Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 856 ggr
Karmatarerskanise
0

En fråga

Hades har börjat att riska sig, eller klia sig ibland när man te.x sitt eller ligg. Precis då man sagt de kanske han rister sig eller börjar klia sig ist för att göra det man säger. Vad är det? Trots? :)

AnneN
0

Jag tycker att det absolut låter som att det är ren trots.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karmatarerskanise
0

Oerhört irriterande :P

AnneN
0

Jo jag vet har haft samma problem men det enda som hjälper är att fortsätta vara konsekvent. Säger man sitt så ska hunden sätta sig inget annat

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

Om han inte gör det, ska jag få ner honom i sittandes possition då? för ibland totalt skiter han i det.

TinaH
0

trycker ner röva på honom, enda som hjälper ,-)

konsekvent, och ge inte upp =)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Zebben
0

Kan även vara en lugnande signal han ger Dig.

Karmatarerskanise
0

#6 Lugnande?
Jag säger sitt, han skakar sig och går iväg ist.

Jag förstår om en hund ger lugnande signaler då man skäller på den, men inte då man ger ett vanligt kommando.
Varför skulle han göra det?

Liss
0

du kanske är för hård i tonen för att du blir irriterad?:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Zebben
0

#7 För att han kanske upplever det som att han behöver ge en lugnande signal. Det är omöjligt att svara på din fråga om man inte ser Er tillsammans, därför säger jag en av anledningarna som det kan vara. Men jag säger absolut inte att det är så.

Karmatarerskanise
0

Lis1; ja efter ett tag blir jag de. Men han kan ge dessa signaler direkt, första gången jag ber honom sitta ner. Så jag tror inte det har med lugnande signaler att göra.

Och ibland när jag trycker ner honom på rumpan då han vägrat sitta ner börjar han bitas. Har rätt mycket blåmärken.

Och om vi har gäster naggar han dem. Förstår inte varför.

TinaH
0

nu håller din hund på och få övergräppet över dig, låter det som…hmmm..tycker jag känner igen det….testar och testar..ta fram en godis och i barnslig röst så säger du sitt, sätter hansig med en ång då, utan skak eller konstigheter.

så ger du han godiset INTE annars!

hera, gå en kurs!=)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Karmatarerskanise
0

Övertaget har han väl inte fören jag ger med mig, vilket jag aldrig gör.

Och nej, ingen kurs fören vi gått privat.
Omöjligt just nu.

Varför naggar han kompisarna som kommer hit?

lena1
0

som sagt ta en godis och få honom att sitta så i stället för att trycka ner,det lönar sig aldrig.

han vill väl ha uppmärksamhet av dina kompisar kan jag tro,men få honom att sluta med det med, genom att kall på honom och ge en gotta eller en leksak.

Faxlin
0

Han är väluppfostrad, han klar gästerna och kräver att bli kliad tillbaka :-)

nej men allvarligt. Det låter som en riktig trotts period och nu är det viktigt att du tränar med honom. Att pressa ner rumpan och framkalla bitande gör inte saken bättre.
Börja om som när han var valpis. Ljus glad röst, godis och en enorm tålamod.
För godiset bakom över huvudet bakkåt så att han måste sätta sig för att få det. Och direkt när han sätter sig så ge godiset och en massa berömm.
Fortsätt så enträget,

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Karmatarerskanise
0

Jaha, så nu är man tillbaka på ruta ett ;)
Men om han får godis då han slutar nagga vännerna och kommer till mig kan han ju lära sig att om han naggar får han godis?

lena1
0

nejdå det gör han inte alls, han förknippar ju bara ditt kommando med berömmet och godiset,naggar han igen så gör samma sak,för han förknippar det då med att slutar jag så får jag beröm och gotta…..

Zebben
0

#15 Det stämmer han kan mkt väl lära sig en kedjeinlärning. Om han naggar kompis så säger Du till honom att sluta och så får han godis. Nagga kompis= godis.

Säg bara till honom att lägga av nagga. Ingen belöning när han slutar. Endast muntlig belöning när han tex går och lägger sig eller gör något annat.

lena1
0

tja alla lär vi ju in olika, men så har jag aldrig gjort och det har funkat perfekt :-).

Zebben
0

#18 Läs Ditt inlägg #16 igen. Du skriver i slutet: han förknippar det då med att slutar jag så får jag beröm och gotta…..

Tänk ett steg till. Hur ska hunden kunna sluta ett beteende om han inte börjar. Hundens mål är ju att få godis. Och det vet han att han får om han slutar ett oönskat beteende. Hur gör han då för att nå slutet av kedjen? Jo, han börjar ett oönskat beteende.

Hoppas Du förstår vad jag menar Lena1. Ditt sätt fungerar säker, men har man en snabbtänkt eller hungrig hund så lär de sig mkt snabbt hela kedjan hur de "tigger" fram godis.

lena1
0

ingen fara jag förstår hur du tänker ;-), och jag skrev också att jag själv aldrig behövt göra så,med det sade jag inte att du hade fel i det du skrev :-)).

Zebben
0

Så bra! Att slippa tänka kedjebeteenden är ju skönast. Jag har en hund av varje. Den ena kan jag träna som Du beskrev och den andra måste jag tänka ett steg längre hela tiden.

Karmatarerskanise
0

Jag måste bara fråga, är det normalt att hunden biter när man sätter den ner? Eller har vi lyckats få en riktigt kaxig hund?

Det brukar sluta med att vi till slut har brottning där han biter till jag lyckas hålla nere honom så han inte kan bita och lugnar sig.
Inget roligt för ngn av oss.

AnneN
0

Mot bitandet kan ni kanske testa att så fort han försöker bita så får han inte vara med er, att han skickas ut ur det rum ni är i och inte får vara med er föräns han lugnat sig. Då kanske han inser att bitandet leder endast till att han får tråkigt. Men att vara snäll/lyssna på matte och husse det är skoj för då får man vara med, får godsaker och beröm vilket är mkt roligare än att ligga ensam i tex hallen.

_**/Mvh Anne

lena1
0

ju mera du håller ner honom ju värre blir han,en hund har bara ett försvar och det är att bitas,och så föder det bara osäkerhet hos hunden,förmodligen är det därför han bits då du sätter honom ner….