Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 4148 ggr
Wisby9211
0

Ej sitta i bur första resan???

Jag lånade en bok från biblioteket som heter "Skaffa hund" skriven av Ulla Barvefjord, skriven 2007. I den står det följande (kopierat varje ord)

Ska valpen åka bil hem är det bäst om ni är två - en som kör och en som sitter i baksätet med valpen i knät. Nu lyfter vän av ordning ett finger och säjer "hundar ska sitta i bur". Rätt och fel. Rätt för resten av hundens liv. Men den första resan hem bör valpen få göra i en trygg famn."

Ja det är konstigt skrivet men jag funderar på att om man har en transportbur och en filt från mamman som man lägger där inne borde väl det vara både tryggare och säkrare eller tänker jag fel?

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Fridaaaa
4

Mycket felaktig fakta enligt mig. 

Hundar får inte vara lösa i bilen, man utsätter sin hund för risk/fara om den är lös så och bättre att den är i en hundbur. 

Jag hade Roxy i bur när jag hämtade hem henne, hon gnällde första biten men sedan lade hon sig ner och osv.

Sunt förnuft anser jag att man ska använda sig av.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wisby9211
0

Jo precis tyckte också att det var jätte konstigt skrivet :S

Rumblebee
1

Konstigt då allt i en bil ska vara förankrat pga risk för olycka. Så antingen ha hunden i bur eller i en bilsele. För använder man sele så kan man ju sitta bredvid hunden och klappa

Wisby9211
0

Låter valpen åka i buren, hon är ju van vid buren och sen kan hon ju ha filten från mamman :)

Fridaosx
0

bilsele är jätte smidigt om hunden är ovan vid bur. Vänj annars valpen vid bilburen utanför bilen! ha buren inne, lägg in filt, godis, gosa i buren etc så att valpen inte blir "rädd" för buren i sig. 

Beroende på storlek/typ av bur kanske den går att fästa i bälte alternativt placera säkert på golvet i bilen och sitta jämte. Testa att bara vänja hunden vid att vara i bilen utan att den rör sig, och sedan första bilturen så kör inte långt. Eller testa och bara köra på. Alla hundar är olika och för vissa finns säkert inga problem med bilfärder.

You haven't lived until you've found something worth dying for

Wisby9211
0

Vi kommer endast köra ca 30 min. Då hon är van med buren får hon sitta i den :)

Kommer nog bli jätte bra, ville mest bara fråga varför det stod just så i boken :S

CelsiusT
13

Jag hade inte tagit en valp från sin trygga miljö med mamma och kullsyskon och satt ensam i en bur längst bak i bilen utan kontakt med människor, och rest någon längre sträcka. Valpen har högst troligt åkt i bur i bilen tidigare, då den åkte till veterinärbesiktningen. Men då åkte den högst troligt tillsammans med sin mamma och/eller syskon. I min bil ska min hund känna sig trygg och kunna åka i många år, där vill jag inte börja med att sätta den ensam första gången/timmarna den separeras från sin trygghet (mamma/syskon).

Man får inte lov att ha hund lös i bilen hur som helst, den måste vara "lastsäkrad". Det innebär inte per automatik att hunden måste sitta fast i bur eller ha sele på sig, även om det _kan_ innebära det (om man inte kan lastsäkra på annat sätt). Tex får hunden inte ligga lös i sätet. Men man får lov att ha den på golvet tex. Så länge den är "lastsäkrad" och inte kan skada människor varken i bilen eller utanför bilen vid en olycka. Storlek på hunden har också betydelse för vad som krävs, en lättare hund gör inte lika stor skada som en tyngre. Tex är det tillåtet att ha en hatt liggandes på hatthyllan där bak, medan en 5l dunk med saft måste stå på golvet och får inte ens stå i sätet (trots detta är det mååånga som ställer sina tunga matkassar i baksätet och därmed bryter mot samma lag som gäller för lös hund i bilen).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Ambrose
6

