås, men det blir det för alla hundar och människor. Jag har haft med mig mina småhundar på flera vandringar, den längsta var fyra dygn med ca 1.5 mil vandring varje dag. Så länge de får chans att återhämta sig så ser jag inga som helst problem.

[Forest]
0

Tror inte det är några bekymmer för liten hund att traska, har den bara bra grundkondis och van att röra på sig så ser jag ingen fara alls. 

7 vilken fin bild