Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2525 ggr
ixtab
0

Jag har ett jätte problem med min vovve

Min hund håller på att bli fullständigt knasig.

När vi flyttade från landet och till by gick det i början toppen bra med andra hundar, stora och små. Nu har han två kompisar. En pyrene och en shih tzu (stavning vet jag inte) Han är en Great Dane.  När vi hade bott här ett halv år blev han utskälld av en svart stor hane, sedan dess skäller han på alla andra hundar utom sina två kompisar. Men det var väl ok, vi kan gå när det inte är så många ute och träna och så gjorde vi och det började bli bättre.. Sedan satt det fart igen. Så vi var för att orka hålla denna stora pojk på 75 kg har vi köpt ett nos band. Funkar bra, nu kan man ju i alla fall hålla i honom. Så helt ur det blå börjar han gapa och studsa efter cyklar stora som små. Stannar dom och vi pratar är han lugn och fin innan dom cyklar iväg då han åter blir skogs tokig. En dag när vi gick ut ur svalen (Vi går båda två då jag inte orkar hålla honom) Blev han överraskad av att det stod en pappa och liten son i 8 års åldern och han blev som tokig..
Igår kom ett litet barn på cykel och han skrämde henne så illa så hon skaka och var riktigt rädd, jag menar 75 kg Grand Danois i uppställ i ilska är ingen vacker syn. Vi har tränat och tränat med honom och när vi tror han håller på att lugna sig, ja då blir han skogstokig igen.

Han får ordentligt med motion och annan stimulans som sök lekar mm.m,
Nu på morgonen ska jag ringa och se om vi kan få ge honom en slyngel spruta så får vi se om det hjälper..

HJÄLP vad ska jag göra mer. Vi är så trötta…..

Till saken är att han är den goaste snällaste lilla stora Bäbis i hela världen. Ett riktigt gossedjur som är min ögonsten.. Men jag är rädd att han rätt vad det är gör illa någon.

tacksam för tips och idéer

ixtab

Live long and prosper

[Forest]
0

Är han van med barn? för det låter som att han inte är det, många hundar reagerar på barn just för att dom är lite livligare och har lite annan gång (mindre barn 2-4 år) men eran reagerar på 8 åring så kan det vara just att han inte är van samt kan känna av deras energi som är mer lekfull. Hur är han vid dessa tillfällen? verkar han arg,rädd, eller kom vill du leka? 

Tips kanske är att ni helt enkelt står/sitter ute där det finns barn att lära honom se och att det är bra att koppla av vid barn.

annzoo
2

Ett tips: gör hunden utfall/rusar mot tex cyklar ska du inte använda nosgrimma/nosband då dessa kan orsaka nackskador.

Har ni kollat synen och hörseln på honom?

lisa90
2

Är han undersökt av veterinär? Det kan ju vara så att han har ont någonstans, så det skulle jag prioritera om ni inte redan har hälsoundersökt honom på sistone :)

[JeanetteK]
1

Vill skicka dig en styrkekram. ❤️

Jag har en flatcoated retriever. När han var tonåring var han jobbig och jag hade problem framför allt vid hundmöten. Han har aldrig varit aggressiv men är man hundrädd och en stor svart hund skäller är det ju en hemsk situation. I vårt fall körde jag korta promenader då jag orkade hålla fokus på honom. Nu är han fem år och det är länge sen dessa problem, men jag minns hur jobbigt det var. Sen väger min "lille" kille hälften så mycket som din men var ändå svår att hålla så jag förstår att ni får ta i rejält. 🤗

vallhund
6

Vad är slyngelspruta för något?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

em.nord
0

Hur gammal är han? Som någon nämde så är nosgrimma inte bra om man låter de göra utfall men jag tycker det är okej om man går med hunden bredvid sig vid träning. Har du provat med distrahera honom? Funkat bra med en av mina som jag skaffade som omplacering. Godis o bollar blev OFTAST roligare än andra hundar, personer osv. Det här med barn är knepigt. Många barn behöver lära sig hur de ska bete sig runt hundar. Inget illa menat men barn är så hoppiga och studsiga och vill kramas o leka :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

ixtab
0

Hej alla som svarat.

Jag har barn runt mig i form av barnbarn mellan 0,6 upp till 6 och han leker fint med dem både inne och ute. Han tycker det är jätte roligt med barnen på gården och alla som vågar kommer fram och klappar. Det finns ingen så stor hund i närheten så han blir ju sedd.. Han vill leka med barnen, så det oroar jag mig inte  för så mycket som att om dom är på cykel. 
Ingen om cyklat på honom heller :)

Vi har varit och kollat syn och tänder och hans leder, men allt verkar vara bra. samma med blodprov mm.

han är 3,5 år. så han är ju ung med Danen blir ju snitt 7 så  jag vet inte.
Att distrahera honom går bara inte. Han sprang in i en cementgris utan att märka av det. När jag träna med honom använder jag boll. Men så tänkte jag att ha lite som doftar mycket och gott är ju bacon. Men han luktar inte äns åt mitt håll när han blir sån. Han ska bara fram till det som gör honom arg.