När jag hämtade min valp så åkte hon i knäet på vägen hem trotts att det inte är lagligt. Det är dessutom många uppfödare som rekommenderar att man gör så eftersom valpen annars kan bli rädd för buren om man inte hinner vänja den innan och det är kanske inte direkt starten man vill ha på sitt förhållande. Ja.. det är farligt om man krockar, men chansen att man krockar är liten. Om man dessutom ska tänka så så borde man ju ha hunden i bur/sele när man åker buss eftersom den annars flyger flera meter, men hur många gör det? Lite dubbelmoral, så man måste inte vara 110% korrekt enligt lagar/moral/tycke varje enskild gång, det är ok att inte vara det i specialfall och första gången man hämtar valpen är ett sådant fall. Sedan förståe väll alla att man utmanar ödet om man ständigt åker med hunden lös i bilen, men det är ju en helt annan sak.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

SuperLimm
0

Man får ha hunden på golvet vid passagerarsätet, det är okej. Själv vet jag inte hur jag ska göra när jag hämtar valp. Risken blir att jag får hämta den själv om jag inte kan övertala någon av mina föräldrar att följa med. Då blir det bilsele (som nuvarande hund åker med ibland) troligtvis, om jag hämtar själv. Annars får nog valpen vara på golvet vid mina fötter, kan inte tänka mig att det blir något problem. Annars får man väl ha med sig en bur eller sele som nödlösning :)

Annars om man gärna vill ha valpen i knät är ju bilsele en jättebra lösning som andra redan skrivit :)

Mvh Linn

Karmatarerskanise
3

Antingen har man bur eller sele. Allt annat är oerhört oansvarigt. 

Det krävs inte mer än en bilresa för att krocka.

En lös valp är både fara för de andra i bilen och för sig själv.

Dumpuck
2

#9 Eftersom att en hund räknas som last så är det inte okej att ha den på golvet framför passagerarsätet, livsfarligt och olagligt. Hunden ska sitta fast på rekommenderat sätt, antingen i bilsele eller bur.

SuperLimm
1

#11 Fast man får ha last på golvet, det kanske beror på hur stor/tungt det är dock.

Mvh Linn

CelsiusT
6

#11 Stämmer inte. Så du menar att det skulle vara olagligt att ha en matkasse eller en dunk med vatten på golvet i bilen? Det är inte olagligt varken vad gäller hund eller matkasse att förvara den på golvet tex bakom ett säte eller fram under handskfacket under färd. Lastsäkring innebär inte att allt måste vara surrat, det innebär att man måste placera saker och ting (last) i bilen på ett sådant sätt att det inte kan komma farandes vid en inbromsning/krock och göra skada på människor i eller utanför bilen.

Dumpuck
1

#12 Ska ändå förankras då det, oavsett vikt, fortfarande gör enormt skada om man skulle krocka eller till och med volta. Gå in på jordbruksverket och kolla under transport för hund, sen bör du kolla upp hur mycket en valp väger vid krock i 50km/h. Misstar jag mig inte så väger en Chihuahua på 2 kg hela 80 kg vid krock i den hastigheten.

CelsiusT
4

#14 Ehm, så om du kör ett lass med grus, så måste du binda fast varje gruskorn? Eller hur menar du? *sambo kör grusbil och garvade lite år den kommentaren*

Dumpuck
0

#11 Läste inte din kommentar helt, det beror på hur stort och tungt det är. Men man rekommenderas att inte ens ha en fylld 1.5l flaska lös i bilen då detta blir enorm skada vid kraftig inbromsning/krock. Hundar räknas dock som last som ska förankras. #13 Har du en hund på golvet och bilen voltar så flyger hunden runt, säger sig självt hur farligt det är. Skulle det dessutom vara så att du, på vintern, börjar kana bakåt med bilen i en uppförsbacke och sedan åker i diket. Då kommer hunden flygandes.

