Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 619 ggr
Hildgrim
0

Gps-spårare

Jag är intresserad av att köpa en gps-spårare till hunden om olyckan skulle vara framme. Har ni någon att rekommendera?

Jag har tittat på denna vattentäta men den är på tok för stor, nästan 8 cm lång. Annars verkar denna betydligt behändigare men tål inte vatten. Finns förvisso en vattentät påse att köpa till men då är det också klumpig.

Jag hade hoppats på att gps-sändarna skulle vara mindre än vad dom verkar vara. :/ Frågan är om man ens kommer att använda dem när dom är i denna storleken? Är ju rätt mycket pengar det rör sig om.

Majken!
0

När har man behov av en sådan?

Hildgrim
0

#1 Om hunden är bortsprungen.

Majken!
0

#2 Då är det väl redan för sent?

Hildgrim
0

#3 Jag förstår inte vad du menar. Om hunden är bortsprungen, är det då inte bra att kunna kolla på sin mobil och få reda på vart hunden befinner sig än att leta efter den på måfå? Hunden kanske är på väg åt ett helt annat håll än man tror. Ju längre tid hunden är ute själv desto högre blir risken att den råkar ut för något. Har hunden en gps på sig kan man hitta den mycket snabbare.

Majken!
0

#4 Jag frågade när man har behov av en sådan, men om tanken är att man ska kunna spåra hunden om den då sprungit vilse så är ju behovet alltså konstant, varje gång hunden är lös? Inte när den är bortsprungen?

Jag har inte sett den typen av sändare tidigare, har använt svindyra garminprodukter till jakthundarna och även dessa kan ha svårt att hålla mottagning hela tiden. Undersök noga hur bra/dåligt produkten fungerar bland stenklippor och i kuperad terräng till att börja med.

Kallaterrier
0

#4 Du kommer alltså att alltid ha GPS:en på hunden? För vad Majken menar, tror jag ;), är att är väl hunden borta kan man stå där med sin grej i handen, den måste ju sitta på för att kunna göra nytta.

Hildgrim
2

Det säger väl sig självt vad man ska använda dem till? Jag ville ha tips på gps-sändare till hunden, inte en massa tjafs och märkning av ord.

Om nu Majken själv använt gps på sina hundar så vore det väl mycket bättre att skriva några rader om vad hen tycker om just den modellen/modellerna som hen testat istället för att försöka få mig att skriva fel? Tröttsamt.

Majken!
0

#7 Jag är inte ute efter att få någon att skriva fel, jag förstår inte vilket användningsområdet är. Därför ställde jag frågan, är det så att det är drivande hundar eller stående fågelhundar i fjällmiljö som skapar behovet, eller hundar som jobbar under mark, beroende på vilket svar jag får så blir mina tips olika.

Michaela-N
0

GPS-spårare används för jakthundar under jakt, tror inte dom kan gå dygnet runt.

Saffran0Spice
0

Har funderat på en sådan i din 2a länk också - verkar smidiga faktiskt!
Verkar som om man kan ställa in tider m.m. när den ska vara igång =)
Annars behöver man ju bara slå på den varje promenad tex