En slyngel spruta som gör att han får mindre testosteron, kulorna krymper lite. Kemisk kastrering … Vad jag hörde så är det samma hormon som honor har, men vet inte hundra procent. Men det gör jag för att se om kastrering kan hjälpa honom..

Tack alla för goda råd, men puh vad det är tröttande… :)

Live long and prosper

russin
4

Det som nämns här som slyngelspruta är inget annat än ett chip för att minska testosteronhalten hos hunden och har ingenting med slyngelålder att göra.

Kastrering - oavsett m den är kemisk eller inte, kan göra en hund ännu mer osäker och utfall mm blir etter värre - bättre då att söka hjälp hos kunnig instruktör för att hantera beteendet.

vallhund
1

#8 Förstod det, ville att TS skulle precisera sig. Det verkar som hen inte riktigt vet vad det handlar om, info finns här: http://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=20090812000033

Tyvärr står det ingenting om följder på det mentala/beteendemässiga planet, o veterinärer upplyser inte om det, om de nu ens är medvetna om det.

ixtab
6

#9 Varför frågade du inte rätt ut, eller varför talade du inte om det direkt. Dåligt att försöka sätta nån på hal is. Man litar ju på vad veterinären säger. 

Men tack till er andra

Live long and prosper

vallhund
0

#10 Jag frågade i #5 vad slyngelspruta var för något men du valde att inte svara.

russin
2

Jag har ärligt aldrig någonsin hört ordet slyngelspruta förut och det känns som en mycket märklig benämning på något som absolut inte har med ålder att göra, utan är en ren medicinsk kastrering och inget annat. Används mycket på gamla hundar som fått prostataproblem, för att krympa testiklarna då operation (kastrering) inte är första val (just för att hunden är gammal). Används en del även för dom som vill "prova-på" kastrering innan den görs operativt, men resultatet blir inte alltid densamma ändå.

Lyan
0

Det stod att du har kollat synen på honom men har du kollat hörseln? Vilka färger har hans föräldrar? Jag tycker nämligen inte att han ser ut som en vanlig harlekin utan han ser ut att kunna vara dubbelmerle och det kan orsaka skador på ögon och öron

ixtab
0

# 11. Jag svarade i #7 vad det var, eller vad som var sagt till mig, rättare sagt. Läs gärna inlägget så får du se. 
12# Benämningen var det Veterinären som sa, så det är inget jag har hittat på och sagt för egen del. Hon förklarade för mig att ibland kan det vara så att Hanar har ett överflöd av testo och blir då som Min Vovve.. Hon har undersökt och hon har även testat hans humör och hur han är med andra hundar och rekommenderade detta till mig.
13# Hans hörsel är även testad jag glömde säga det. Och han är en Merle. Därför kollades först syn och hörsel..   Både Hans Mamma och Pappa är Harlekin..

Jag har gått efter vad Veterinären sagt, Jag skulle ju aldrig göra något som kan skada min älskade hund.
Därför skrev jag även en förfrågan här om vad jag skulle kunna hitta på för att hjälpa honom ur detta. Alla som skaffar hund är ju inte experter.. Då hade vi inte haft många hund ägare. Jag är 53 år och Jag har haft ganska många hundar innan så jag är inte helt ny i det, men ingen expert. Jag har gått valp kurs och har även gått på en kurs i lydnad på en kennel för GD här där jag bor.

Men Jag bad bara om lite råd. Har ni några vore det jätte gulligt.

Tack för hjälpen

Live long and prosper

Lyan
0

#14 Misstänkte det. Skönt att han inte har råkat ut för några  defekter av det. Det är tråkigt att folk fortfarande parar merle-merle då det faktiskt är olagligt i Sverige sedan många år. Men han kanske är född utomlands? Jaja, det spelar ingen roll i detta fallet då han klarat sig utan men :-) Jag hoppas att du får ordning på problemet! Ledsen att jag inte kunde hjälpa

ixtab
0

#15 Ja det är trist. Kan inte heller fatta att dom paras. Min Kennel (han är från Skåne) Tycker att man kan para Merle med vanlig men vet faktiskt inte hur stor risken är att man får defekter på det. Jag har i alla fall valt att inte para honom då han är det. 
Tack Jag kämpar på och tränar så hoppas jag det släpper…

Live long and prosper

Lyan
2

Man kan para merle/harlekin med någon som inte är merle/harlekin utan problem. Harlekin är merle + en harlekingen. Det finns egentligen ingen anledning alls att para harlekin + harlekin för man får inte ut fler harlekins ur den kombinationen än om man parar harlekin med svart. Harlekingenen är letal (dödlig) i dubbel upplaga. De valparna föds inte utan resorberas redan i livmodern.

Så om man parar harlekin (Mm Hh) med svart (mm hh) så får man:
mm hh = svart
Mm hh = merle
Mm Hh = harlekin

Parar man harlekin med harlekin får man:
mm hh = svart
mm Hh = svart som bär på harlekin
mm HH = dör i livmodern
Mm hh = merle
Mm Hh = harlekin
Mm HH = dör i livmodern
MM hh =dubbelmerle (detta är vad jag tror att din kille är)
MM Hh = dubbelmerle harlekin
MM HH = dör i livmodern

Med andra ord så får man svart, merle och harlekin + döda valpar som aldrig föds + valpar som riskerar grav missbildningar om man parar harlekin - harlekin. Parar man harlekin med svart så får man samma utfall men slipper döda foster och missbildade valpar.