SuperLimm
0

#14 det enda jag hittar på JBV hemsida gäller hundar som transporteras "i personbil eller lätt lastbil vid regelbundet återkommande yrkesverksamhet".

Jag hittar inget om tillfällig transport (som denna tråd faktiskt gäller).

Jag har fått lära mig att man får ha last (alltså hund) på golvet vid passagerarsätet om hunden sitter still och stannar på golvet. Ska man ha någon lös last i bilen men ej i bagageutrymmet ska det ligga på golvet vid passagerarsätet. Det är vad jag fått lära mig och jag hittar inget som säger att det inte är tillåtet. Det enda jag kunnat läsa mig till på olika sidor är att all last ska vara placerad bakom eller lägre än ryggstöden i bilen. Även om man har lastgaller/nät ska det vara bakom ryggstöden och inte i höjd över.

Mvh Linn

CelsiusT
3

#14 Jordbruksverket är ingen myndighet som är berättigad att utfärda lagar om lastsäkring i bil. Det här handlar inte om lagar gällande transport av djur, utan det handlar om transport av last och säkring av den. Det går under lagen "vårdslöshet i trafik".

#16 Rekommendationer och lagar är för det första inte samma sak. Man får lov att ha en flaska med vatten med sig i bilen under färd, det är inte olagligt. 

Här handlar det ju om vad som är lagligt korrekt. Alltså vad du kan dömas för. Det finns ingen lag som säger att man måste surra fast allt som finns i bilen. Man får lastsäkra genom att stuva mot ryggstöd, sidorna osv. Finns inget som säger att man inte får ha lösa föremål i bilen, bara att dom måste vara placerade på ett sådant sätt att dom inte kan skada människor i eller utanför bilen. Och det finns ingen särskild lag som säger att hundar måste förankras.

SuperLimm
0

#18 Jag letade faktiskt på transportstyrelsens hemsida först men kunde inte hitta någon info där, vet inte riktigt vart och var jag ska söka. Men det du skrev är så jag fått lära mig iallafall! :)

Mvh Linn

SuperLimm
0

#19 Den där artikeln säger ju inte att hunden inte får sitta på golvet vid passagerarsätet. Artikeln säger att hunden ska sitta säkert vid inbromsning och det gör den verkligen på golvet.

Mvh Linn

CelsiusT
3

#19 Vart vill du komma? Står ingenstans där att hundar måste sitta förankrade under färd. Står inget som påvisar att hunden inte får ligga på golvet. 

Edit: #21 Haha.. vi måste skrivit samtidigt ;P

[tk1971]
2

Ja, själv så satt jag i passagerarsätet med hunden i en liten kartong i knät medan sambon körde. Det gick alldeles utmärkt. Jag tycker det är viktigt att ha kontakt med valpen medan man åker, jag skulle inte vilja ha den i en bur där bak.

Wellcraft
1

Jag har alltid valpen i knät första resan.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Karmatarerskanise
0

#23 Det fixar man lätt med en sele.

LinaK
0

Första valpen hade jag i bur i baksätet (en sådan tygbur) hade luckan öppen medans vi åkte, inte speciellt säkert och jag skulle inte göra så idag. Andra valpen hade jag i knät då det bara var 5 km, dock vet jag att saker kan hända även på den korta stunden. Idag vet jag bättre och nästa valp vi köper kommer få ha bilsele på sig när vi hämtar den. Känns bättre än att sätta den i en bur i bagaget.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[tk1971]
1

Ni som förespråkar sele - hur tror ni en liten livlig valp upplever det om den spänns fast i nåt som den aldrig haft på sig på en resa som kanske sträcker sig över många timmar - och dessutom har den kanske aldrig suttit i en krängande bil?

LinaK
1

#27 Hellre att man har selen på korta stunder och sedan stannar med jämna mellanrum och tar av den samtidigt som man rastar valpen. Dessutom kan valpen sitta i knät när man har sele på den. Sen skulle jag säga att valpen inte riktigt sitter fast i bilselen då den kan röra sig en aning då det är en lina som går till bilbältet, likväl som valpen sitter i en låda i framsätet eller en bur i bagaget så kan man väl ha valpen i sele i baksätet. Men alla får väl göra som dom vill, bryr mig inte om hur du har gjort med dina valpar.

Karmatarerskanise
0

#27 Har aldrig hört några problem med det. För övrigt brukar då bur vara bra om en bilresa är så hemsk som du skrive. Det kan ge trygghetskänsla.

Ingenting berättigar en handling som riskerar liv.

Jetaime
0

Infördes inte den nya lagen på att man inte får ha hundar lösa i bilen 2009?

vallhund
0

Nya djurskyddslagen trädde ikraft 1/1 2008.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Rebornlady
0

Jag har mejlat polisen och det går bra i kombiutrymme med mellangaller, eller en obs. förankrad bur eller sele. Men jag gör inte alltid rätt….

[tk1971]
1

#29: Mm… jag kan gå ut om fem minuter, snubbla och slå huvet i trottoaren så jag dör. Hur ska jag skydda mig på bästa sätt för det OCH allt annat hotande?

Ibland går det lite för långt.

LinaK
3

#33 Ja det är fritt att tycka så, men olyckor med bilar händer när man minst anar det och jag tror att man lär ångra sig en hel del om hunden dör för att den inte suttit fast ordentligt. Sen förstår jag inte varför du bryr dig så mycket om hur andra gör, du gör ju som du vill med din hund.

[tk1971]
1

#34: Det är ju andra som bryr sig väldigt mycket om hur och vad jag - och andra - gör med min/sin hund. Ingenstans får man så mycket pekpinnar som här.

LinaK
1

#35 Måhända men man väljer ju själv vad man vill lyssna på gällande pekpinnar.

CelsiusT
1

Jag kan inte hitta att det finns någon lag som gör att polisen kan bötfälla en för att man har hunden lös i bilen, mer än att polisen kan tillämpa "vårdslöshet i trafik" om man har hunden på ett sätt som är vårdslöst, tex dåligt lastsäkrad så att det kan innebära en fara för människor i eller utanför bilen.

"3 § Levande sällskapsdjur får transporteras i en personbils bagageutrymme endast om tillsyn kan ske från personutrymmet under den tid transporten pågår. Då djur transporteras i utrymme för personbefordran, ska åtgärder vidtas för att säkra djuren vid inbromsning.

Allmänna råd till 6 kap. 3 § Djuren bör säkras genom att förvaras i säkrad transportbur eller, då det gäller hundar, i särskilt anpassat säkerhetsbälte."

Källa: SJV föreskrifter och allmänna råd om transport av levande djur 2010:2

Det här är föreskrifter från SJV. Och dom säger inte att en hund måste sitta i bur eller ha sele eller att man inte får ha hunden på golvet, däremot säger dom att åtgärder måste vidtas för att säkra djur vid en inbromsning. Deras rekommendationer är att man använder säkrad bur eller anpassat säkerhetsbälte.

russin
2

#37 lagen säger att last måste vara förankrad så den inte kan tillfoga skada och hund räknas till last - hund måste alltså sitta i bur, bakom lastgaller eller ha säkerhetsbälte. och ja, du kan bötfällas för lös hund i bilen.

"

Hunden i bil

Om du transporterar enstaka hundar i personutrymmet i din bil ska du se till att de transporteras på ett säkert sätt. Du kan också transportera hunden i kombiutrymmet på din bil om du har god uppsikt över den under hela transporten. Hunden ska inte riskera att bli skadad eller lida i samband med transporten. Du måste se till att hunden är säkrad vid inbromsning till exempel genom att använda transportbur eller säkerhetsbälte som är anpassat för hundar."