Sedan finns en kombination till och det är om den svarta bär på harlekin. Harlekin måste ha merle för att synas så en svart hund kan bära på harlekin utan att det syns. I det fallet blir det harlekin (Mm Hh) med svart (mm Hh):
mm hh = svart
mm Hh = svart
mm HH = dör i livmodern
Mm hh = merle
Mm Hh = harlekin
Mm HH = dör i livmodern

Harlekin går alltså inte att renavla eftesom alla harlekins är Hh, det kommer därför alltid att födas merle (som inte är godkända) oavsett hur man parar.

Nu råkade det visst bli en hel roman, sorry.

ixtab
1

# Lyan
Nej be inte om ursäkt, det är jätte intressant. Då förstår jag verkligen inte hur dom kan hålla på med sådan avel. Det måste vara antingen okunskap eller att dom inte bryr sig så länge det kommer in pengar vilket är det sorgligaste av allt.. Finns det risk för att dom blir sämre mentalt oxå?? Jag ska ta kontakt med Kenneln och fråga dom. För jag gillar det inte.
Han har ett blått och ett brunt öga med är det oxå  typiskt för Merle ? 

För en tid sedan var jag tvungen att säga till en väninna som tog valpkullar ideligen på sin lilla hund, som tappa både sin päls och glans i ögon och hon var så tanig. Saken är att jag inte hade varit hemma hos henne på 3 år så jag såg inte hur hur hon bar sig åt med hunden. Riktig valp fabrik fast bara på en hund. När jag fick se henne blev jag förskräckt och sa till henne att hon inte fick ta fler kullar på den hunden, innan den var helt återställd. När hon sedan berättade att hon "missat" att hon löpte och att det hade tagit så hon blivit med valpar igen, då sa jag till henne att om hon tog en enda kull till på den hunden så skulle jag anmäla henne trots att hon är en mycket god vän. Jag älskar djur och klarar inte av missförhållanden…….
Det menar jag att det även är om man är medveten om att para två som egentligen inte matchar då är det pengar och det är fult…

Live long and prosper

SuperLimm
0

Mvh Linn

vallhund
0

Mer om merle:

http://www.bordercollie.org/health/kpmerle.html Defekter kan inträffa hos enkelmerle hundar, så som grunda ögonhålor eller oförmåga att simma, de sjunker nämligen.

SuperLimm
0

hmm blev det ingen text i mitt inlägg #19 eller är det bara jag som inte ser det?

Hur som helst så skrev jag och frågade om ni testat något mer än hörsel, syn och leder? Tex höfter/armbågar, rygg, testat för fästingsjukdomar och andra sjukdomar? Jag tycker också nämligen det låter som att hunden har ont någonstans och kopplar smärtan med det den gör utfall mot (blir rädd för?).  Annars kanske han bara tycker cyklar är något riktigt otäckt som måste förintas?

Mvh Linn

ixtab
0

Super lim. Vi har gått igenom honom hos Veterinär och allt verkar bra. Hon kollade alla leder då även höft leder och armbågsleden. Han visar inga tendenser att ha ont, höra eller se illa. Fästingsjukdom har vi inte testat honom  för… 

tack för att du svara..

Live long and prosper

Lyan
1

#18 Skönt att du inte tog illa upp! Vissa blir nämligen helt rabiata om man tar upp det här med harlekin och jag har fått höra att jag överdriver, att det inte alls är emot lagen (som säger att man får inte avla på djur som nedärver, eller riskerar att nedärva, defekter), att en harlekin som inte är efter två harlekins inte är en riktig harlekin, att jag är typ dum i huvudet mm. Nu är det rätt längesedan jag kollade igenom det här med grandis men när jag gjorde det så jobbades det mot att få bort dessa parningar :-D

Blå och olikfärgade ögon är typiskt för merle, och därför även harlekin, ja.

Men stackars lilla hund :'( Jag vet en som lånar ut sina hanar för pengarnas skull. Den ene var far till fyra kullar innan han fyllt ett år :-O

Jag hoppas verkligen att du får ordning på din kille! Vet hur hopplöst det känns

SuperLimm
2

Har ni röntgat höfter och armbågar? Om hunden har HD eller ED kan man inte alltid känna utan det syns bara när man röntgar.

Mvh Linn

vallhund
1

#24 Det är snarare extremt ovanligt att kunna känna om en hund har ED/HD.

SuperLimm
0

#25 Ja det var det jag tänkte men jag var inte helt säker. Tänkte att är det grava fel kan man säkert känna det men hunden lär ju ha ont innan det går så långt.

Mvh Linn

vallhund
0

#26 En del får allvarliga problem o  de har HD C, andra kan ha HD E, utan vare sig smärta eller symptom.