Källa: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/transporterahundar.4.207049b811dd8a513dc80001498.html

Karmatarerskanise
1

#33 Ehm, för ja, det är samma sak att snubbla och på att krocka.

Nu blev det bara löjligt. Riskera du flera liv vid leverans av valp. Jag kommer aldrig förstå hur man kan göra något så oansvarigt.

Rebornlady
0

Nu har jag inte läst vad alla har skrivit men boken kanske är lite äldre?

[tk1971]
2

#39: Ja, hur var det nu igen - varför bryr du dig så mycket om vad jag gör med min hund? Jag slutar aldrig förvånas över saker jag läser här. Hundar som får skor på sig för det kan finnas orm i skogen, hundar som tillåts morra på folk för att hunden ska få uttrycka sina känslor, hundar som har en större garderob än jag… hur tänker ni??

LinaK
2

#41 Nu är det ju inte vad tråden handlar om, så det snacket om andra trådar får läggas ned här och diskuteras där det hör hemma.

[tk1971]
0

#42: och var är det då?

LinaK
2

#43 Citerar dig: "Hundar som får skor på sig för det kan finnas orm i skogen, hundar som tillåts morra på folk för att hunden ska få uttrycka sina känslor, hundar som har en större garderob än jag" Någonstans har du väl läst detta antar jag, där får du gärna diskutera hur vida du själv tycker det är fel eller inte.

Karmatarerskanise
2

#39 Jag bryr mig om hundar. Inte dig. Att jag inte förstår en handling är en annan sak.

Sedan är det inte konstigt att det finns folk av alla slag på ett så här stort forum. Vi tvingar ingen att läsa här inne. Det är helt fritt.

[Forest]
0

Hur långt har du att hämta valpen? Vi hade Enja i knät när hon åkte första gången eftersom våran då varande bur var utlånad, resan gick bra hon sov i knät. Men jag ser med fördel att man har dom säkert alltså bur eller bältad.  Måste nyfiket fråga vad är det för ras du skaffar? 😉

Jetaime
0

#31 Jaha, jag hade för mig det var 2009 men det spelar ju mindre roll. Hur som helst efter att boken skrev..

JamieBlue
3

Jaha, själv tillhör jag slarvpellarna som hade min hund på golvet framför mig under första resan hem. Att skaffa bälte eller en liten bur som kunde stå i baksätet för en enda resa kändes lite overkill och jag hade inte hjärta att sätta honom i hans Mim-bur i bakluckan på första resan. Förutom den resan har han åkt tryggt i sin Mim-bur sedan dess.

CelsiusT
2

#38 Gå du gärna tillbaka och läs mina inlägg igen, känner att jag skrivit samma sak tusen ggr. Finns inget som säger att last måste vara förankrad. Last måste vara lastsäkrad, dvs säkrad att inte kunna komma farande och skada människor i eller utanför bilen vid en kraftig inbromsning. Det kan tex innebära att man har lasten på golvet bakom ett säte. Som min sambo direkt reagerade och sa, om last måste vara förankrad, ska han då binda fast alla gruskornen på lastbilen (han kör grusbil), så är det inte. Det är fullt tillåtet att tex ställa en matkasse på golvet bakom passagerarsätet. Likaså kan du sätta en hund på golvet, ja kanske olika beroende på storlek på hunden. Men en valp kan man nästan alltid ha på golvet.

Ja du kan bötfällas för lös hund i bilen - aldrig påstått annat. Men det är i dom fall då polisen tar det under "vårdslöshet i trafik" för att du har din hund lös på ett vårdslöst sätt. Ligger hunden på golvet fram eller på golvet bak så har polisen redigt svårt att hitta något att bötfälla dig för. Finns nämligen ingen lag som säger att det är otillåtet.

Det du länkar till är SJV rekommendationer, inga lagar. Alltså inget tvång, utan det är allmänna råd. Så nej, hund _måste_ inte sitta i bur, bakom lastgaller eller ha bälte, men det är en stark rekommendation. Och jag håller med om att det är bra att ha hunden så, jag har själv min hund i säkrad bur när vi åker bil. Men det är inte lag på det, och om jag hämtar en valp så skulle jag inte välja att sätta hunden ensam i bur där bak. Jag hade nog valt att antingen ha den i säkerhetsbälte i knät (om jag kunnat få tillgång till en gratis/väldigt billigt) eller ännu mer troligt på golvet vid mina fötter.

kigon
2

Hade honom på golvet mellan knäna och har gjort det i alla bilturer sen (vi åker dock väldigt sällan bil med honom, bara till typ årliga vaccinationen), men vi har köpt en allsafe bilsele nu som han ska få vara i fortsättningen… Hunden väger lika mycket som kattsanden vi köper och den ställer vi också nere på golvet 🤪

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

labradoodle
2

Så trist med allt tjafs… Jag tänker inte dela någon åsikt om vad jag själv anser som rätt eller fel. Men jag vill verkligen tro, att varje hundägare förhoppningsvis gör det som känns bäst för valpen och dess första resa. Till er som väljer att ha hunden i knät - jag hoppas och tror att ni kör med extra försiktighet samt uppmärksamhet på andra trafikanter och eventuella faror. Till er som kör i bur - jag hoppas och tror att ni ger valpen den trygghet och möjlig kontakt, som en plötsligt ensam liten valp kan sakna. Alla vill väl trots allt bara valpen väl? Jag vill tro det i alla fall. Och med den tron accepterar jag andras handlande, trots att jag själv skulle utesluta ett av de övre alternativen. Jag skulle bli tokig om jag förlorade tron på människan så pass att jag alltid skulle behöva starta (eller delta) i en hetsig diskussion om hur och varför - vilket det ofta blir på dessa forum. Så ta ett djupt andetag och fundera. Varför denna framtoning? Varför detta behov att bråka eller ha rätt?

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Thaisilk
1

Ulla Barvefjords bok har några år på nacken, den skrevs innan det blev lag på att förankra hunden säkert i bilen. Hennes råd om att vara två, varav den ena sitter med valpen ,  bygger på hennes egna erfarenheter och tanke på valpen - hon vill göra resan så valpvänlig som möjligt.  Kan en första resa ske mer valpvänligt än i en trygg famn?

Jag skulle aldrig i livet tvinga in en valp i en bur under första resorna, inte ens om buren var ordentligt fastsatt bredvid mig i bilen. En första bilresa för en liten ensam valp utan bil- och burvana, utan mamma och syskon,  med nya människor och allt annat nytt, kan bli en traumatisk upplevelse för en valp. 

De som hämtar valp hos mig får ungefär samma råd som de Ulla B ger. En fastsatt bur med öppen dörr som står bredvid passageraren i baksätet. Valpen i passagerarens knä. När valpen blir trött och somnar flyttas den försiktigt in i buren och passageraren håller kvar en hand hos den.  Inne i buren har man något mjukt med mammadoft och något att sysselsätta valpen med om den inte sover. INGET TVÅNG att stanna i buren!

(Mina valpar brukar f.ö. vara burvana vid leverans  eftersom de sover i ett tryggt burbo redan från födseln.)

Hiro
0

Min valp satt i en bur i ett flygplan med minimala kontaktchanser då jag inte fick ha buren i famnen och hon mådde fint. Hunden ska vara säker, det är prio 1

Wisby9211
1

#46 forest - Vi kommer åka 31,7 km tar ca 31 min enligt eniros kartan. Ska skaffa en Dvärgpinscher (ska börja tävla agility och Disco orkar tyvärr inte)

Kul att det blev en bra diskussion av mitt inlägg men håll er gärna till vad det handlar om!